• Forside

Voldgiftsret i SA07-sagen

Sagen om kundebiler, og i særdeleshed sagen om legaliteten af Super Aguri´s SA07, havner med al sandsynlighed i retten, efter at Spyker fastholder deres krav. Men spørgsmålet er, om det er en overtrædelse af Concorde-aftalen eller FIA´s egne regler.

Af: (@bmf1.dk) d. 17/3 2007 klokken 12:03

Spyker indsendte en officiel protest umiddelbart efter at Super Aguri´s SA07 satte henholdsvis 10. og 11. hurtigste tid i kvalifikationen.

Spyker påstår stadig, at dette års SA07 er sidste års Honda RA106, bilen som Jenson Button vandt i med Ungarn.

De australske løbs-stewards kunne dog ikke acceptere protesten, da man var uenig i, hvilke dele af reglerne der angiveligt er blevet overtrådt. Løbs-stewarderne erklærede sig inhabile i sagen, og den kan nu ende i en voldgiftsret.

Aguri Suzuki sammen med sine to piloter Anthony Davidson og Takuma Sato

Og hvorfor så det? Jo, for der er meget strenge regler i Formel 1.

Angiveligt har Spyker ikke overholdt den tidsfrist for indsendelse af en officiel klage - dette skal ske senest to timer EFTER at bilen er blevet undersøgt - og dette er ikke sket. Og med undersøgt, mener vi, at Spyker ved egen hjælp skal bevise, at SA07 rent faktisk er ulovlig. Og det er her at sagen nu er gået i hårknude.

Jnson Button under Tysklands GP, 2006

SA07 blev først præsenteret onsdag eftermiddag og det har ikke givet Spyker meget tid til at undersøge selve lovligheden af bilen. Det har taget for lang tid at undersøge fotografier af bilen, så de kan bevise at bilen er en købebil.

Præsentationen af Super Aguri F1 SA07. 14. marts 2007.

Derudover hævder, Colin Kolles, Spyker´s teamboss, at stewarderne antydede, at sagen var mere relateret til Concorde-aftalens definition af en konstruktør, end hvad FIA´s regler sagde.

Selvom Spyker nu holder på deres ret til at indgive en officiel klage op til det Malaysiske Grand Prix, står de fast på at tage sagen i retten.

Kolles: "Situationen er, at vi havde et møde med stewarderne, som bekræftede at det ikke er en sag for FIA, men omhandler Concorde-aftalen."

Anthony Davidson i Super Aguri F1 SA07 satte 11. hurtigste tid i kvalifikationen

Kolles siger, at sagen ikke bare omhandler Super Aguri´s SA7, men også Toro Rosso og Red Bull. Det er hans overbevisning, at Toro Rosso´s STR01 bare var en opdateret Jaguar fra 2005.

"Vi vil bare have at de overholder kompromiset med Bernie," siger Kolles. "I har et konstruktør-mesterskab. Jeg gentager: Et konstruktør-mesterskab."

kolles afslutter med, at den eneste måde at Super Aguri og Toro Rosso kan undgå en retssag er, hvis de enten accepterer ikke at modtage nogle point for konstruktører eller modtage nogle penge fra tv-rettighederne.

Faktum er, at sidste side i denne sag ikke bliver skrevet lige foreløbig. Vi vil naturligvis følge op på den videre udvikling.