• Forside

Løbsrapport: LIVE

Årets klassiske Grand Prix på de legendariske gader i fyrstendømmet Monaco, gav Fernando Alonso og McLaren deres anden sejr. En sejr der på intet tidspunkt var i fare. Hamilton nummer to og Massa nummer tre.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 27/5 2007 klokken 14:05

Alonso i McLarens første Poleposition i år, med den førende i verdensmesterskabet, Lewis Hamilton i den anden McLaren lige ved siden af ham, sådan ser det ud, her hvor vi er klar til at tage starten af Monacos Grand Prix 2007.
Massa holder i tredje position, men er på den rene del af banen, hvilket kan give ham en bedre start end Hamilton.

Starten gik, med et meget aggressivt skift af Lewis Hamilton, der kører lige ind foran Massa.

De to McLaren racere har hurtigt lagt afstand ned til Massas Ferrari, hvilket tyder på, at McLaren er lettere end Massas Ferrari.

Allerede på første omgang, må Liuzzi i STR erkende, at Monaco erkende, at det er svært at kører i Monaco, da han taber den og tager vægen.

Kimi Räikkönen er på vej op gennem feltet, men er fanget bag Jenson Button i den tydeligt langsommere Honda.

Efter de første 5 omgange er gennemført, er det Fernando Alonso og Lewis Hamilton der ligger på de to første pladser, med Filipe Massa, Fisichella, Heidfeld og Rosberg på de efterfølgende placeringer.

Alonso tager afstand, mens Hamilton også tager afstand til Massa.
Kimi Räikkönen kæmper fortsat for at komme forbi Button, men der er ikke meget der tyder på, at han har det der skal til for at komme forbi Hondaen.

Rosberg presser til gengæld Heidfeld hårdt, selvom Rosberg er på de hårde dæk, mod Heidfelds bløde. Noget overraskende, må man sige.

10 omgange er der kørt i Monaco. Liuzzi er stadig eneste der er ude, mens McLaren racerne beviser, at de er de absolut stærkeste på banen og Ferrari beviser, at deres biler ikke er alt for gode på den snævre bybane.

Rubens Barrichello ligger på en flot 7. plads, dog hårdt presset af Mark Webber i Red Bull raceren, der også selv bliver presset af Kubica i BMW.
Men også de to, må erkende, at det nærmest er umuligt at overhale i de snævre gader.

De forreste er begyndt at hente den bagerste del af feltet, hvor Ralf Schumacher må lide den tort, at blive hentet som den første. Samtidig henter Filipe Massa lidt af det tabte ind, så forspringet nu er ned på 2 sekunder igen.

Mark Webber kører i pit som første mand, men det er ikke et reelt pitstop. Bilen bliver parkeret, efter noget der tyder på nye gearkasse problemer.

Efter 20 omgange, har vi således stadig første rigtige pitstop til gode. Alonso har haft det svært i trafikken, hvilket betyder at Hamilton nu er kommet tæt på den førende igen.
Meget tyder på, at Alonso er ved at være klar til at tage sit første stop, da han kører utroligt aggressivt.

Fisichella er første mand i pit, hvilket sender ham ned på en 5. plads, lige efter Heidfeld, der ligner en der ligner en der snart skal i pit.

Alonso tager Coulthard efter 25 omgange, med en omgang, hvilket må være noget af en nedtur for skotten, der gjorde det så godt i Spanien.

McLaren gør klar til første pitstop. Det bliver Alonso der går ind. Filipe Massa går samtidig i pit, så meget tyder på, at Ferrari og McLaren er åbenbart kørte med samme strategi.

Hamilton har således taget føringen i løbet, men hvor længe?

Efter 28 omgange, er der ikke mere juice på Hamiltons racer. Det betyder, at den unge brite igen er nede på 2. pladsen, men stadig foran Filipe Massa på tredjepladsen.

Kimi Räikkönen ligger stadig efter Jenson Button, der ikke ligner en der lige har tænkt sig at give plads.

Nick Heidfeld kik i pit på omgang 33 og kom ud lige foran Kimi Räikkönen, hvilket var meget skidt for finnen, der samtidig kan se, at Button trækker fra.

Det ligner rent show off fra McLarens side. Begge piloter kører utroligt hurtigt og det ser ikke ud som om, at Filipe Massa kan gøre noget ved det med sin Ferrari. Der er nu over 30 sekunder ned til Massa fra Alonso.

Efter 37 omgange, hvilket er meget tæt på halvvejs i løbet, tager Rubens Barrichello sit første pitstop. Så vi skal næppe forvente at sen brasilianeren i pit igen.

Efter 40 omgange, tager Fernando Alonso Kimi Räikkönen med en omgang. Det må have gjort ondt for finnen, der har haft sine problemer i dette års udgave af Monacos Grand Prix.

Button tager sit første pitstop efter 42 omgange, hvilket sender ham ud af pointene igen.

Nu er Lewis Hamilton ved at tage Kimi Räikkönen med en omgang, mens finnen fortsat kæmper for at komme forbi Nick Heidfeld.

Fernando Alonso beviser har, at Monacos Grand Prix, er hans. Endnu engang sætter han hurtigste omgangstid.

Kibisa går i pit med 33 omgange igen. Men har åbenbart valgt den rigtige strategi eftersom ham kommer ud før Nick Heidfeld i den anden BMW, og således også før Kimi Räikkönen , der endnu ikke har været i pit.

Med 30 omgange, tager Kimi Räikkönen så et hurtigt pitsotp, hvilket sender ham ud, lige efter Nico Rosberg i Williams.

Med 28 omgange tilbage, gå Fernando Alonso i pit, for det vi nok må gå ud fra er sidste stop, hvilket sender Lewis Hamilton tilbage i front af løbet, men Alonso holder sig foran Filipe Massa i Ferrari.

Med 25 omgange igen, er det så Lewis Hamiltons tur til at tage sit andet stop, hvilket sender ham tilbage på andenpladsen, altså stadig foran Filipe Massa, der har sit andet pitstop til gode.
Så der er ikke meget, der tyder på, at McLaren har nogle intentioner om at lade Ferrari komme frem i front, ikke engang til låns.

Fisichella i Renault, ligger helt for sig selv, men lukker en del af hullet op til Filipe Massa, der dog er kørt i pit.

Med 23 omgange igen, sørger Sutil for, at Spyker får lidt mere at bruge penge på, efter at han røg en tur i barrieren lige op til det berømte Cansino Monaco.
Det lykkes dog for Sutil at få bilen væk.

Med 20 omgange igen, har Lewis Hamilton lukket hullet op til Fernando Alonso. Hamilton er meget hurtigere en spanieren, spørgsmålet er, om der er problemer i bil nummer 1?

Vil Lewis Hamilton få lov til at komme forbi Fernando Alonso og få sin første sejr? Der er ikke nogen tvivl om, at det er den unge brite der er hurtigst af de to, med 18 omgange igen.

Spørgsmålet er, om de to McLaren piloter, med 16 omgange tilbage, har indledt paradekørslen allerede. De har over 40 sekunder ned til Filipe Massa i Ferrari, så der er noget at give af.

Med 13 omgange igen, har Kimi Räikkönen bevæget sig op i pointene og ligger nu og presser på, for at tage de to point, som Wurz på nuværende tidspunkt har sat sig på.

Alonso trækker lidt fra Hamilton igen, efter den førende i mesterskabet fik taget en curb lidt hårdt og røg meget tæt på vægen.
Kort efter, er der dog ikke noget der tyder på, at Hamilton har problemer, da han igen er helt med Fernando Alonso.

Med 6 omgange igen, gør Fernando Alonso og Lewis Hamilton sig klar til at tage Giancarlo Fisichella med en omgang. Fisichella ligge tilmed på en 4 plads. Imponerende af McLaren. Kan de også nå Filipe Massa?

Med tre omgange til det ternede flag, kan Kimi Räikkönen stadig ikke komme forbi Alexander Wurz, hvilket må være meget skuffende for finnen.

Det ternede flag har flagret. Vinderen blev Fernando Alonso med Lewis Hamilton på anden pladsen. Filipe Massa blev nummer tre, så podiet ligner sig selv, men det er den mest overbevisende sejr af et hold, vi har set indtil nu.

Fisichella er helt sikkert også en glad mand, efter han fik Renaulten ind på en 4. plads. 5. blev Kubica i BMW og 6 blev Heidfeld, ligeledes i BMW. Alexander Wurz tog en flot 7. plads, mens Kimi Räikkönen måtte nøjes med en meget skuffende 8. plads.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER