• Forside

Løbsrapport Monaco: Sejr til Alonso

Magtdemonstration af Mclaren i Monaco. Lewis Hamilton måtte for første gang, nøjes med en andenplads i Monaco men eftersom det er det hans første tur rundt i fyrstendømmet i en Formel 1 racer kan det vel accepteres. Kun Fernando Alonso var bedre. Massa slutede som nummer tre.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 27/5 2007 klokken 16:05

Vinder blev Fernando Alonso, der med sejren også har lagt sig i spidsen af det samlede mesterskab i Formel 1, som følge af flest sejre idet ham og Hamilton har det samme antal point.

Lewis Hamilton kom på podiet igen og igen som nummer to. En placering han helt sikkert er glad for, men som han også gerne snart vil have vekslet til en plads på det øverste trin.

Filipe Massa fik sin Ferrari ind på en tredjeplads, en placering der var alt hvad Ferrari kunne drømme om, efter et meget vanskligt løb i de snævre gader, der tydeligt ikke passede godt til den lange Ferrari.

I Renaultlejren, var der efter løbet, tydeligt glæde, efter det lykkedes for Giancarlo Fisichella, at få Renaulten ind på en 4. plads.

BMW Sauber beviste endnu engang, at de er det tredje bedste hold på gridden. Robert Kubica og Nick Heidfeld, fik deres biler i mål som femmer og sekser.

Hos Williams Toyota kan de gælde sig over, at de igen slog fabriksholdet, da Alexander Wurz fik sin Williamsracer ind på en 7. plads.

Kimi Räikkönen skuffede igen, ved kun at få sin Ferrari ind på en 8. plads. Dette efter problemer under kvalifikationen hvor han placerede sig somnummer 16, men absolut ikke godt nok af finnen.

Efter løbet, fremhævede Fernando Alonso, at han var meget glad for at have sikret sig alle 3. Pole, Hurtigste omgang og sejren.
Alonso var tydeligt glad og lettet.

Selve løbet, var et typisk Monaco Grand Prix løb. Der var ikke mange der udgik og ikke mange der overhalede.
Kun to, ramte vægen omkring banen så hårdt, at de måtte udgå, Liuzzi allerede på første omgang, mens Sutil blev på banen i noget længere tid.

Hamilton udtalte efter løbet, at han rørte vægen flere gange i løbet, men at han var meget glad for, at hans bil var så solid som den var.

Filipe Massa havde et løb, hvor han ikke havde bilen til at presse de to førende, men alligevel var så meget bedre end nummer 4, Fisichella, at han fik sig et løb, hvor kun overhalinger af langsommere piloter gav ham en udfordring.

Løbet manglede en del spænding, som følge af de to, meget suveræne, McLaren racere.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1T40:29.329 2 10
2. 2. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T40:33.329 2 8
3. 3. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T41:38.429 2 6
7. 11. Alexander Wurz Williams Racing
P
77 omg. 1 2
8. 16. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
77 omg. 1 1
12. 5. Nico Rosberg Williams Racing
P
77 omg. 2 0
14. 13. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
76 omg. 1 0
DNF / Ikke-fuldførte
21. 6. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
17 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER