• Forside

Super Aguri har præsenteret SA07

Den sidste bil der manglede at blive præsenteret til dette års verdensmesterskab i Formel 1 var Super Aguris SA07 udfordrer. Den er netop blevet præsenteret.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 14/3 2007 klokken 09:03

Foran Super Aguris pit garage i Melbourne er SA07 netop blevet præsenteret. En begivenhed, som har ladet vente på sig og som i elvte time blev udskudt med to dage. Oprindelig skulle den være præsenteret i Tokyo i mandags, men diverse problemer skubbede for præsentationen.

Men nu er den her altså. SA07. Årets mest ventede racer. Bygget med inspiration fra den Grand Prix vindende Honda RA106, som vandt Ungarns Grand Prix sidste år. Designet af Peter McCool. Komplet med den 2.4 liters V8 Honda motor model RA807E, Bridgestone dæk og Takuma Sato og Anthony Davidson som kørere.

Super Aguri teamet står samlet bag SA07

SA07 har gennemført samtlige krav som FIA har opstillet. Alle crash tests er godkendt. Fælgene er fra BBS, transmissionen er en syv-trins sekventiel ’quick shift’ gearkasse. Selvfølgelig elektro-hydraulisk. Komplet med specialstøbte letvægtssæder samt rat, der styrer bilens elektronik, så du ikke behøver at slippe rattet for at få lidt at drikke.

Motoren er en Honda RA807E 2.4 liters V8 motor begrænset til 19.000 omdr./min. Honda siger selv, at den yder over 700 hestekræfter. Vi tør godt sige, at den yder over 800 hestekræfter. Ferrari var de første, der indførte 5 ventiler pr. cylinder. Honda RA807E har kun 4 ventiler pr. cylinder.

SS United Group er teamets nye hovedsponsor

SS United Group Oil & Gas Co. Ltd. er Super Aguris nye hovedsponsor. Væk er Samantha Kingz.

Takuma Sato og Anthony Davidson er Super Aguris kørere

Under præsentationen bestod den kørermæssige line-up kun af de to løbskørere Anthony Davidson og Takuma Sato. Oprindelig var hollænderen Giedo van der Garde bekræftet som testkører, men vi ved alle, at han gik bag om Super Aguri og skrev kontrakt med Spyker F1.

Med kun de to løbskørere præsenteret må vi gå ud fra, at Giedo van der Garde sagen er et overstået kapitel. Interessant bliver det til gengæld at se, om det rykker Sakon Yamamoto som gjorde det fornuftigt som uprøvet Formel 1 kører i 2006 op som testkører. Franck Montagny er jo nu hos Toyota.

Væsentlig kønnere fra siden end forfra er den nye bemaling

Det første der springer i øjet er manglen på større sponsorer

Aguri Suzuki sammen med sine to piloter Anthony Davidson og Takuma Sato

Frontvingen

Vi vil senere i dag komme med kommentarer fra ledelse og kørere fra Super Aguri F1.