Vi skal tilbage til 1997 for at se den sidste sæson i Formel 1, hvor der blev kørt med slicks dæk. Nu tales der om indførelsen af slicks dæk til 2009 sæsonen, og første dataindsamling påbegyndes ved testen på Jerez.
Afhængig af hvilke sider man sammenligner informationer fra, så bliver der på Autosport nævnt, at alle teams får leveret tre sæt slicks dæk. Hollandske Formule 1 Race Report citerer talsmænd fra BMW Sauber og Red Bull Racing, Scuderia Toro Rosso og Honda Racing F1 for at bekræfte slicks dækkene og antallet adskillige nævnes.
Bridgestone
Bridgestone har dog endnu ikke offentliggjort nogle informationer på deres normale mediesite omkring slicks dækkene, men en Bridgestone talsmand citeres på Autosport for at sige, at teamene har efterspurgt muligheden for at teste på slicks.
”Bridgestone leverer disse dæk, som svar på forespørgsler fra teams og testkomiteen, fordi teamene ønsker at indsamle data op til 2009 sæsonen.”
Slicks skulle oprindelig være indført i år 2008, men det forslag blev droppet, og det er da heller ikke sikkert, at slicks bliver genindført. Det sidste team, der testede på slicks dæk var Minardi teamet, der ved en enkelt test kørte på Avon slicks dæk.
Slicks dækkene der skal køres med tager udgangspunkt i de nuværende GP2 slicks dæk
Det forlyder, at man i 2008 vil droppe brugen af dækvarmere. Det vil skabe lidt mere spænding, da kørerne så først skal have varmet deres dæk op efter et pit stop, og i andre klasser ser man, at det kan tage alt lige fra et par sving til flere omgange, før dækkene er oppe på deres optimale arbejdstemperatur.
Vi ser frem til testen på Jerez.