• Forside

Trulli glad for 4. pladsen

Toyota er endelig ved at få fundet formen. Det beviste de både i Australien med Glocks 11. plads og i Malaysia, hvor Jarno Trulli scorede en fjerdeplads til teamet.

Af: (@bmf1.dk) d. 24/3 2008 klokken 12:03

Det har ikke været nogen dans på roser, siden Toyota besluttede sig for, at det der Formel 1 nok var en glimrende idé. I gennem flere sæsoner, har man set det japanske team, med de mange milliarder til rådighed, kæmpe for at holde fast i bundproppen af feltet. Men det ser ud til at være slut nu.

I Australien så vi Trulli og Glock kvalificere sig som henholdsvis 6 og 9, hvilket overraskede adskillige, og i Malaysia sluttede Trulli på en fornem fjerdeplads, foran Hamilton, Heidfeld, Alonso og Webber.
Toyota har for alvor fundet de vise sten, og sæsonen 2008 vil definere teamet, mere end nogensinde.

De gode resultater smitter af på kørerne, især Jarno Trulli, der er meget glad for sin fjerdeplads, og dedikerer den til teamet og deres anstrengelser.

"Jeg fik splittet McLaren-bilerne gennem det meste af løbet, jeg kæmpede hele tiden med dem" siger Trulli. "De var hurtigere på nogle områder, men jeg gav aldrig op. Jeg havde virkelig godt fat i halerne på dem gennem hele løbet og til sidst var det Hamiltons tur til at give mig en lektion."

Jarno Trulli i Toyota TF108

"Selv da gav jeg ikke op. Jeg ønskede virkelig den fjerdeplads til teamet og til mig selv. Vi gjorde et fantastisk job og jeg dedikerer resultatet udelukkende til teamet."

I starten af løbet i Malaysia, fik Trulli viklet sig ind i Heidfeld, dog uden de helt store skrammer, men selv uden den hændelse, er Trulli ikke sikker på, at resultatet ville være anderledes.

"Jeg gik en smule bredt nedad langsiden og jeg kunne slet ikke se Nick, for nu er beskyttelsen ved siden af cockpittet endnu højere, så det er svært at se om der er biler på siden. Så vi rørte hinanden lidt og mistede lidt tid dér."

"Det ville have været bedre at komme ud af svinget som treer, men jeg følte ikke vi kunne holde det tempo, for vores fart var ikke så god som den foran os."

Med fjerdepladsen rykker Toyota op på en sjetteplads i konstruktørernes mesterskab, mens Trulli selv ligger nummer otte. Der er lang vej for teamet, men de er på rette vej.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T30:00.000 2 10
3. 8. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
1T30:38.400 2 6
5. 9. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T30:46.500 2 4
7. 6. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T31:08.100 2 2
9. 12. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1T31:16.200 2 0
14. 16. Nico Rosberg Williams Racing
P
55 omg. 2 0
17. 18. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
54 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 1. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
30 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)