• Forside

Løbsrapport Bahrain: Massa vinder

Der blev skrevet historie i dag på Sakhir-banen i Bahrain. Lewis Hamilton blev den første rookie i over 40 år, som stod på skammelen i sine tre første løb. Og der var skam også andre fine overraskelser.

Af: (@bmf1.dk) d. 15/4 2007 klokken 16:04

I modsætning til sæson-starteren i Melbourne, hvor der aldrig var tvivl om vinderen, var det anderledes på banen i Bahrain. Massa havde pole med Lewis Hamilton ved siden af sig. Kimi Räikkönen var treer og Alonso havde sat fjerde hurtigste tid.

I det første sving går Alonso forbi Räikkönen og det anes at Alonso nu vil glide forbi Hamilton indenfor de næste par omgange. Men rookie´en har fart i bilen og hele løbet igennem, lægger han pres på den førende Massa.

I de første 10 omgange, ser det hele tiden ud til, at Hamilton har det psykologiske overtag i forhold til Massa. Han styrer sin Ferrari flot rundt i svingene, men der er flere korrektioner i rattet, end hos Hamilton.

Massa forrest, Hamilton, Alonso og Räikkönen ude til højre. Bahrain 2007

Der blev byttet rundt på placeringerne oppe foran, efter den første pit-stop runde, men kampen var mellem Massa-Hamilton og Kimi-Alonso. I hvert fald indtil Alonso blev udmanøvreret af Nick Heidfeld. Det blev ikke det ønskede resultat for Alonso, dertil var Heidfeld for dygtig. Kimi fik sikret sig yderligere seks point i kampen om mesterskabet, men det så ud til, at han havde accepteret sin tredjeplads.

BMW-Sauber bilerne klarede sig også rigtig flot i dagens løb. Især Heidfeld fortjener stor ros. Han udnytter kampen mellem Alonso og Räikkönen til pefektion, for da de to forankørende hele tiden prøver at duellere, så henter Heidfeld dem stille og roligt. Genistregen kommer efter, at Alonso er begyndt at tabe terræn til finske Räikkönen. Heidfeld sætter angrebet ind på 31. omgang og kommer forbi verdensmesteren i en fantastiskmanøvre.

Nick Heidfeld og Robert Kubica i starten af løbet. Bahrain 2007

Nico Rosberg ser ud til at have sovet i timen - endnu en gang, fristes man til at sige. Han forsøger et par gange i løbet, at udnytte en duel foran sig, men tre gange må han en tur i sandkassen. Den ene gang oversatser han i det sidste sving før start/mål, da han vil overhale Kovalainen. Heldigvis for Rosberg, holder han sin bil kørende.

Alexander Wurz på Sakhir banen i Bahrain. 2007

Dagens store glædelige overraskelse - der var et par stykker - må siges at være David Coulthard. Startende som nummer 21, får han kørt sig op til en 10. plads efter 23 omgange. Hans kollega Mark Webber ligger 9, men ikke længe, for Coulthard tager også den placering. Set med Red Bull øjne er det meget positivt.

De har ikke fået den ønskede start på sæsonen, og de fortjener lidt oprejsning. MEN! Dagens overraskelse holder ikke hele vejen hjem, for Coulthard må desværre udgå på omgang 36. ærgerligt, for han lå i pointene, efter et fantastisk ridt op gennem feltet. Rart at se, at den gamle skotte stadig kan bide fra sig. Men det endte med at blive en rigtig dårlig dag for Red Bull og Toro Rosso. Alle fire biler er ude, for det lykkedes heller ikke for hverken Mark Webber eller Tonio Liuzzi, at få bilerne i mål.

David Coulthard foran Mark Webber. Bahrain 2007

Også andre kørere måtte bide i græsset. Honda havde endnu en dårlig weekend, med Rubens Barrichello´s 13. plads som bedste resultat. Til sammenligning, var der 15 biler der kom over målstregen. Begge Super Aguri bilerne udgik ligeså, og de får som bekendt deres motor fra Honda, så en rigtig ærgerlig dag at hedde Honda.

Et lyspunkt var dog Anthony Davidson, debutanten for Super Aguri i år, som på et tidspunkt lå som nummer seks, han var oppe og presse Rosberg og havde et rigtigt flot løb. Endnu mere ærgerligt er det derfor, at han måtte udgå bare 3 omgange før mål, med en lidt for varm Honda-motor.

Anthony Davidson, Super Aguri SA07, måtte udgå fra en flot 12. plads, men havde indtil da et fint løb. Sakhir-banen i Bahrain 2007

Renault. Best of the rest? Tja, i hvert fald sikrer Fisichella sig et enkelt point til teamet med en 8. plads. Heikki Kovalainen fik faktisk en god start denne gang, da han hentede tre placeringer på første omgang. Og hele kampen i midterfeltet var ganske fornøjelig at se. Der var hele tiden overhalinger, og kampen fra 9 til 14 var aldrig kedelig.

Men skal vi blive ved Renault, så må konklusionen være, at de skal til at tage sig sammen. Efter tre løb har teamet kun 9 point og ligger på en samlet 4. plads, nu hvor BMW-Sauber tog 3. pladsen i konstruktørernes mesterskab, med deres respektive 4. og 6. plads.

Spyker-teamet fik en god dag. Det skal siges, at med en god dag, menes der, at de fik begge biler over målstregen. Ganske vist lukker de feltet af, men deres præstation skal ses i lyset af, at Barrichello som fik en 13. plads, et par gange var under pres fra Albers, dog uden at det blev til mere.

Massa, Hamilton, Räikkönen og Baldisseri på podiet. Bahrain 2007

Næste løb er det Spanske Grand Prix på Catalunya-banen. Datoen er den 13. maj. Der er lang tid til, så husk at kigge forbi vores side, når du kan mærke abstinenserne.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T32:23.222 2 10
2. 2. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T32:25.522 2 8
3. 3. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T32:34.022 2 6
5. 4. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1T32:37.622 2 4
10. 10. Nico Rosberg Williams Racing
P
1T33:53.122 2 0
11. 11. Alexander Wurz Williams Racing
P
56 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
17. 8. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
41 omg. 2 0
18. 21. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
36 omg. 3 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)