• Forside

Singapore og New Delhi bejler til Formel 1

Kampen om at være vært for et af de mellem 18 til 20 årlige Formel 1 Grand Prix’er bliver mere og mere hård eftersom antallet af seriøse bud stiger kraftigt. Senest er det Singapore og den indiske hovedstad New Delhi, som har meldt sig på banen.

Af: (@bmf1.dk) d. 22/3 2007 klokken 16:03

Ifølge Reuters bureau skulle der i denne tid foregå seriøse forhandlinger mellem Bernie Ecclestone og en række interesserede investorer fra Bystaten Singapore.

En talskvinde fra regeringen har bekræftet, at der foregår forhandlinger, dog uden at gå mere i detaljer: ”Der er forhandlinger i gang, men i sådanne tilfælde holder vi altid kortene tæt til kroppen. En vis form for regeringsstøtte vil være påkrævet, og vi har nu tilkendegivet over for investorerne, at denne støtte er til rådighed.”

Ifølge rygter har Bernie Ecclestone spist middag med en fremstående forretningsmand ved navn Ong Beng Seng, som står bag en større hotelkæde ”Hotel Properties Ltd”, som driver et større antal hoteller i ni lande.

Ong Beng Seng menes at være den ene af to private investorer, som kæmper om at få Formel 1 til Singapore og som med udmeldingen i dag kan regne med støtte fra regeringen. Beløbets størrelse forbliver dog ukendt. Singapore ligger kun 300 km fra Kuala Lumpur, hvor Sepang banen ligger.

Rygterne om et Grand Prix i Singapore gør tilsyneladende ikke det store indtryk på Datuk Mokhzani Mahathir, som er formand for Sepang International Circuit. Det til trods for, at Mahathir for tiden selv ligger i forhandlinger med selv samme Bernie Ecclestone vedr. en forlængelse af deres kontrakt, som udløber i 2010.

Mahathir forhandler med fuldt mandat fra regeringen i Malaysia, som vil gøre hvad som helst for at beholde deres Formel 1 kontrakt også efter 2010. Skulle det lykkes Ong Beng Seng og Co. at overtale Bernie Ecclestone vil det betyde, at der vil være hele fire Grand Prix’er i den østasiatiske region. Spørgsmålet er så, om der er plads til det.

Skal vi lave en lynanalyse af dette spørgsmål må vi sige, at ud fra Ecclestones synsvinkel må svaret være – Ja. Ecclestone har længe været fortaler for en F1 Kalender, som består af 20 løb. Ecclestones problem er imidlertid, at konstruktørerne er kraftigt imod en udvidelse af kalenderen.

Det vil betyde, at hvis der skal en ny arrangør ind, så er der en af de eksisterende, som må ud. Det er helt utænkeligt at kineserne mister deres, da det kinesiske marked er et af verdens største. Ligeledes er der intet der tyder på, at Japan står til at mindste deres. Og så er der jo kun Malaysia tilbage.

Men det får tilsyneladende ikke Mahathir til at ryste på hånden, i det han har fuld tillid til at den strategi Malaysia har lagt fra starten vil være afgørende i forhandlingerne med Ecclestone. Den malaysiske regering har valgt at satse på en permanent løsning med anlæggelse af Sepang banen.

Sepang er en væsentlig del af den plan, som handler om at opbygge en motorsports kultur i Østaten og som på sigt skal skabe nye unge talenter, som derpå skal være med til at markedsføre Malaysia. Denne form for langsigtet strategi kan man ikke matche i Singapore.

En Formel 1 bane i bystaten vil blive et gadeløb, som vi kender det fra Monaco og Albert Park, og set ud fra den betragtning vil der nok blive mere tale om et show for de rige og de smukke end et egentligt motorløb, og det ved Mahathir godt.

Folkene bag udspillet i Singapore er dog langt fra de eneste, der går rundt med Formel 1 planer. I går onsdag udtrykte New Delhis chef minister, Sheila Dikshit, sympati for en idé om et gadeløb i millionbyen, som også er Indiens hovedstad.

New Delhi ligger i delstaten Haryana i det nordlige Indien, hvilket ikke nødvendigvis er en fordel. Det nordlige Indien har været plaget af politisk uro fra tid til anden.

Til gengæld har Indien ligesom Kina en økonomi, som er i betydelig vækst, hvilket ikke er ubetydeligt i et land med femhundrede millioner indbyggere. Indien har allerede haft deres første Formel 1 kører, Narain Karthikeyan, som senest har været testkører hos Williams.

”Hvis det (Formel 1) kommer til Indien, hvilket jeg håber, vil jeg med glæde byde det velkommen,” sagde Sheila Dikshit efter hun havde holdt møde med den indiske forretningsmand, Vijay Mallya, ejer af Kingfisher Airlines, som er en af Toyota teamets sponsorer.

De positive toner blev gengældt af Mallya: ”Det er sandelig fascinerende. Vi havde et meget positivt møde med chef ministeren, som fuldstændigt støtter vores idé."

Det er ikke første gang at indiske interesser har budt på Formel 1, og det er nok heller ikke den sidste. I New Delhi kæmper man ikke kun mod de øvrige lande i Asien, men også imod en række af de øvrige indiske delstater.

En ting er dog sikkert. Der er langt flere bejlere end der er løb på kalenderen, også selv om Bernie Ecclestone skulle få gennemtrumfet sin plan om 20 løb. pr. sæson. Så i dette spil vil der utvivlsomt være både vindere og tabere.