• Forside

Kubica med på Indianapolis?

I går oplevede vi det nok største Formel 1 uheld denne sæson, da Robert Kubica efter at have ramt Jarno Trulli blev sendt ud på en ufrivillig flyvetur med 280 km/t. Et voldsomt uheld, der blev takseret til den billige straf; et brækket ben.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 11/6 2007 klokken 09:06

Det var hvad vi alle troede. Der kom dog aldrig nogle informationer fra banen om Robert Kubicas tilstand, og ideen om det brækkede ben opstod, da vi overhørte McLarens samtale med Lewis Hamilton på æresomgangen, hvor der blev sagt, at Kubica havde et brækket ben.

Den dom kan man læse mange steder, da vi alle tog informationen som værende troværdig, men Robert Kubica har tilsyneladende været mere heldig end dette. Han slipper helt uden men, hvis man ser bort fra lidt blå mærker.

Det bekræftede BMWs Dr. Mario Theissen overfor det tyske ’Sport-Informations-Dienst’ i går aftes canadisk tid.

”Jeg er virkelig meget lettet.”

Mark Webber og Robert Kubica i Canada 2007 før Roberts grimme uheld

Der er dog stadig en chance for at Sebastian Vettel eller Timo Glock vil overtage bilen i USA. Det skyldes, at Robert Kubica var bevidstløs lige efter uheldet. Man skal tage højde for eftervirkningerne af det voldsomme uheld. Ralf Schumacher har haft voldsomme uheld på Monza, hvor han har måtte trække sig.

Tom Kristensen troede selv, at han var frisk til at køre DTM to uger efter sit voldsomme uheld i åbningsløbet på Hockenheim, men det var han ikke. Hovedpine, smerter og dobbeltsyn forsvandt ikke lige med det samme. Så der er al mulig grund til at være varsom med Kubica, men det er dog ikke usandsynligt, at han kører denne weekend.

Felipe Massa var glad for nyheden.

”Jeg er glad for, at han ikke er kommet alvorligt til skade – Det er næsten et mirakel.”

Felipe Massa blev diskvalificeret under løbet for at forlade pitten for rødt lys. En episode som opstod i kølvandet af Robert Kubicas uheld.

Jarno Trulli fortæller om opbygningen til det store uheld.

”Jeg havde ikke flyttet mig fra min linie, men da jeg så hans bil rulle rundt blev jeg meget bekymret. Når man ser en kollega have så stort et uheld, og man bliver ramt bag i, det er ikke en rar følelse.”

Vi priser os lykkelige for, at FIA indførte obligatorisk brug af HANS nakkestøtten tilbage i 2003. På trods af protester dengang menes det, at den reddede Robert Kubica fra at få brækket nakken.