• Forside

Ferrari: Räikkönen skal forbedre sine starter

Som det fremgik af gårsdagens Grand Prix i Bahrain, kneb det for Kimi Räikkönen at holde sin pace efter genstarten i forbindelse med safetycar-perioden på første omgang. Det var finnens egen skyld, mener Ferraris tekniske direktør.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 16/4 2007 klokken 10:04

Ferrari mener nu, at Kimi Räikkönen fejlede efter genstarten på første omgang, da safetycar’en forlod banen efter sammenstødet imellem Scott Speed og Jenson Button.

Både den førende Felipe Massa, Lewis Hamilton og Fernando Alonso udførte alle en perfekt genstart hvorimod Kimi Räikkönen faldt tilbage med hele 2,4 sekunder efter Alonso. Og det er ikke tekniske årsager, som skal have skylden, hedder det.

Kimi Räikkönen under Bahrains Grand Prix, 2007. Det kneb med genstarten for finnen.

”Hvis du ikke er enten nummer et eller to, kan du altid gøre det bedre,” siger teknisk direktør Mario Almondo, der samtidig fastholder, at det ikke var tekniske problemer, som var årsagen til det store tidsgab.

”Jeg bliver nødt til at sige, at han (Räikkönen, red.) må finde en anden måde at administrere denne specifikke type start på og den del af hans arbejde,” fortsætter Almondo.

”Vi vil genanalysere dette, også i den kommende weekend. Det er en del af udviklingen for enhver kører, som vil være en del af et team,” mener han.

Alligevel lovpriser teamledelsen Räikkönen for hans indstilling til racing, og de mener, at hans nuværende position i toppen af tabellen er et udtryk for, hvor godt det går for finnen.

Stefano Domenicali, sportsdirektør siger: “Kimis bedste karakteristika er, at han altid er kold, at han altid kan se bag facaden. Han er ikke følelsesmæssigt involveret, øjensynligt fordi han mere er en ’tænker’, og sådan bør man se på det.”

”Hvis man ser på tallene, så fører Kimi i mesterskabet, sammen med andre naturligvis, men han er der, og det er stærkt,” slutter Domenicali.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T32:23.222 2 10
2. 2. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T32:25.522 2 8
3. 3. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T32:34.022 2 6
5. 4. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1T32:37.622 2 4
10. 10. Nico Rosberg Williams Racing
P
1T33:53.122 2 0
11. 11. Alexander Wurz Williams Racing
P
56 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
17. 8. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
41 omg. 2 0
18. 21. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
36 omg. 3 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER