• Forside

Ungarns Grand Prix Kvalifikationen: Alonso på pole

Med Robert Kubica i BMW Sauber som hurtigst i første træning, Fernando Alonso i anden og Felipe Massa i tredje, var det tæt opløb om forreste startrække. Og det blev Alonso og McLaren som trak det længste strå. Læs her vores dækning, som den formede sig LIVE.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 4/8 2007 klokken 10:08

En smal og snoet bane med færre overhalingsmuligheder end i Monaco betyder, at man skal starte så langt fremme som overhovedet muligt, samtidigt med, at man har en optimal strategi.

Den første frie træning blev vundet af Robert Kubica i tiden 1:22.390, den anden tog Fernando Alonso sig af med tiden 1:20.919 og endelig satte Felipe Massa tiden 1:20.183 i den tredje frie træning som også er den bedste tid i år på Hungaroring.

Rekorden ved kvalifikation er tiden 1:19.146 sat af Michael Schumacher i 2004, medens den under løbet er på 1:19.071 ligeledes sat af Schumi det samme år.

Timo Glock (iSport) satte i øvrigt pole i GP2 med tiden 1:27.566 derefter følger A. Zuber (iSport) og L. di Grassi (ART). Det første løb køres i eftermiddag klokken 16:00 og det andet i morgen klokken 10:00.

For dem der ikke er helt med på reglerne følger de her: Efter de første femten minutter elimineres de seks langsomste biler – denne del kaldes Q1. Derefter følger en kort pause og Q2 begynder, hvorefter de 6 langsomste af de resterende 16 biler elimineres. Endeligt følger Q3, eller hyperkvalen.

Denne starter med at bilerne forsøger at brænde så meget brændstof af som muligt inden de sidste fem minutter, hvor de virkelige tider sættes. Dette skyldes at bilerne må starte løbet med den mængde benzin om bord, som de havde ved starten og for at få gjort bilerne lettere og hurtigere.

Dermed gælder det om at få kørt en masse runder, dog uden at risikere noget. Resultatet af hyperkvalen bestemmer startrækkefølgen for de første ti.

Kimi Räikkönen på Hungaroring, Ungarn 2006

Sidste år var Kimi Räikkönen på pole i tiden 1:19:599, en tid som det langt fra er sikkert vi kommer under i år. Træningerne har ikke tydet på det. Pole-positionen blev blandt andet sikret ved at Michael Schumacher og Fernando Alonso begge blev straffet, Alonso for aggressiv kørsel og Schumacher for at overhale under rødt flag. Det var blandt andet med til at sikre Honda og Jenson Button deres første sejr.

Fra en kvalifikationsplads som nummer 14, efter et motorskifte, beviste Button, at er de rigtige betingelser til stede, så betyder en dårlig kvalifikation mindre. Men det er et særsyn på den snævre og snoede Hungaroring, hvor overhalingsmulighederne i bedste fald er sparsomme og mest for meget modige piloter.

I øjeblikket blæser det en del, hvilket kan give problemer, for de meget følsomme biler, samtidigt så er der en del mørke skyer i horisonten, så kvalifikationen kan blive et lotteri og mon dog ikke vi vil se alle 22 biler på banen fra start af, så man ikke risikerer at blive fanget i en byge.

Vigtige Links
Læs om Ungarns Grand Prix Optakt
Den søndag tribunen rystede på Hungaroring Turbeskrivelse
Læs om Hungaroring Banebeskrivelse
Hvornår sker det? TV-tider
Få resultaterne på SMS SMS Service
Fredag 1. frie træning
  2. frie træning
Lørdag 3. frie træning



Q1
Kvalifikationen er startet og de første biler er på banen. Som sædvanlig er Spyker Ferrari de første på banen. Indtil videre er kun ganske få biler kørt ud. Holdenes interne vejrservice har meldt, at der ikke kommer regn under kvalifikationen, så man har is i maven og spiller det sædvanlige pokerspil.

Ikke mindst fordi der er problemer med de superbløde dæk, der er meget få gode omgange i dem, inden at de begynder at korne, med dårligere tider til følge.

En af dem som gerne skulle gøre det bedre end tidligere i weeekenden er veteranen David Coulthard, der absolut ikke har haft gode tider. Et lyspunkt er dog, at man melder at Red Bulls gearkasseproblemer skulle være løst.

David Coulthard lørdag på Hungaroring 2007.

Efter halvdelen af Q1 er afviklet, hedder top 3: Kovalainen, Schumacher og Rosberg, det vil dog ændre sig, nu hvor top 4 kommer på banen.

Første mand er Lewis Hamilton, der prompte barberer 1½ sekund af hidtil bedste tid.

5 minutter igen. Mest prominente mand, i den såkaldte "dropzone" er sidste års vinder Jenson Button, der absolut ikke kan være tilfreds med en placering som nummer 20 - kollega Rubens Barrichello er første mand i sikkerhed. Det forventes at cuttet ligger ved 1:21.7.

Anthony Davidson er placeret som nummer 13. Han har i det hele taget gjort det bedre end Takuma Sato, der åbenbart ikke er den helt store fan af Hungaroring. Men et meget tilfredsstillende resultat for Super Aguri, hvis de igen får en bil med i Q2.

Q1 er færdig og ude er følgende 6 kørere: Yamamoto, Sutil, Vettel, Sato og Barrichello, der skubbes ud af teamkollegaen, hvorefter Button igen skubbes ud af Liuzzi. Facit er, at begge Honda'er er ude, begge Spyker er ude, en Torro Rosso og en Super Aguri. Anthony Davidson er et sekund hurtigere end Sato.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Lewis Hamilton McLaren 1:19.570 3
2. Heikki Kovalainen Renault 1:20.285 6
3. Robert Kubica BMW Sauber 1:20.366 6
4. Felipe Massa Ferrari 1:20.408 3
5. Fernando Alonso McLaren 1:20.425 3
6. Kimi Räikkönen Ferrari 1:20.435 4
7. Ralf Schumacher Toyota 1:20.449 7
8. Jarno Trulli Toyota 1:20.481 6
9. Nico Rosberg Williams 1:20.547 6
10. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:20.751 5
11. Mark Webber Red Bull 1:20.794 6
12. Anthony Davidson Super Aguri 1:21.018 6
13. Alexander Wurz Williams 1:21.243 9
14. David Coulthard Red Bull 1:21.291 6
15. Giancarlo Fisichella Renault 1:21.645 7
16. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:21.730 9
Ikke kvalificeret til næste afdeling
17. Jenson Button Honda 1:21.737 6
18. Rubens Barrichello Honda 1:21.877 6
19. Takuma Sato Super Aguri 1:22.143 6
20. Sebastian Vettel BMW Sauber 1:22.177 7
21. Adrian Sutil Spyker 1:22.737 9
22. Sakon Yamamoto Super Aguri 1:23.774 7

Resultatet af den første udskilning


Der er nu en lille pause, før Q2 starter, hvor der skal skilles yderligere 6 kørere fra.

Q2
Q2 er startet, og der er ikke en eneste bil på banen. Alle sidder helt stille og venter åbenbart på, at de andre trækker først.

Alexander Wurz er første mand, som ikke længere kan sidde stille og er nu eneste mand på banen. Skal vi se en Williams Toyota i Q3?

Utroligt nok skal Giancarlo Fisichella og Sakon Yamamoto stille ved kommissærerne. Fisichella skulle have blokeret for Yamamotos flyvende omgang, hvilket lyder som en forholdsvis umulig ting, Yamamotos tider taget i betragtning.

Med 5 minutter afviklet er Wurz hurtigste mand, foran Schumacher og Liuzzi.

De bløde dæk er bedst i de første 2 sektorer, men ringe i den 3. hvor de hårde er bedst. Det vil betyde, at dækstrategien kan få stor betydning i morgen, hvor begge dæktyper skal anvendes i løbet, med mindre det bliver regnvejr, hvilket vil suspendere den regel.

Med 6 minutter igen lader Hamilton til at være i en klasse for sig selv. Han er eneste mand under 1.20 i Q1 og indtil videre i Q2. Massa har lidt problemer og misser indkørslen til pitten og beliggende på en 11. plads, så skal han skynde sig for at nå med i Q3.

Det lader ikke til at Massa kommer med i Q3. Pt. holder han stille midt i pitlane, med noget der tyder på gearkasseproblemer, med 4 minutter igen, er Massa og Ferrari presset til det yderste.

Ferrari har fået reddet Massa, der åbenbart er flyvende igen, men endnu en gang, så er Massas bil åbenbart den af Ferrarierne, der får problemerne i kvalifikationen. Med en omgang igen, er blandt andet Massa og Kubica i dropzone. Massa kan nå en flyvende omgang, mens Kubica skal skynde sig for at nå en enkelt.

Massa får dog ikke sat en god tid i sit sidste forsøg, blandt andet pga. en lille fejl og slutter som nummer 14.

Q2 er færdig og dermed er Massa, Davidson, Liuzzi, Wurz, Kovalainen og Coulthard ude.

Kubica redder sig med den mindste marginal med i Q3, efter at han var presset for at nå med i Q3. Rosberg er den mest prominente af de små hold, som er med i Q3. En særdeles respektabel 5. plads i Q2 får han med, og med Massas manglende deltagelse i Q3, er der en åben plads i blandt de første 4.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Lewis Hamilton McLaren 1:19.301 6
2. Fernando Alonso McLaren 1:19.661 6
3. Jarno Trulli Toyota 1:19.951 9
4. Kimi Räikkönen Ferrari 1:20.107 7
5. Nico Rosberg Williams 1:20.188 11
6. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:20.322 11
7. Mark Webber Red Bull 1:20.439 11
8. Ralf Schumacher Toyota 1:20.455 13
9. Giancarlo Fisichella Renault 1:20.590 13
10. Robert Kubica BMW Sauber 1:20.703 12
Ikke kvalificeret til næste afdeling
11. David Coulthard Red Bull 1:20.718 12
12. Heikki Kovalainen Renault 1:20.779 12
13. Alexander Wurz Williams 1:20.865 18
14. Felipe Massa Ferrari 1:21.021 9
15. Anthony Davidson Super Aguri 1:21.127 12
16. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:21.993 16

Resultatet af den anden udskilning


Hyperkval
Der lukkes op for sidste kvalifikationsrunde og som sædvanlig holdes der i kø for at få brændt benzin af - et af de få utiltalende træk ved dette kvalifikationsformat.

Efter 5 minutter af Q3 er top 3: Heidfeld, Hamilton og Schumacher. Ikke at man skal lægge så meget i det - tiderne er over 2 sekunder langsommere end bedste tid i Q1 og Q2.

Pressechefen for Ferrari Luca Colajanni udtaler nu, at grunden til at Felipe Massa udgik skyldes en kommunikationsfejl. Felipe Massa kørte videre uden at have fået benzin ombord og da han var halvvejs nede igennem pitlane blev han bedt om at stoppe og bilen blev hentet tilbage. Efter han havde tanket var dækkene ikke længere i deres optimale tilstand og Felipe Massa kunne ikke sætte en bedre tid.

Med kun 5 minutter igen lægger Toyota hårdt fra - placering som nummer 1 og 3. Det tyder på at ikke mindst Schumacher skal tages meget seriøst i denne løbsweekend. Alonso ligger og roder som nummer 9, men kommer nok længere op.

De sidste minutter er som sædvanlig et langt slagsmål, hvor tiderne og placeringerne skifter konstant - Räikkönen pitter og får superbløde på, til 2. sidste forsøg, Heidfeld og Alonso forsøger sig med de hårde, det samme gælder Hamilton, men som tiderne fordeler sig på sektorerne er det et åbent gæt, om det ene eller det andet dæk er det bedste - ikke mindst kombineret med ens pitstrategi.

Renault har meget lidt succes, fraregnet deres deltagelse i Q3. Fisichella er sidste mand og kan yderligere risikere at straffes for sin ret åbenlyse blokering af Yamamoto, hvilket kan koste ham en deklassering.

Alonso kommer nu i pit da der mangler et par minutter og bliver holdt tilbage af holdet så han kan komme ud på det mest optimale tidspunkt. Dette trækker en del ud blandt andet fordi Kimi også lige er kørt ud.

Nu kommer Hamilton også ind og vil have nye dæk og må parkere bagved Alonso der stadig ikke har fået lov at køre. Det ligner lidt en farce for der er meget lidt tid tilbage og det er ikke sikkert de når at køre en runde. Da der mangler cirka halvandet minut får Alonso lov at køre og Hamilton får skiftet dæk.

Med sekunder igen, kommer Räikkönen over stregen til et nyt forsøg og da der mangler et par stykker kommer Alonso. Det lykkedes imidlertid ikke for Hamilton der må liste tilbage i pitten.

I mellemtiden har Heidfeld sat en god tid og ligger nu som nummer tre. Räikkönen forbedrer ikke sin tid men det gør Alonso til gengæld. Pole dermed til Alonso, foran Hamilton, Heidfeld og Räikkönen på 4. pladsen.

Alle tiderne fra kvalifikationen kan du se i vores sædvanlige oversigt.

Følg med i morgen, når vi følger løbet LIVE her på BMF1.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:19.674 17
2. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:19.781 17
4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:20.410 19
5. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:20.632 22
10. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:21.256 22
Udelukket efter perioden
11. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1:20.718 12
13. Alexander Wurz Williams Racing
P
1:20.865 18
14. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:21.021 9
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)