• Forside

Optakt til Ungarns Grand Prix

Efter et dramatisk og omskifteligt regnvejrsløb for to uger siden på Nürburgring er turen nu kommet til kalenderens næstlangsomste bane, som sidste år lagde asfalt til nok det mest afsindige løb hidtil. Her bringes optakten til Ungarns Grand Prix på Hungaroring.

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 31/7 2007 klokken 13:07

Indledning
Ligesom Monaco er banen i Ungarn smal og fuld af sving, hvor piloterne skal igennem 14 sving på en omgang der bare er 4.3 km lang. Sammen med nogle af de korteste lige stræk, er det derfor svært og meget risikabelt at overhale på banen.

En høj downforce er derfor nødvendig. Derudover er banen kendt for at sande til. Dette medfører et dårligt greb og dette kan igen fører til understyring. Hastigheden ligger imellem 90 og 295 km/t og speederen er kun i bund i 62 % af tiden. Dermed er det den næstlangsomste bane i kalenderen.

Løbet markerer også indledningen på Formel 1's sommerferie og der er tre uger til det næste løb der afvikles den 26. august i Tyrkiet.

Dækkene, som bliver stillet til rådighed for holdene af Bridgestone, er de bløde og de super bløde.

Der er som regel varmt på banen og der forudses temperaturer på 28 grader til kvalifikationen og 26 grader til selve løbet. Dette betyder sammen med den lave fart at holdene skal være ekstra opmærksomme på at få afkølet bilerne.

Pisttopstrategierne kan gå lige fra den ene yderlighed til den anden og er meget afhængig af kvalifikationsresultatet.

Ved hvilke runder der afholdes pitstop afhængigt af den valgte strategi kan ses i nedenstående skema.

Antal stop Runde
1 Runde 44 - 48
2 20 - 32, 45 - 56
3 19 - 22, 35 - 39, 53 - 57


Siden sidst
Vandvittigt løb – det var ordene min kollega brugte om sidste løb og det var helt rigtigt.

Men først så vil jeg, den ene af overtegnede skribenter, anvende min ret til at lige at sætte en ting på plads. I forbindelse med sidste løb, en af vores læsere var ret fortørnet over at undertegnede tillod sig at tippe Felipe Massa som vinder på Nürburgring, som han skrev: ” Massa er god til at sætte en flyvende omgang, bevares.... Han kan jo bare ikke overhale....”.

Tja, Massa førte det meste af løbet og havde det ikke været for de Eiffelske bjerges drilske vejrguder, så var tippet om en sikker sejr til Massa gået hjem, alt imens at Kimi Räikkönen endnu en gang havde svært ved at få det til at hænge sammen, ikke mindst i forbindelse med de store mængder vand, der gjorde at han måtte tage en omgang i sjask regnvejr, på dæk, der absolut ikke var egnede til det.

Men igen, min kollega har så rigeligt behandlet det vandvittige løb, der endte med en Alonso sejr, takket været 7 omgange med endnu mere vand i slutningen af løbet. I det hele taget må kan man som tilskuer kun være tilfreds med sæsonen 2007 – den har efterhånden budt på alt hvad en rigtig sæson skal have. Skal man være en anelse kynisk, så mangler der kun et gedignt førstesvings-sammenstød, med efterfølgende skænderier og omstart af løbet og tilhørende kaos.

Scott Speed spinder i gruset

Løbet gav absolut intet fingerpeg om den øjeblikkelige stilling, udover at Ferrari og McLaren Mercedes igen er trukket en anelse fra de hold, som ligger lige i halen på dem.

VM-stillingen får lidt opløftende point, ikke mindst til Red Bull, der fik begge kørere i pointene og en Mark Webber på podiet, takket været Räikkonens hydrauliske defekt og Lewis Hamiltons afkørsel – en afkørsel som det kun kan undre ikke vækker samme opmærksomhed, som da Michael Schumacher gjorde det samme på Hockenheim for år tilbage.

Normalt ville diverse observatører og debattører påpege at kan man ikke komme tilbage på banen for egen kraft uden at blive diskvalificeret – et bevis på at uanset hvor god Hamilton er, så er der endnu langt op til Schumachers status som elsket og hadet.

Endvidere havde løbet den konsekvens, at årets første kørerfyring fandt sted – Torro Rosso fik den perfekte anledning til at anbringe 5 kolde tæer i bagdelen på Scott Speed og sende ham, sandsynligvis definitivt, ud af Formel 1.

Der er en anelse uenighed om hvordan tingene foregik, sandsynligvis fordi Speed ikke helt forstår spillereglerne i Formel 1, en sport der er den mest politiske og mest mudrede sport at begå sig i – talent er ikke altid nok. Især ikke hvis, man ikke præsterer resultater og med sammenlagt 5 fuldførte løb af 20 var Speed og teamkollage Vitantonio Liuzzi logisk nok dem som stod tættest på afgrundens kant.

Nu er Speeds sæde overtaget af Sebastian Vettel, der enten kan give hans karriere et boost eller det modsatte.

Historie
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om Hungaroring. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.

År Kører Hold Tid
Pole Position
2002 Michael Schumacher Ferrari 1:16.207
2003 Fernando Alonso Renault 1:21.688
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:19.146
2005 Michael Schumacher Ferrari 1:19.882
2006 Kimi Räikkönen McLaren 1:19.599
Hurtigste Omgang
2002 Rubens Barrichello Ferrari 1:13.333
2003 Juan Pablo Montoya Williams 1:22.095
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:19.071
2005 Kimi Räikkönen McLaren 1:21.219
2006 Felipe Massa Ferrari 1:23.516
Vinder
2002 Rubens Barrichello Ferrari 1:41:49.001
2003 Fernando Alonso Renault 1:39:01.460
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:35:26.131
2005 Kimi Räikkönen McLaren 1:37:25.552
2006 Jenson Button Honda 1:52:20.941

De seneste fem år på Hungaroring


Træninger
Fredag - 1. Kimi Räikkönen McLaren 1:21.624
Fredag - 2. Felipe Massa Ferrari 1:21.778
Lørdag Michael Schumacher Ferrari 1:20.795
Kvalifikation og løb
Pole position Kimi Räikkönen McLaren 1:19.599
Hurtigste omgang Felipe Massa Ferrari 1:23.516
Vinder Jenson Button Honda 1:52:20.941
Referat
I årets måske mest spændende og dramatiske weekend lykkedes det endelig Jenson Button (Honda) efter fire andenpladser at tage sin første sejr i Formel 1. Det skete i et løb der i perioder var ved at drukne, og det på trods af, at det aldrig før havde regnet under Ungarns Grand Prix.

Dramaet startede allerede fredag, da Fernando Alonso (Renault) var involveret i skærmydsler med Robert Doornbos (Midland), hvilket kostede ham to sekunders straf i kvalifikationen. Lørdag overhalede Michael Schumacher (Ferrari) så to – inklusiv Alonso – under rødt flag, hvilket gav samme straf. Dermed var det sikret, at de to titeludfordrere kom til at starte godt nede i rækkerne.

I regnvejret med en klar fordel til Michelin-dækkene om søndagen skulle det dog ikke tage Alonso mange omgange til at erobre første pladsen, blandt andet efter at have overhalet Schumacher uden om. Lidt senere måtte Schumacher have en ny front efter den var blevet ødelagt efter et sammenstød med Alonsos holdkammerat Giancarlo Fisichella

Alt lignede en komfortabel sejr til Alonso, men så bragede Kimi Räikkönen op bag i Vitantonio Liuzzis Torro Roso racer og fløj henover den. Dermed kom sikkerhedsbilen på banen, hvilket gav Jenson Button, der også havde kørt formidabelt løb mulighed for at indhente Alonso. Button kunne dog umiddelbart ikke komme forbi, men da Alonso gik ind til sit sidste pitstop, så gik det galt: møtrikken på højre baghjul sad ikke ordentlig fast, så hjulet røg af, hvormed Alonso blev sendt i barrieren.

Dermed lå det til, at Schumacher kunne tage en god bid af Alonsos forspring i den samlede stilling. Han lå indtil slutfasen på en komfortabel andenplads, men det var opnået gennem at gamble med dækkene. Det lykkedes ikke, og han blev overhalet af Pedro de la Rosa (McLaren) og Nick Heidfeld (BMW). I forbindelse Heidfelds overhaling blev Schumachers Ferrari så beskadiget, at han måtte udgå med bare to omgange igen.

Selv efter løbet var der drama: debutant Robert Kubica (BMW) havde sikret sig en 7. plads, men den efterfølgende vejning viste, bilen havde været en anelse for let, hvorefter han blev diskvalificeret.


1: Button
2: de la Rosa
3: Heidfeld
4: Barrichello
5: Coulthard
6: R. Schumacher
7: Massa
8: M. Schumacher

Sidste år på Hungaroring


Banen
Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores banemenu.

Banen
Banenavn Hungaroring
By Mogyorod (Budapest)
Første Grand Prix 10. august 1986
Antal Grand Prixer 21
Hjemmeside Officiel hjemmeside
Ungarns Informations Netværk
Rekorder (2003 Layout)
Banerekord - pole 1:19.146 (Michael Schumacher, 2004)
199,272 km/h
Banerekord - løb 1:19.071 (Michael Schumacher, 2004)
199,461 km/h
Hurtigste løb 1t35:26.131 (Michael Schumacher, 2004)
192,798 km/h
Bedste Kørere og Hold
Flest sejre 4 (M. Schumacher)
7 (Willliams)
Flest poles 7 (M. Schumacher)
7 (Ferrari)
Flest hurtigste omgange 4 (M. Schumacher)
9 (Williams)
Årets Løb
Omgangslængde 4,384 km
Omgange i løbet 70
Løbsdistance 306,663 km
Fakta
Sving 14 (8 højre og 6 venstre)
Vigtige Links
Hjemmeside Officiel hjemmeside
Ungarns Informations Netværk
Satellitbillede Google Maps
Baneinfo Bilmagasinet F1

Løbs- og banedata


Afslutning
Hungaroring...... En bane man ikke burde køre andet end gocart på. Snæver, beskidt, fyldt med dårlige sving, placeret midt i en bakkedal udenfor Budapest, med masser af ludere omkring banen - det er så op til en selv om det er en skidt eller dårlig ting, men med masser af tilskuere, en regering der bakker op og man tillader tobaksreklamer - det er Onkel Bernies våde drøm, men nok ikke de fleste holds.

At tippe en vinder her, det er ca. ligeså svært som at gætte ugens lotto OG jokertal. Sidste år vandt Jenson Button det genopstandne Honda-teams første sejr.

Med risiko for at det bider undertegnede i bagdelen, så vil jeg gætte på at det sker ikke igen i år. Igen er de 4 øverste i mesterskabet det bedste bud på en sejrherre og pt. virker det som om, at Felipe Massa og Fernando Alonso er dem som er varmest i bilen.

Men igen, på en bane som Hungaroring, der endda kan svinge mellem kraftfulde mellemeuropæiske regnvejrsbyger og smeltende fastlandsklima, hvor termometret er ved at gå ovenud kan alt ske.

Dog, hvis man er gambler og virkelig vil satse hele butikken, så sætter man sine penge på at en BMW ender øverst på podiet - sidste år var ikke mindst Nick Heidfeld god, er man lidt mindre risikovillig spiller man på en BMW på podiet.

Hvis du vil fange lidt af stemningen ved løbet på Hungaroring, kan du læse beretningen fra sidste år, hvor en af vore skribenter beskriver sin aller første Formel 1-oplevelse.