• Forside

Malaysias GP – Dagen derpå

Kun en uge efter årets første Formel 1 løb var samtlige 22 kørere igen samlet til race. Denne gang i Malaysia, der i år fejrede deres 10 årsjubilæum. Første gang der blev kørt på den Hermann Tilke-designede bane var i 1999, og hvis du ikke kan huske den weekend tilbage for 10 år siden, så skal jeg kort opridse weekenden.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 24/3 2008 klokken 21:03

Det første løb i Malaysia var løbet, hvor Michael Schumacher vendte tilbage til Formel 1 efter et par måneders skadespause efter uheldet på Silverstone, hvor den senere Ferrariverdensmester brækkede sit ene ben.

I månederne der gik var der rygter om, at Michael Schumacher var skræmt, og derfor udskød comebacket igen og igen. Schumacher var dog klar, og det med først pole position og siden dominerede han løbet. At der stod Eddie Irvine som første sejrsherre i Malaysia var udelukkende fordi Michael Schumacher lod den irske VM-udfordrer komme forbi og tage sejren.

BMW Sauber kørerne foran Petronas Towers

En dobbeltsejr var noget Ferrari kunne bruge i kampen mod McLaren og Mika Hakkinen var hård. Efter løbet kom der dog et retsligt efterspil, da de to Ferrariracere blev diskvalificeret, idet at deres bargeboards ikke levede op til det tekniske reglement. Siden fulgte der store diskussioner omkring opmålingen af bargeboardsene, og den tyske tv-station RTL viste direkte billeder, da dommen faldt.

Ferraris bargeboards levede op til reglementet, men ingen forstod hvordan flere FIA medarbejdere kunne måle så forkert.

Dette var kimen til at den såkaldte FIA/Ferrarifavorisering blev startet. Den samme favorisering, som Ferrari stadig beskyldes for at nyde godt af. Men hvorfor nævner jeg lige dette i en weekend 10 år tidligere den netop overståede? Fordi Ferrari igen fik en fordel overfor ærkerivalerne McLaren, men denne gang var det McLarens egne kørere, der lavede fejlen.

Starten på det malaysiske Grand Prix

Efter de to McLaren kørere Lewis Hamilton og Heikki Kovalainen havde taget det ternede flag i Q3 gik de automatisk i økonomimode og satte farten voldsomt ned for at spare på den benzin, der var i tankene. Den nye Q3 byder jo, at alle deltagende kørere i Q3 skal starte med den brændstofmængde de slutter med, så ved at spare på benzinen kan man måske køre en omgang længere end normalt. Så de to kørere kørte langsomt, men for at holde dækkene så rene som muligt kørte de på ideallinien.

Problemet var, at Nick Heidfeld og Fernando Alonso begge havde et sidste skud i bøssen og Nick Heidfeld var den første, der måtte foretage en undvigemanøvre og køre væk fra ideallinien. Dermed mistede han tid, og han mente selv, at det kostede mindst to tiendedele eller forskellen på plads 3 og plads syv.

Da Heidfeld fløj forbi de to langsomme McLaren racere gik det så op for Lewis Hamilton, at han hellere måtte forlade idealsporet. Så han skiftede bane, men det ødelagde så Fernando Alonsos omgang, så både Nick Heidfeld og Fernando Alonso klagede efter kvalifikation over kørernes opførsel.

Dette takserede banens stewards meget retfærdigt til fem pladsers degradering til begge McLaren kørere, da de lå på ideallinien, mens de andre biler på banen slap straffrit fordi de ikke lå på denne linie.

Det skulle gå galt. Få sving senere endte Bourdais i sandfanget.

Det betød for Ferrari, at deres største rivaler blev sendt fra plads tre og fire til plads otte og ni. Alt andet lige en hjælpende hånd, men for engangs skyld var det ikke Ferrari, der klagede.

Episoden under kvalifikationen har nu betydet, at man er i gang med at udarbejde regelændringer, så man undgår dette problem igen, men endnu (her dagen efter) er man ikke kommet frem til en løsning.

Men løsningen bliver nok, at kørerne som har taget det ternede flag skal køre deres slow down omgang indenfor en tid, der ligner de foregående. Muligvis med en mindre benzinpåfyldning, så kørerne ikke straffes ekstra i forhold til Q2 og Q1 kørerne.

Der var trængsel i starten af løbet

Mens løbet i Australien var overraskende og med så mange frafald, at det lignede løbet fra år 2002, så var weekenden i Malaysia noget mere normal. Ferrari og McLaren var som sædvanlig med helt fremme, med BMW Sauber lige efter og så Toyota, som ser ud til at have bygget en bil, der minder om TF105, bilen, der gav Jarno Trulli og Toyota flere podieplaceringer.

Renault var ikke så hurtige, og Williams havde problemer denne weekend. Heldigvis er der Red Bull Racing, som virker til at have fortsat RB3´s fremgang, og dermed kan blande sig i kampen om at være best of the rest.

Podiet i Malaysia

Flere kørere skulle revanchere sig ovenpå årets første Grand Prix weekend. Nelson Piquet Jr. havde en miserabel weekend i Australien, så hans mål var først og fremmest at gennemføre løbet, og det lykkedes om end ikke på en prangende placering. Adrian Sutil kørte sidste år Christijan Albers ud af Formel 1, og sagde før sæsonstarten, at han glædede sig til at køre mod Giancarlo Fisichella.

Indtil videre er det dog Fisi, der er sluppet bedst fra duellen og Adrian Sutil gjorde det ikke nemmere for sig selv, da han skøjtede af banen i første halvdel af løbet.

David Coulthard havde det varmt i Malaysia

Vi har spået Kimi Räikkönen til at være årets bedste bud på en verdensmester. Hans løb i Malaysia gjorde intet for at modbevise dette, og han var ganske overbevisende i løbet. Først valgte han den sikre start og lod være med at prøve at tage holdkammeraten Felipe Massa indenom i det første sving, og da Felipe Massa siden gik i pit slog Kimi Räikkönen til.

Felipe Massa gjorde det heller ikke denne weekend nemmere at overbevise Ferrari om at han skal være førstekøreren, da han for andet løb i træk skøjtede af banen.

Felipe siger selv, at han ikke forstod hvad der skete. Jeg vil dog godt påstå, at det var en lidt for tung højrefod, der er skyld i hans to spins. Ayrton Senna røg jo også af banen i hans første Grand Prix for Williams i 1994, da man også havde forbudt elektroniske hjælpemidler der.

Starten på løbet var dog ualmindelig ren. Første svingsektion plejer at byde på sammenstød (bare tænk på Michael Schumacher og Juan Pablo Montoya i 2002), men bortset fra lidt nærkontakt mellem Jarno Trulli og Nick Heidfeld, der satte dem begge lidt tilbage i feltet, så gik det ganske smertefrit.

Dog skulle Nico Rosberg og Timo Glock lige bytte lidt vragdele, så Timo kørte direkte i garagen, mens Nico Rosberg ødelagde sit løb ved at køre en ekstra omgang uden forvinge inden han kørte i pit.

Félipe Massa har ikke fuldført to ud af to løb.

Selv om starten var relativ udramatisk, så var der dog en del placeringsskift. Det betød, at Nick Heidfeld og Fernando Alonso begge endte bag David Coulthard i de tidlige omgange. Det gav anledning til løbets bedste overhaling, da Fernando Alonso fik presset David Coulthard til at komme lidt for bredt igennem et sving før den bagerste langside.

Det betød at Coulthard kom for langsomt ud på baglangsiden, og Fernando Alonso lagde sig på højre side af skotten. Imens lagde Nick Heidfeld sig til venstre for skotten og overhalede både DC og Alonso inden det sidste sving. Alonso kunne dog ikke køre udenom DC, så han tog en skarpere kurve igennem det sidste sving og overhalede DC, der på grund af Nick Heidfeld også kom langsommere igennem det sidste sving.

Resten af løbet var rimelig udramatisk. Sebastian Vettels Ferrari motor stod af og Bourdais skøjtede af banen allerede på første omgang. Lewis Hamilton kørte overraskende langsomt på de bløde Bridgestone dæk og fik ødelagt sit løb, da der var problemer under første pit stop.

Da Lewis igen kom ud på banen blev omgangstiderne ikke bedre, og da han endelig kom på de hårdere Bridgestone dæk kørte han væsentligt hurtigere på banen.

Min anden bil, er en Toyota! Nico Rosberg i en Airbus. Malaysia 2008

Mange undrer sig over, hvorfor Lewis ikke kom i pit med det samme, når nu de bløde dæk ikke hjalp på omgangstiderne, men hvis han tabte et sekund pr. omgang på de bløde kontra de hårde dæk, og et pit stop varer med ind- og udkørsel omkring tyve sekunder, så ville besparelsen på banen nok være smidt væk i pitten.

Robert Kubica havde et superløb for BMW Sauber og sluttede på plads to, men han blev aldrig presset bagfra, og han havde ingen chancer for at køre sig ind på de to Ferrari racere, så da Felipe Massa udgik skulle han bare holde hovedet koldt. Noget som ikke er så nemt, for uden direkte modstand, svækkes koncentrationen, men den unge polak var lykkelig da han kom på podiet efter løbet.

Vi skulle tilbage til Monza 2006 for at se Roberts sidste besøg på podiet. Robert var glad for sin nye podieplacering, men lige så glad for, at det var BMW´s andet besøg på andenpladsen i lige så mange løb.

Heikki Kovalainen blev bedste McLaren-kører og stillede sig til venstre for Kimi Räikkönen på podiet. Noget som TV 2 kommentatoren Jens Winther Junior var hurtig til at sige var historisk. Aldrig tidligere havde der været to finner på podiet på samme tid. Det er dog nok ikke sidste gang det sker, og slet ikke i år, hvor kampen mellem Ferrari og McLaren er intens.

Toyota fejrede Timo Glocks 26 årsfødselsdag

Ser vi bort fra det på banen, så skete der også masser af ting i kulisserne. Timo Glock fejrede sin 26 årsfødselsdag med en speciel Toyota lagkage, Air Asia havde malet et helt fly som en Nico Rosberg/Williams FW30 racer, BMW havde taget deres pit lane park med til Kuala Lumpur, hvor holdets hovedsponsor, Petronas, stammer fra. Til løbet i Bahrain vil Gulf Air stille med et specialmalet fly, hvor i det ternede flag indgår i bemalingen.

Skulle man kåre tre hotte og tre ”notte” så må det blive.

Top 3 – Hot
1. BMW Sauber oppe at presse McLaren og Ferrari
2. Nick Heidfelds overhaling på David Coulthard og Fernando Alonso
3. Kimi Räikkönen – iskold på banen

Top3 - Not
1. Williams – Hvad lavede de i Malaysia
2. Felipe Massa – Man bliver ikke førstekører, hvis man ikke kan holde bilen på banen.
3. Adrian Sutil – Pensionisttæv endnu en weekend.