• Forside

Nye aero-regler fra 2009

FIA World Council holdt møde den 24. oktober og her blev der diskuteret nye regler for al aerodynamik, startende fra 2009-sæsonen. Her kan du læse lidt om, hvilke ændringer der træder i kraft.

Af: (@bmf1.dk) d. 26/10 2007 klokken 16:10

Rory Byrne, Pat Symonds og Paddy Lowe fra henholdsvis Ferrari, Renault og McLaren, havde indleveret forslag til FIA om ændringer af de aerodynamiske komponenter, som ifølge kilder, skulle give flere overhalinger og gøre det nemmere at følge efter bilen foran.

Det tekniske chefer blev enige om følgende:
Frontvingens bredde øges fra de nuværende 140 cm til 180 cm.
Højden derimod sænkes fra de nuværende 15 cm, til bare 7,5 cm.
Den mellemste sektion af vingen, over et spænd på 40 cm, skal være en standard-del.

Bagvingen ændres også og bliver mindsket i bredde, fra 100 cm i dag, til 75 cm.
Højden øges fra 80 cm til 95 cm.

Robert Kubica kørte med både tyrehorn, Twin Towers og hele pivtøjet i 2006

Køreren kommer til at kunne justere frontvingen fra cockpittet maksimalt to gange per omgang, men højst med en 6 graders vinkel.

Diffusoren starter fra 2009, fra midten af bagakslen, i stedet for at starte foran baghjulene. Den må øges til 17,5 cm, mod de nu tilladte 12,5 cm.

Hele bilen skal være "ren." Det vil sige, alt der ligner små hjælpemidler, såsom de såkaldte winglets, er forbudte. Men også de efterhånden ret kendte barge-boards bliver smidt i skraldespanden, og skulle et team formaste sig til at lave en smart anordning a la BMW´s Twin Towers eller McLaren´s tyrehorn, så vanker der ved kasse et.

Så ren kan en Formel 1 bil se ud. Her ser vi dog mesteren, Ayrton Senna i sin McLaren MP4 5B, Italien 1990

Ifølge eksperterne, har forsøg i vindtunneler vist, at sammenlignet med 2006, vil planerne for 2009 betyde et tab på op til 50% i downforce. HVis man følger efter en bil som er indenfor en halv billængde foran, mister den bagved kørende kun 25%, i stedet for de nuværende ca. 46%.

Balancepunktet vil naturligvis ligeledes ændres, men ikke radikalt. Igen hvis vi benytter det tænkte eksempel ovenfor, så vil balancepunktet skifte, så der vil være en procent mere foran, hvor der på nuværende tidspunkt er fire procent til den bagerste del af bilen.

Med andre ord: Flere overhalinger og mere race!