• Forside

Opvarmning til Australiens GP

I de kommende timer vil vi samle rygter og nyheder fra Australien i denne ene nyhed. Så du kan følge med i hvornår den bliver opdateret ændrer vi nummeret i titlen. Denne nyhed løber frem til klokken 3:30 i nat, hvorefter vi fortsætter i vores LIVE rapport.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 17/3 2007 klokken 20:03

Der er lige nu seks timer til det går løs på Albert Park i Melbourne. Den første af de frie træninger blev vundet af Fernando Alonso, den anden af Felipe Massa og den sidste af Kimi Räikkönen. Kvalifikationen sluttede som bekendt med at Kimi Räikkönen kom på pole, efterfulgt af Fernando Alonso, Nick Heidfeld og Lewis Hamilton i den anden McLaren Mercedes. Felipe Massa kom ikke med i hyper-kvalifikationen idet han udgik af Q2 med et problem med gearkassen. Det bliver nu interessant at se om Kimi Räikkönen´s Ferrari har det samme problem.

03:40 En af de store ændringer i forhold til sidste år, er at holdene i år skal køre på begge typer tørvejrsdæk under løbet. Tidligere skulle holdet inden kvalifikationen vælge, hvilken type dæk de ville bruge resten af weekenden. Der er udpræget enighed i paddock om, at de "hårde" dæk er de bedste, så spørgsmålet er, hvornår vil holdene bruge det bløde dæk. De fleste officielle kommentarer for holdene har gået på, at man vil slutte af med et kort stint på de bløde dæk, men muligheden er også for at starte på dem.

03:45 Som bilerne liner op på gridden virker det til at der er problemer med Takuma Satos Super Aguri. Sato holder som nummer ti på gridden efter en overraskende god præstation, men dog med en retssag om bilens lovlighed hængende over holdet.

Fernando Alonso, Kimi Räikkönen og Nick Heidfeld til pressekonferencen efter kvalifikation i Melbourne 2007

Både Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton og Giancarlo Fisichella begge har startet sæsonen med at være lidt for hurtige i pitten og er blevet tilsvarende straffet. Der er en fartbegrænsning på 60 km/t i pitten, som dog hæves til 80 km/t under kvalifikationen og løbet. Der uddeles en bøde på $250 per kilometer i timen overskridelse, så det kan hurtigt blive dyrt.

Tidligere var grænsen 100 km/t og specielt Fisi har åbenbart ikke helt vænnet sig til de nye regler. Således må han smide $5000 efter at have kørt for hurtigt i gennem pitlanen, hvorimod Kimi slipper med $250 og Lewis Hamilton med €200. Derudover skal Toyota smide €2000, fordi de ikke fik den bagerste donkraft der løfter bilen ved dækdkiftet, ordentligt demonteret og Jarno Trulli kørte videre med donkraften siddende fast på bilen indtil han gassede op og den faldt af på banen.

Giancarlo Fisichella må betale $5000 for at køre for hurtigt.


Klokken 02:15

Som du kan læse i en anden nyhed har Felipe Massa (Ferrari) skiftet sin motor, og starter derfor bagerst på gridden. Du kan se hele startgridden her. Hvis der kommer yderligere ændringer, vil vi selvfølgelig opdatere oversigten.

Klokken 03:41

En af de store ændringer i forhold til sidste år, er at holdene i år skal køre på begge typer tørvejrsdæk under løbet. Tidligere skulle holdet inden kvalifikationen vælge, hvilken type dæk de ville bruge resten af weekenden. Der er udpræget enighed i paddock om, at de "hårde" dæk er de bedste, så spørgsmålet er, hvornår vil holdene bruge det bløde dæk. De fleste officielle kommentarer for holdene har gået på, at man vil slutte af med et kort stint på de bløde dæk, men muligheden er også for at starte på dem.




Har du endnu ikke styr på hvornår det går løs finder du det i vores TV-tider.

Vil du være grundigt forberedt og søger fakta om banen, finder du disse i vore løbsoptakt.

Du kan også blive informeret om resultaterne fra kvalifikationen eller løbet vis SMS via vores SMS-service.