• Forside

Ungarns Grand Prix: 3. Frie træning. Massa bedst.

Velkommen til BMF1s live dækning af 3. og sidste træning op til det Ungarske Grand Prix. Efter 2 frie træninger, med blandede resultater, så er den sidste træning præget af forberedelserne til dagens kvalifikation.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 4/8 2007 klokken 10:08

3. og sidste træning er den træning, hvor man skal have bilen sat perfekt op til kvalifikationen, ikke mindst på Hungaroring, hvor kvalifikationen kan være altafgørende for ens muligheder i søndagens løb.

De 2 foregående træninger har givet blandede resultater, hvor Fernando Alonso vandt den anden og Robert Kubica den første, dog på de superbløde dæk.

Kimi Räikkönen under Ungarns Grand Prix 2006 i våde betingelser.

Dagens vejr er forløbigt en lufttemperatur på 24 grader, banetemperatur på 36 grader og let vind, men der lurer stadig muligheden for regn i løbet af træningen eller kvalifikationen.

På slaget 11 er træningen startet og mange biler ruller ud, for at få kørt en installationsomgang og få fornemmelsen af banen, mest prominente navn er Schumacher, Trulli, Fischella og Kubica, der alle garanteret gerne vil følge op på sidste løbs succes.

Fra fredagens frie træning, Ungarns Grand Prix 2007

Ganske som forventet, så triller alle biler tilbage i pit, uden at have sat en tid. I modsætning til tidligere løb, så har begge McLaren Mercedes biler været på banen allerede nu, eneste hold, hvis biler ikke har været ude er Ferrari, hvor begge kørere afventer i pitten.

Weekendens dækvalg, fra Bridgestones side, byder på bløde dæk og superbløde dæk - de superbløde er som sædvanligt markeret med en hvidmalet stribe, i en af rillerne, en rille der dog har det med at blive slidt helt ned, mod slutningen af stintet.

Løbet byder på 2 debutanter, eller rettere en debutant og en kører, som har skiftet hold og nu kører sit første løb, for det hold.

Yamamoto er ny kører i Spyker Ferrari og har endnu ikke vist at han er markant bedre end Christijan Albers, i Scuderia Torro, der sidder Sebastian Vettel, tysk stortalent, som fik et enkelt løb for BMW Sauber på Indy, men som nu er udlånt til Torro Rosso til og med 2008.

Sebastian Vettel i sin Scuderia Toro Rosso racer, Ungarn 2007

De 2 Spyker Ferrari, er de første til at sætte gældende tider, Andrian Sutil er "bedste" mand, med en tid på 1:24.478, mens debutant Yamamoto er næsten 2 sekunder efter ham.

Tiden holder dog ikke længe, da først Schumacher og så Trulli slår dem med over 1½ sekund.

Efter mere end et kvarter af træningen, der triller Kimi Räikkönen ud som første Ferrarimand, til publikums store tilfredshed, som sædvanligt så er bakkedragene omkring Hungaroring præget af røde fans.

Den første frie træning blev vundet af Robert Kubica i tiden 1:22.390 og den anden tog Fernando Alonso sig af med tiden 1:20.919. Rekorden ved kvalifikation er 1:19.146 og sat af Michael Schumacher i 2004, medens den under løb er på 1:19.071 også sat af Schumi det samme år.

Efter 20 minutter har halvdelen af feltet sat en tid.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1:21.257 3
2. Jarno Trulli Toyota 1:21.549 6
3. Ralf Schumacher Toyota 1:21.619 5
4. Alexander Wurz Williams 1:22.078 4
5. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:22.311 7
6. Takuma Sato Super Aguri 1:22.473 6
7. Anthony Davidson Super Aguri 1:22.798 7
8. Sebastian Vettel BMW Sauber 1:22.813 7
9. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:22.905 4
10. Jenson Button Honda 1:22.965 5
11. Rubens Barrichello Honda 1:23.096 5
12. Adrian Sutil Spyker 1:24.478 6
13. Sakon Yamamoto Super Aguri 1:25.366 9
14. Robert Kubica BMW Sauber   2
15. Giancarlo Fisichella Renault   1
16. Heikki Kovalainen Renault   2
17. David Coulthard Red Bull   1
18. Mark Webber Red Bull   1
19. Lewis Hamilton McLaren   1
20. Nico Rosberg Williams   2
21. Fernando Alonso McLaren   1

Stillingen efter 20 minutter


Med en halv time igen, der begynder det sædvanlige billede at tegne sig, Ferrari og McLaren bevæger sig mod toppen af tabellen, denne gang fulgt af Toyota, der virkelig lader til at have fundet farten i denne 2. halvdel af sæsonen, BMW Sauber er ikke så godt med som man havde forventet, bedste BMW pilot er Nick Heidfeld på en foreløbig 10. plads.

Efter der er afviklet 40 minutter, der er Räikkönen marginalt foran Lewis Hamilton, eneste mand i toppen der hænger lidt er Massa, der er over 6/10-dele efter, bedste tid er 1:20.741

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1:20.741 9
2. Lewis Hamilton McLaren 1:20.764 6
3. Fernando Alonso McLaren 1:20.895 6
4. Felipe Massa Ferrari 1:21.382 7
5. Jarno Trulli Toyota 1:21.411 11
6. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:21.551 10
7. Ralf Schumacher Toyota 1:21.619 12
8. Nico Rosberg Williams 1:21.797 11
9. Anthony Davidson Super Aguri 1:21.835 13
10. Heikki Kovalainen Renault 1:21.854 8
11. Takuma Sato Super Aguri 1:21.966 11
12. Alexander Wurz Williams 1:21.994 9
13. Giancarlo Fisichella Renault 1:22.131 8
14. Robert Kubica BMW Sauber 1:22.272 8
15. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:22.311 14
16. Sebastian Vettel BMW Sauber 1:22.429 13
17. Mark Webber Red Bull 1:22.564 8
18. Jenson Button Honda 1:22.965 14
19. Rubens Barrichello Honda 1:23.096 14
20. David Coulthard Red Bull 1:23.276 7
21. Adrian Sutil Spyker 1:23.973 13
22. Sakon Yamamoto Super Aguri 1:24.953 17

Stillingen efter 40 minutter


Med 15 minutter tilbage, så sker der heftig slagudveksling i toppen - pt. er Massa bedste mand, men stillingen skifter konstant. Kubica er kørt ud på superbløde dæk, for at se om han kan kæmpe sig mod toppem, men de superbløde giver kun meget få supergode omgange, før de begynder at blive dårligere.

Med 10 minutter igen, der holder alle 4 topkørere i pitten og afventer situationen - stillingen er Massa, Alonso, Hamilton, Räikkönen, Schumacher, Trulli, Davidson og Heidfeld i top 8.

Det lader til at Toyota og ikke mindst Schumacher har fundet frem til en god løsning, måske har kniven for struben motiveret dem alle, ikke mindst Schumacher, der dog i høj grad mangler en succesoplevelse på Hungaroring, det er 10. gang han kører løbet og mangler endnu at fuldføre et løb. Nu er han 5. bedste mand, trekvart sekund efter Massa, men har bedste tid i 1. sektor.

Med få minutter igen, så ruller de fleste biler på banen, for at få finpudset de sidste ting, inden kvalifikationen, der starter kl. 14 og som dækkes her, på Danmarks bedste Formel 1 side.

For Heidfeld og Rosberg, der lader det til at bære frugt, begge er med i top 8 og Heidfeld endda foran Räikkönen. Bedste mand er igen Massa, der viser at han er skarp når det gælder og igen forberedt på at gøre det godt i kvalifikationen, som vi igen kan glæde os til begynder om knap 2 timer.

Mest skuffende er at Kubica ender som 12'er og begge Renault'er er langt ude af top 10.

Alle tiderne fra den tredje frie træning kan du se ved at klikke her.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:20.183 + 0.000 15
2. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:20.414 + 0.231 11
3. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:20.461 + 0.278 11
5. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:20.741 + 0.558 15
6. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:20.868 + 0.685 16
9. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:21.220 + 1.037 13
10. Alexander Wurz Williams Racing
P
1:21.323 + 1.140 15
14. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1:21.752 + 1.569 15
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)