• Forside

Mens vi venter på FIA

Normalt kan man regne med, at FIA overholder de deadlines, som de sætter. Ve det team, som ikke overholder en deadline, hvis de er indkaldt til et møde hos FIA. Så hvordan vil FIA sanktionere sig selv?

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 26/10 2007 klokken 09:10

Spørgsmålet opstår fordi FIA den 5. oktober udsendte en pressemeddelelse omkring Williams F1 teamets klage over Prodrives potentielle debut på Formel 1 scenen i 2008 med en komplet McLaren-Mercedes pakkke. En speget sag, som kan have stor indflydelse på Formel 1 i fremtiden.

I pressemeddelelsen af 5. oktober står der, at høringerne omkring Prodrive vil blive behandlet i FIA’s Appelret onsdag den 24. oktober 2007. Samme dag som FIA udsendte en pressemeddelelse omkring fastfrysningen af de nuværende 2.4 liters motorer, godkendelsen af Ferrari som motorleverandør til to kundeteams i 2008/2009, Spykers navneskifte og godkendelsen af Singapore som natteløb.

Er denne bil en Prodrive 2008 model?

I pressemeddelelesen af 5. oktober står der, at svaret på Prodrives fremtid forventes om eftermiddagen torsdag den 25. oktober. Men FIA har intet udsendt omkring sagen i går, hverken en be-, afkræftelse eller udsættelse af Prodrive sagen.

Hvilket man må sige er for dårligt, når man tænker på høringens vigtighed. En sag, der handler om mere end kun Prodrive, men også har grene til Super Aguri F1 og Scuderia Toro Rosso/Red Bull Racing.

Kom så FIA. Lad os få en reaktion omkring dette. Det er i orden, hvis man har behov for lidt længere tid grundet sagens vigtige natur, men at spille hasard med Prodrives fremtid i Formel 1 er ikke i orden.