• Forside

Flere overhalinger i 2009

Ross Brawn, teamchef hos Honda, bliver i avisen ´The Telegraph´ citeret for, at de kommende ændringer til det tekniske reglement, der reducerer den aerodynamiske downforce og genindførelsen af slicks dæk, vil medføre flere overhalinger.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 2/5 2008 klokken 13:05

I 2009 vil vi få nogle af de overhalinger vi savner så meget i Formel 1.

Det forudsiger Ross Brawn, der forventer meget af de tekniske ændringer, der bliver indført til 2009 sæsonen. Ændringerne vil ændre forholdet mellem aerodynamisk og mekanisk grip, og give kørerne muligheden for at køre tættere på hinanden i svingene.

“Fornemmelsen er, at hvis vi kan få et bedre højere forhold mellem dæk/mekanisk grip og aerodynamisk grip, så vil man rent intuitivt kunne forestille sig, at det vil være nemmere for en bil at følge en anden.”

Det var så som så med overhalinger i Barcelona

Løbet i Barcelona viste tydeligt, at bilerne kun meget sjældent kunne køre så tæt på hinanden, at de kunne lave reelle overhalinger, og Nick Heidfelds problemer med at overhale en Force India viser tydeligt, at en hurtigere bil ikke altid er bedre på banen.

”Den type bil vi prøver at skabe vil gøre det muligt for bilerne at køre tættere på hinanden. Vi har en justerbar forvinge, så når en bil kommer tættere på en anden kører, så kan han justere bilen, så den aerodynamiske balance ikke mistes i svingene.”

Skulle det lykkedes at skabe en bil af den slags, så vil det sandsynligvis få den samme indvirkning som Handford-bagvingen fik i Champ Car i 1998. Handford bagvingen gjorde det muligt for de bagfrakørende biler at komme ind i det lufttomme rum og udnytte slipstrømmen uden at miste så meget downforce som normalt.