• Forside

Optakt: De nye regler for 2007

Udover at stort set alle de bedste piloter har enten forladt sporten eller skiftet hold, er der også kommet en række nye regler til den kommende sæson. Flere af disse ændringer er blevet vedtaget ved et ubemærket møde den 5. marts i år, og vi gennemgå her de vigtigste ændringer.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 12/3 2007 klokken 21:03

Til den nye sæson er der kommet en række nye regler, og vi gennemgår her de vigtigste ændringer, der specielt drejer sig om tiderne, motor, dækkene og sikkerhed.

Strukturen
Den frie træning om fredagen er blevet markant udvidet hvilket vil gøre det betydeligt mere interessant at tage til Formel 1 om fredagen.

Strukturen for løbsweekenderne bliver i år som nedenfor:

Fredag:
10.00-11.30 Fri træning
14.00-15.30 Fri træning

Lørdag:
11.00-12.00 Fri træning
14.00-15.00 kvalifikationen

Søndag:
14.00 Løb

Den største ændring er, at om fredagen er de frie træninger udvidet til 90 minutter. Holdene må kun benytte to biler under de to første frie træninger og kun en pilot per bil.

Hvis en af de faste piloter udskiftes med en testpilot, kan denne altså ikke deltage i den del af den frie træning. Kommisærerne skal have besked ved den første gennemgang.

Reglen med at en motor skal holde til to løb gælder ikke om fredagen og vi kan derfor vente en del mere aktivitet, og dagen vil mere minde om en koncentreret testdag.

På grund af reglen om at der kun må testes 30.000 km per hold ved testene, bliver denne dag altså vigtig for de fleste i hold i modtsætning til tidligere.

Dette er virkelig en stor forbedring i forhold til sidste år hvor de frie træninger var dræbende kedelige og rimelig betydningsløse. Se i øvrigt tv-tiderne for Melbourne her

Motor
Udover fredag skal motorerne altså holde to weekender. Det vil stadig koste ti pladser i startfeltet at skifte motor.

Nyudvikling af motorerne er nu forbudt og motorerne blev fastfrosset ved Det Kinesiske Grand Prix sidste år, og siden da har kun mindre ændringer været tilladt. Derudover er det højeste tilladte omdrejningstal sat til 19.000 opm.

RS27 V8 motoren

Som skrevet under det nye format skifter holdene desuden motor mellem fredag og lørdag. Vi kan derfor forvente færre motornedbrud i denne sæson.

Fastfrysningen er kommet for at sænke omkostningerne i Formel 1, og det er Max Mosley der står bag reglen. De hold der var bagefter med hestekræfter i Kina vil desuden få det svært i den kommende sæson. De fastlåste motorer skal i øvrigt anvendes til og med 2010.

Dæk
Der er flere nye regler og ændringer på dækfronten. Den mest synlige er at Michelin ikke længere er dækleverandør i Formel 1, og dermed er det kun Bridgestone, der leverer dæk til alle holdene. Indtil videre løber ekslusiv-aftalen mellem FIA og Bridgestone frem til 2010.

Denne ene dækleverandør skal altså levere til alle hold og alle hold får det samme antal og type dæk stillet til rådighed.

I løbet af året stilles der 300 set dæk til rådighed for testene. Da der højst må testes 30.000 kilometer bliver dette til 100 km per sæt.

Det er slut med Michelin dæk i denne omgang

For en løbsweekend gælder fælgende regler:

Totalt er der maksimalt 14 sæt tørvejrsdæk til rådighed, 5 af hver specifikation (i Melbourne anvendes f.eks. en blød og en mellemblød blanding, de to andre der benyttes i år er superblød og hård), fem sæt intermediate og fire sæt regnvejrsdæk

Til de to frie træninger om fredagen er der 8 sæt tørvejrsdæk (fire af hver type) som skal leveres tilbage bagefter. Derudover et sæt intermediate og et sæt regnvejrsdæk, der kun skal leveres tilbage hvis de benyttes.

Op til den frie træning om lørdagen får holdene udleveret 10 sæt tørvejrsdæk (fem af hver type) hvoraf to sæt skal afleveres efter den tredje frie træning. Derudover tre sæt intermediate og tre sæt regnvejrsdæk per pilot. De regnvejrsdæk som ikke blev benyttet om fredagen kan udgøre en del af disse.

Til kvalifikation og løbet får holdene herefter stillet 8 sæt dæk til rådighed, fire af hver specifikation. Ved løbet skal mindst en af hver dækspecifikation anvendes. For at øge showet vil disse dæk blive markeret såldes at man kan se hvilken specifikation hver enkelt pilot benytter.

Det er endnu ikke klart hvordan markeringen vil fremgå, da denne regelændring er meget ny, men det formodes at det bliver med en rød eller hvid markering.

Bridgestone dæk

Safety Car
Fra det øjeblik hvor beskeden “SAFETY CAR DEPLOYED” kommer frem, er det forbudt for alle biler at køre i pitten indtil alle bilerne er i en linje bag Safety Car og beskeden “PIT LANE OPEN” vises. Biler der trodser dette forbud straffes med 10 sekunder.

Det er dog tilladt at køre i pitten for at skifte fra tørvejrsdæk til regnvejrsdæk, eller vice versa, så længe der ikke fyldes benzin på eller der foretages andre ændringer.

Dette er en regelændring, som faste seere af IRL/Champ Car kan genkende.

Når det er faldet ro på feltet og kommisærerne ved hvad der sker, så vil beskeden “LAPPED CARS MAY NOW OVERTAKE” komme. Biler der er taget med en omgang må derefter passere de førende biler og Safety Car og indtage en ny position bagest i rækken af biler. Dette giver de langsommere hold en mulighed for at indhente den tabte omgang.

Mercedes CLK 63 AMG Safety Car.

For at mindske risikoen for ulykker imens Safety Car er på banen, er der desuden kommet en tilføjelse der siger: ”Enhver bil der kører unødvendigt langsom, uregelmæssigt eller på en måde der er farlig for andre piloter, mens Safety Car er på banen, vil blive rapporteret til løbskommiteen”

Sikkerhed i øvrigt
Der er blevet installeret et GPS system i bilerne som blandt andet inkluderer tre lyssignaler med farverne rød, gul og blå. Disse signalerer til piloten, hvordan betingelserne er på banen. Det skal være lysdioder med en diameter på 5 mm og de skal sidde direkte i pilotens synsfelt.

Bilerne bliver desuden udstyret med en såkaldt ”Medical Warning Light” lige foran cockpittet, som skal give redningsfolkene et indtryk af hvor alvorligt ulykken var, og denne er i direkte forbindelse med FIA's datalogger.

Det forventes også at disse informationer sendes direkte til lægebilen, så lægerne kan få et indtryk af, hvor alvorlig ulykken var. Enhver pilot der er med i en ulykke, og som tænder dette lys, skal uden forsinkelse henvende sig på banens skadestue.

Formula One Grand Prix of USA, søndag. Christian Klien (Red Bull Racing) i en ulykke sammen med Mark Webber (Williams), Franck Montagny (Super Aguri), Christijan Albers og Tiago Monteiro (Midland Toyota).

Crash testen som Formel 1 bilerne skal gennemgå er blevet hårdere.

Hastigheden i den frontale impact-test er således øget fra 14 m/s til 15 m/s (fra 50.4 km/t til 54.0 km/t) hvilket er en energiforhøjelse på 15 %. Den stød-absorberende struktur er også blevet forøget og pilotens cockpit beskyttes nu af anti-penetrationspaneler af 6,2 mm Zylon.

For at kompensere for disse ekstra elementer er bilens minimumsvægt forøget med fem kilogram til 605 kilogram.

Vores sæsonoptakt er hermed slut. I morgen vender vi tilbage med vores løbsoptakt til løbet i Melbourne.