• Forside

Renault indblandet i ny spionskandale

Som vi beskrev i september, har det franske Renault-team været under mistanke for at have fingrene for langt nede i dåsen med hemmelige oplysninger fra McLaren. Nu skal Renault svare på tiltale fra WMSC

Af: (@bmf1.dk) d. 8/11 2007 klokken 17:11

Tidligere på året skrev vi her om Renaults mulige indblanden i en ny spionsag. Her var der kilder der mente, at Renault havde haft adgang til fortroligt materiale fra det Woking-baserede team.

Repræsentanter fra det franske team Renault, er blevet beordret til at stå skoleret foran World Motor Sports Council(WMSC), i forbindelse med nye anklager. Dette vil tage sted i Monaco den 6. september. Her vil teamet svare på anklagerne der går på, om de havde adgang til fortrolige oplysninger fra McLaren eller ej.

Anklagerne går mere detaljeret ud på, at man beskylder Renault for at bryde artikel 151c, den samme anklage der ramte McLaren-teamet, som måtte hoste op med $100 millioner og alle deres opsamlede point i konstruktørernes mesterskab.

Heikki Kovalainen ses her i sin Renault. Nu skal teamet stå skoleret foran FIA til december

I en officiel meddelelse fra FIA, lyder det at "Renault F1 Team er blevet indkaldt til at møde op til en høring, i FIA World Motor Sports Council, i Monaco tirsdag den 6. december 2007. Teamets repræsentanter er blevet bedt om at svare på anklager om, at de mellem september 2006 og oktober 2007, har brudt artikel 151c, om uatoriseret besiddelse af dokumenter og hemmelige informationer tilhørende McLaren Mercedes inklusive, men ikke kun begrænset til layoutet og vigtige dimensioner af McLaren F1 bilen, sammen med detaljer af McLaren brændstof-system, samling af gearkasse, oliekøling-system, hydraulisk kontrol-system og en karakteristisk komponent i ophængningen, brugt i 2006 og 2007-udgaverne af Mclaren-bilerne."

For flere måneder siden gennemgik McLaren et udførligt IT-tjek og fandt, at en ingeniør, Phil Mackereth, havde downloadet en hel del oplysninger på CD-ROM, inden han forlod butikken til fordel for netop Renault.

Det interessante her er, at Phil Mackereth forlod McLaren i september 2006, godt seks måneder før Nigel Stepney-sagen begyndte og tog sine CD´er med sig. På dette tidspunkt har Renault været i fuld gang med udviklingen af deres 2007-bil, og det må betyde, at disse oplysninger har været langt mere værd for Renault, end oplysningerne fra Nigel Stepney var for McLaren.

Komponenter som McLaren har brugt i deres 2006 og 2007-model, er blevet set på Renault´s R27

Hvad der er sket med de oplysninger, er ikke godt at vide. Mange gætter på, at Flavio Briatore har kontaktet Ron Dennis, måske for at få sagen ordnet i stilhed og udenfor pressens søgelys, mens andre kilder er overbeviste om, at Renault står til en kæmpebøde, i stil med den McLaren modtog tidligere på året.

Uanset hvad, så sker hele denne høring dagen før FIA Awards præsentationen. Her vil Ferrari få overrakt deres trofæ for konstruktørernes mesterskab. Yderligere er det her at den endelige klassifikation forekommer. Hvis Renault bliver frataget deres point, ryger Williams pludselig op på en 3. plads.

Det skal dog siges for god ordens skyld, at FIA endnu ikke ved om anklagerne rent faktisk har noget på sig. Men ifølge Auto, Motor und Sport, det tyske motorsportsmagasin, vil man straks påbegynde en undersøgelse, såfremt disse påstande bliver bekræftet.