• Forside

Häkkinen går på pension

Manden som Michael Schumacher har omtalt som den kører, tyskeren respekterer mest, har netop meddelt, at han trækker sig fra al fuldtids motorsport. Mika Häkkinen udtaler, at det ikke har været den letteste beslutning i karrieren.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 4/11 2007 klokken 23:11

Det vil ikke være for meget at omtale Mika Häkkinen som en ”finsk motorsportslegende”. Häkkinen er sit lands hidtil mest succesfulde racerkører og omtales af den syvdobbelte verdensmester Michael Schumacher som den rival tyskeren ”respekterer mest”.

Siden Häkkinen sluttede sin aktive Formel 1 karriere i slutningen af 2001, har finnen konkurreret i den højt profilerede tyske standardvognsmesterskab DTM men på trods af to sejre i en svingende sæson, lykkedes det alligevel ikke for ham at få succes i sin Mercedes.

”Beslutningen om at trække sig tilbage har ikke været let, men i en alder af 39 må det være på tide at sige farvel til international motorsport,” udtaler Häkkinen.

Mika Hakkinen testede for første gang siden siden 2001 i McLaren.

”Selvfølgelig har jeg stadig racing i blodet, og beslutningen betyder ikke, at jeg helt vil afholde mig fra at deltage i motorsport for sjov.”

”Jeg forlader sporten med blandede følelser. På den ene side er det hårdt at sige ’auf wiedersehen’ til så mange venner, som jeg har fået i motorsport.”

Sidste vinter flirtede Häkkinen med et comeback til Formel 1, og finnen har bl.a. været sat i forbindelse med et sæde hos BMW og lidt test-sjov blev det også til for McLaren, i øvrigt sammen med en vis Lewis Hamilton.

Häkkinen vandt det britiske Formel 3-mesterskab i 1990 før han avancerede til Formel 1 hos Lotus det følgende år. Kort efter spottede Ron Dennis talentet og fik finnen til McLaren som testkører i 1993. Her imponerede han alt og alle ved at deklassere teamets es, Ayrton Senna, i sit første løb i Portugal.

Efterhånden udvikledes et nært, personligt forhold imellem Häkkinen og Ron Dennis og da finnen var tæt på at miste livet i en voldsom ulykke under Australiens Grand Prix i Adelaide i 1995, har de to været tæt forbundne og meget nære venner.

Mika Hakkinen foran Martin Tomczyk i DTM.

Således ventede teamet med en ny bil, mens Häkkinen kom sig oven på kvæstelserne. I parentes bemærket blev ventetiden i øvrigt vores egen ’Big Mag’, Jan Magnussens, mulighed for en F1-debut. I Häkkinens rød-hvide Marlboro McLaren lykkedes den unge dansker at slutte på en imponerende 10. plads i sit debutløb.

I 1996 vendte Häkkinen tilbage hos McLaren med fuld styrke og nu med David Coulthard som makker. Den første sæson blev en klar understregning af, at det britiske team, og Mika Häkkinen i særdeleshed, var tilbage i topform.

Finnen vandt to VM-titler, begge i hårrejsende afslutninger i hård men reel fight med Michael Schumacher i Ferrari. I virkeligheden var det kun sort uheld, der hindrede finnen i at vinde sin tredje titel.

Se eller gense Häkkinens spektakulære overhaling af Schumacher på Spa Francorchamps her (husk at skrue godt op for højttaleren).

I sin sidste sæson virkede det som om, at Häkkinen var lidt hurtigere på bremsen end i tidligere tider, og det endelige punktum blev sat, da en anden finne, nu nybagt verdensmester for Ferrari i øvrigt, overtog hans plads hos McLaren. En æra var slut.

Mika Häkkinen og Michael Schumacher hilser på hinanden. Begge har stor gensidig respekt for hinanden.

”Sammen med Norbert Haug (Mercedes Motorsports direktør, red.) og varemærket med stjernen foran, har jeg fejret alle mine succeser i Formel 1 og i DTM, og det gør mig meget glad at tænke på,” udtaler han.

”Jeg er glad for at forblive tæt på Mercedes-Benz. Vi har aftalt et langtidssamarbejde, og vi vil snart annoncere flere detaljer om disse planer,” slutter Häkkinen.

Her på redaktionen siger vi tak til Mika Häkkinen for de mange oplevelser han har givet os.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.