• Forside

Barcelona test – De to første dage

Mandag startede sæsonens første officielle test på banen i Barcelona. Kun to teams var ikke på banen. Som man tidligere har kunne læse på BMF1, så udebliver Super Aguri igen fra en test og så Toro Rosso, der først onsdag vil teste.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 16/4 2008 klokken 13:04

De første to dages test i Barcelona er overstået. Testen er speciel i og med, at der på ny testes slicks dæk sideløbende med de almindelige rillede dæk. Tidstabellen har været lettere overraskende, men ikke når man tænker på, at visse teams har kørt med slicks dæk, mens andre teams kun har kørt med de normale rillede dæk. Derfor er der et stort spring i tiderne, men Ferraris Felipe Massa har grundlæggende været den hurtigste.

Da testen startede i mandags var der mange nye aerodynamiske innovationer på flere biler. De mest nævneværdige var Ferraris radikale hulnæse, der blev droppet til Bahrains Grand Prix, Dumbo ørerne på Honda Racing F1 bilerne og den kopierede Red Bull hajfinne på Renault R28 chassiset. Resten af bilerne har mere eller mindre direkte synlige ændringer på chassiserne. De er der, men de ikke så tydelige som de ovennævnte.

Da der som sagt er mange forskellige forudsætninger for testens tider vil vi denne gang bringe tiderne og indikere hvilken dæktype tiden er sat. Tiderne for mandag er

Plads Kører Team Dæktype Tid Antal omg.
1. Felipe Massa Ferrari F2008 Slicks 1:18.339 77
2. Alex Wurz Honda RA108 Slicks 1:21.059 75
3. Pedro de la Rosa McLaren-Mercedes MP 4-22 Rillede 1:21.566 113
4. Nick Heidfeld BMW-Sauber F1.08 Rillede 1:21.679 105
5. Nelsinho Piquet Renault R28 Rillede 1:22.125 69
6. David Coulthard Red Bull-Renault RB4 Rillede 1:22.197 59
7. Kazuki Nakajima Williams-Toyota FW30 Rillede 1:22.431 72
8. Timo Glock Toyota TF108 Rillede 1:22.590 92
9. Toni Liuzzi Force India-Ferrari VJM-01 Rillede 1:22.846 91

Største synlige ændring hos Red Bull Racing. Red Bull Cola

Tirsdag gik det løs igen. Denne gang var det med to overraskende navne øverst på tidstabellen. Dog kørte de med slicks, hvilket virker til at være mere end to sekunder hurtigere pr. omgang end de almindelige rillede dæk.

Plads Kører Team Dæktype Tid Antal omg.
1. Rubens Barrichello Honda RA108 Slicks 1:18.928 77
2. Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari VJM-01 Slicks 1:19.721 79
3. Felipe Massa Ferrari F2008 Rillede 1:20.283 113
4. David Coulthard Red Bull-Renault RB4 Slicks 1:20.392 87
5. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes MP 4-23 Rillede 1:20.452 96
6. Fernando Alonso Renault R28 Rillede 1:20.616 118
7. Nico Rosberg Williams-Toyota FW30 Rillede 1:20.800 115
8. Timo Glock Toyota TF108 Slicks 1:20.870 112
9. Nick Heidfeld BMW-Sauber F1.08 Rillede 1:20.981 97

Desværre har de fleste teams ikke opdateret deres mediesider med billeder fra testen i Barcelona, så det er ikke mange nye billeder vi kan bringe. Slet ikke af de mere spændende tiltag. Dog kan man på nedenstående billede af Timo Glock se de nye winglets og den nye forvinge som Toyota tester.

Timo Glock testede nye winglets og en ny forvinge på TF108

Fisichella kørte tirsdagens næstbedste tid med slicks dæk

I dag (onsdag) er der igen gang i bilerne på Montmelo banen. Michael Schumacher vil teste Ferrari raceren på slicks dæk og onsdag skulle der også være officiel testdebut til det nye STR3 chassis fra Toro Rosso, som Sebastien Bourdais ifølge planen skal teste onsdag og Sebastian Vettel torsdag.