• Forside

Webber og Toyota i Q3. Renault skuffer

Lørdagens kvalifikation til det malaysiske Grand Prix endte med begge Toyota kørerne i Q3. Mark Webber, Red Bull, klarede sig også fint med en 9. bedste tid, mens Renault skuffede fælt. Læs de forskellige køreres udtalelser her.

Af: (@bmf1.dk) d. 7/4 2007 klokken 12:04

Lørdagens kvalifikation til det malaysiske Grand Prix endte med begge Toyota kørerne i Q3. Mark Webber, Red Bull, klarede sig også fint med en 9. bedste tid, mens Renault skuffede.

Toyota viste, at de er ved at få fart og stabilitet i bilen, noget der udmøntede sig i en 8. hurtigste tid for Jarno Trulli og Ralf Schumacher der tog 9. plads i top ti.

Jarno Trulli, Toyota (8. bedste tid: 1.35.255)
"Det var et godt resultat, og vi var endnu en gang i stand til at udnytte bilen i kvalifikationstrim, som det ofte har været tilfældet. Jeg gik glip af lidt action i morges, på grund af nogle elektriske problemer, men jeg havde stadig bedre balance end i går.

Nu må vi se hvad vi kan gøre i morgen. Jeg er selvsikker, for jeg har altid haft gode oplevelser fra Malaysia, og bilen har altid klaret sig bedre her, end på mange andre baner. Det er altid varmt her, hvilket influerer på kørere og biler, hvilket kan lede til mekaniske og tekniske problemer.

Men vi var pålidelige i Australien, så vi håber på mere af samme skuffe. Vi må nu se at få det bedste ud af vores position og sigter efter nogle points."

Ralf Schumacher, Toyota. (9. bedste tid: 1.37.078)
"Det var generelt en god kvalifikation for os, og det er godt at få begge biler i top ti igen. Denne weekend har været relativt besværlig for mig, da der ikke var så meget greb i banen og jeg havde nogle balance problemer. Det er årsagen til at jeg har kæmpet, men i det hele taget er jeg tilfreds.

Vi havde ikke store problemer, ej heller problemer med pålideligheden, så vi kan se frem til i morgen. Feltet er tæt og det bliver et langt, hårdt løb. Vores mål er at ende i pointene med begge biler.

Vi forventer et tørt løb, men efterhånden som løbet kommer i gang, stiger risikoen for regn. Når det rigtig regner her, har man brug for de våde dæk, men banen kan tørre meget hurtigt, så der vil være meget aktivitet omkring pitten, hvilket vil interessere publikum."

Trulli og Schumacher i pitten. Malaysia 2007

Mark Webber satte sin Red Bull racer i 10. bedste tid, et ganske nydeligt resultat, mens hans teamkollega David Coulthard kun kom med i Q2.

Mark Webber, Red Bull. (10. bedste tid: 1.37.345)
"Det vil være rart at være længere fremme, men det er nok der vi er. der var meget tæt i Q2, men det lykkedes os at få en god omgang, der fik os videre til Q3. I den sidste kvalifikation, besluttede vi os for at pitte tidligt, da vi troede det ville begynde at regne.

Ti minutter til den ene eller anden side, og det ville have været en god beslutning, men man bliver nødt til at tage beslutninger derude, og drengene mente at det var det rigtige tidspunkt at gøre det på. Vi er i midten af feltet i morgen, så vi må se hvad vi kan få ud af det."

David Coulthard, Red Bull. (13. bedste tid: 1.35.766. Q2)
"Jeg var nogenlunde tilfreds med bilen i dag, så det var en skam at jeg ikke endte i top ti. Vi havde lidt få problemer, men et par tiende-dele og jeg ville have endt i den endelige kvalifikation. Jeg kørte ikke hurtigt nok på min sidste omgang og jeg tabte bagenden lidt i sving 4.

Jeg tror vi har færre problemer med bilen her end i Australien, og andre teams har ligeledes byttet lidt rundt. Renault er droppet lidt ned, mens Toyota er kommet lidt op. Jeg tror folk flytter sig lidt rundt i disse varme forhold."

David Coulthard, Red Bull racing. Kvalifikation til Malaysia GP 2007

Anderledes så det ud for Renault, som skuffede endnu en gang. Efter fredagens flotte træning, troede mange at de nu havde fundet de vise sten, men meget tyder på, at der er lang vej endnu.

Heikki Kovalainen, Renault. (11. bedste tid: 1.35.630.Q2)
"Dæk grebet blev forbedret for hver omgang, og jeg er sikker på, vi havde farten til at nå i top ti i eftermiddag. Men det lykkedes ikke for mig at sammensætte mine tre bedste sektor-tider til én omgang, så det er lidt frustrerende at ende som nummer 11, og udenfor den endelig kval.

Personligt, var dette en meget bedre kvalifikation for mig end i Melbourne. Jeg tror vi vil kæmpe mod Williams, Toyota og Red Bull i morgen - og jer er optimistisk og tror jeg kan gøre et godt arbejde."

Giancarlo Fisichella, Renault. (12. bedste tid: 1.35.706. Q2)
"Bilen har været svær at køre hele weekenden. Balancen er ikke så slem, men den mangler greb, og det gør bilen meget uforudsigelig at køre, hvilket betyder at det er svært at sætte en god omgang.

"Præcis som i Melbourne er vi langt fra de forreste, og vi ved, at vi skal forbedre os. I morgen bliver det et hårdt løb, som altid, og vi starter ret langt tilbage på gridden. Vi skal træffe de rigtige strategiske beslutninger, og så må vi se hvad der sker."

Heikki Kovalainen, Renault. Kvalifikation. Malaysia GP 2007