• Forside

R27 droppet – fokus nu på R28

Det tog tre dårlige løb i 2007 så opgav Renault den store udvikling af R27 chassiset. Således har de kastet håndklædet i ringen og vil nu sætte kræfterne ind på at bruge 2007 som et udviklingsår rettet mod 2008 og R28.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 28/4 2007 klokken 17:04

Det skriver italienske Autosprint, der citerer Renault teamchef Flavio Briatore for at sige, at man har droppet udviklingen af den problematiske R27, som man ikke kan finde de fundementale fejl på.

”Vi er allerede startet arbejdet på næste års bil. Hvad vi finder ud af i forbindelse med dette projekt kan vi afprøve og bruge på dette års bil.”

Heikki Kovalainen foran Nico Rosberg

Flavio Briatore giver indirekte skylden for dette års problemer på FIA, og den made han føler FIA handicappede Renault for at sikre Michael Schumacher et sidste VM.

”Problemer et at sidste år havde vi et handicappet mesterskab. De (FIA) puttede store forhindringer på vores vej.”

”Hvis det ikke havde været sådan, så ville situationen se anderledes ud i dag fordi vi så havde kunne udvikle bilen ligesom McLaren og andre hold kunne gøre. Uheldigvis når man skal vinde med handicap, så kommer man for sent i gang.”

Flavio Briatore mener dog ikke, at der er noget direkte forkert i holdets problemer i år.

”Man har set det mange gange i Formel 1. Se på Ferrari (2005), Williams (specielt 2006), McLaren (stort set alle år siden 1999, dog ikke 2005). Det er den normale cyklus man har i sport.”

Fernando Alonsos og Renaults mesterskab sidste år er skyld i den dårlige sæsonstart

”Det er så konkurrencepræget at selv den mindste difference 0.02 sekunder her, 0.1 sekund her – betyder man slutter en omgang eller to efter eller er tre sekunder langsommere. Og det er forskellen mellem at være fjerdehurtigst og være nummer ni.”

Mens Renault nu har meldt ud, at R27 er droppet og man vil bruge R27 til at teste designfilosofier til R28, så vil Honda, der har haft et år lige så slemt, hvis ikke værre end Renault dog ikke droppe den problematiske RA107 endnu.