GB Dagen Derpå: Forbudt bremsning og brudt forbandelse

Man var svineheldig, hvis man havde købt en billet til det britiske Formel 1-grandprix. Vildt vejr, overhalinger, afkørsler, kollisioner, straffe, hjemmebanesejr og ikke mindst en brudt forbandelse.

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 7/7 2025 klokken 08:07

Lando Norris i McLaren endte øverst på skamlen efter det britiske F1-løb til stor glæde for de lokale fans - hvilket i sig selv ikke var den store overraskelse.

Dermed holder briten liv i spændingen i verdensmesterskabet, da Norris dermed formåede at lukke hullet op til Oscar Piastri. Der er derfor nu kun 8 points forskel mellem de to McLaren-kørere.

Englands Grand Prix 2025. Lando Norris laver en Shoey til en fan-event fredagEnglands Grand Prix 2025. Lando Norris laver en Shoey til en fan-event fredag
Copyright McLaren F1 Team


Men vi er nødt til at være ærlige: Lando Norris vandt kun, fordi Oscar Piastri blev straffet hårdt med 10 sekunder for at bremse kraftigt op under en safetycar-periode.

Situationen mindede om noget vi har set før fra både Hamilton, Verstappen og ikke mindst Russell, der i Canada også bremsede kraftigt for at lokke Verstappen i en fælde. Dengang fik Russell ingen straf.

Sagen så anderledes ud for Piastri: Mens Russell bremsede med 30 PSI (2,067 bar) i Canada, bremsede Piastri med 59,2 PSI (4,079 bar), og det vurderede løbets stewards til at være en overtrædelse af artikel 55.15 i FIA’s sportsreglement og artikel 2.10.15 i den internationale sportslovgivning.

McLaren pre-season 2024 test. Oscar Piastri i garagenMcLaren pre-season 2024 test. Oscar Piastri i garagen
Copyright McLaren


Det betød to strafpoint til Piastri, en mistet løbssejr og ikke mindst dårligt humør efter løbet for australieren.

Piastri var langt fra begejstret eller enig med straffen, men på grund af det nye FIA-reglement, der de facto forbyder kørerne at kritisere straffe under løbet, valgte Piastri ikke at sige alt for meget.

Til gengæld brød Nico Hülkenberg sin forbandelse efter 239 F1-grandprixer: Endelig lykkedes det for tyskeren at komme på podiet til stor glæde for Sauber-teamet. Hülkenberg startede som nr. 19!

HülkenbergHülkenberg
Copyright Aston Martin


Det kunne være fristende at skrive, at Hülkenberg bare var heldig på grund af vejret, men historien er en anden:

Hülkenberg og Sauber har i de sidste par løb oppet sig gevaldigt og været med fremme, og nu har man så endelig har fået bilen til at virke. Det skyldes især Mattia Binotto og Jonathan Wheatley, der har arbejdet hårdt og haft tålmodigheden og troen på kørerne, især Hülkenberg.

Det kunne Alpine og Red Bull måske lære noget af: Mens man hos de to teams enten fyrer kørere og/eller teamchefer efter forgodtbefindende, ser Sauber ud til at have fundet en bæredygtig kerne af kompetent personale, der kan få teamet frem i feltet.

Spørgsmålet er, om Red Bull har kompetent personale tilbage i deres team:

Saudi Arabiens GP 2025. Max Verstappen på pole positionSaudi Arabiens GP 2025. Max Verstappen på pole position
Copyright Red Bull Contentpool


Jo, Max Verstappen hentede ganske vist polepositionen, men det var nok mest fordi, at man havde sat bilen op til tørvejr. Så begyndte det desværre at regne, og regnguden Verstappen begyndte at spinne og få ridser i lakken.

Dermed tabte Max Verstappen igen terræn i et allerede opgivet verdensmesterskab med 69 point op til Piastri.

Behøver vi i øvrigt at nævne, at Verstappens teamkammerat Yuki Tsunoda igen sluttede sidst, af de biler, der fuldførte løbet?

En anden tradition, der blev brudt, at Hamiltons tradition med at stå på podiet i Silverstone: Den 7-dobbelte F1-verdensmester har været fast gæst på podiet i Silverstone siden 2012, men ikke i år, hvor Hamiltons Ferrari ikke formåede at overhale Hülkenbergs Sauber.

Lewis Hamilton. Japans GP 2025Lewis Hamilton. Japans GP 2025
Copyright Ferrari Media


Det betyder nu ikke, at Hamilton kørte decideret dårligt – slet ikke, hvis man sammenligner med teamkammeraten Charles Leclerc, der sluttede næstsidst som nr. 14.

Leclerc bandede og sv0ovlede over sig selv over radioen – der kom på et tidspunkt 7 bip svarende til det engelske ord, der starter med f og slukker med k fra monegaskeren. Umiddelbart kunne der også være tale om en rekord her…

Piastri, Leclerc, Verstappen og Hamilton får mulighed for at få revanche for deres lidt kedelige løb, når starten går til det legendariske belgiske F1-grandprix om den 27. juli.

Belgiens Grand Prix 2021. Max Verstappen vinder i regnen efter 2 omganges løb - bag safetycarBelgiens Grand Prix 2021. Max Verstappen vinder i regnen efter 2 omganges løb - bag safetycar
Copyright Red Bull Contentpool


Spørgsmålet er, om vejret spiller med, for Belgien har en historik med kedeligt vejr, som i 2021, hvor vi kun fik et par omgange efter safetycaren.

Vi håber på det bedste.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER