• Forside

Singapore ikke nødvendigvis et natløb

Bernie Ecclestone bekræftede for et par uger siden, at Singapore vil lægge gader til det første Formel 1 løb afviklet efter mørkets frembrud, men der mangler stadig en vigtig ting før det kan lade sig gøre. FIA skal først godkende banen.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 30/5 2007 klokken 14:05

For at FIA kan sanktionere løbet, så skal alle FIA’s sikkerhedskrav opfyldes. Det inkluderer blandt andet gode afkørselsområder på banen, hvilket er noget sværere at lave på en bybane end på permanent racerbane.

Men hvad så med Monaco, kan jeg høre jer tænke. Der er kun to afkørselsområder, og de er hverken store eller gode. Monaco er undtagelsen, der bekræfter reglen.

Der er ikke meget plads i Monacos gader

Max Mosley siger

“Der er stadig ingen kriterier for det. Vi vil ikke sanktionere natløb, hvis banen ikke opfylder alle sikkerhedskrav.”

Og så lige til den med Monaco.

”Kun Monaco er en undtagelse. Monaco har været en del af Formel 1 de sidste 70-80 år, så vi kan ikke bare rive bygninger ned for at skabe bedre afkørselsområder.”

Monaco er den eneste bane, der ikke skal leve 100% op til FIA's sikkerhedsregler

”Nye baner skal opfylde de samme kriterier som andre baner, hvad angår sikkerhed.”

Mon ikke Max Mosley kan kigge den anden vej, hvis Singapore ikke opfylder alle betingelser 100%. Det er jo Bernie Ecclestone, der har været med til at gøre Max Mosley til det han er.