• Forside

FIA vil forbyde ekstra vinger

Det er nu kommet for dagens lys, at FIA måske vil forbyde visse aerodynamiske hjælpemidler, såsom de ekstra vinger man ser på de fleste biler idag. Der skal flere overhalinger i Formel 1, er svaret.

Af: (@bmf1.dk) d. 9/5 2007 klokken 13:05

Det kunne vi da rigtig godt tænke os. Flere overhalinger? Absolut. Det har stået højt på ønskesedlen i mange år, og nu ser det endelig ud til, at FIA vil gøre noget ved sagen.

I hvert fald er der rygter i og omkring paddock´en, at man nu vil til at forbyde visse af de aerodynamiske hjælpemidler, som man kan se på bilerne idag.

Super Aguri er et godt eksempel på de opfindsomme vinger. Kig langs side-pods.

Det er som om, at FIA nu foretager en kovending. Der er blevet lavet mange krumspring fra officiel side, der skulle forhindre for høj fart, ved blandt andet at begrænse omdrejningerne i motoren.

Kørerne har længe været utifredse med udviklingen af motor-begrænsninger og introduktionen af en hårdere dæk-type, og det er åbenbart denne kritik, som FIA nu tager til sig.

I et stykke tid har vi set mange teams, komme med mere eller mindre opfindsomme løsninger på at hive en ekstra 100-del af et sekund per omgang. Man har ved hjælp af kreative anordninger og specielle vinger, fået kontrolleret den drag, som kommer i kølvandet på bilerne, når de kommer op i de høje hastigheder.

FIA Præsident Max Mosley

Men mens det går den ene vej for én ting, går det den anden vej for andre. Den luft der er bagved bilerne, er af en slags, så det er endnu sværere at overhale. Med forbuddet håber FIA, at vi vil få flere overhalinger.

Visse eksperter hævder, at Ferrari allerede kunne komme FIA i forkøbet, og altså maksimere den tid det tager at udvikle nyere modeller. Der er tale om, at Ferrari vil "rense ud" i deres F2007, som er en opdateret version op til søndagens Grand Prix.

Alex Wurz er dog af en anden mening. Han synes ikke, at de forskellige aerodynamiske innovationer, har gjort det sværere at overhale, sammenlignet med mindre klasser, som GP2.

"Hovedårsagen er, at de bedste kørere i verden er i Formel 1, og vi laver meget få fejl," siger Wurz.

Hvorvidt det rent faktisk bliver til noget, er dog endnu uvist. Men Max Mosley, har dog indrømmet, at der er nedsat en arbejdsgruppe som skal se på problemet.

Honda's nye frontvinge med elefantørerne

I den fire uger lange pause mellem Bahrain og Spanien, har vi set en spændende vinge fra McLaren -som vi ser i action på Catalunta - og en mere, skal vi sige opfindsom, vinge fra Honda, der ligner noget fra en Disney-film.