• Forside

Optakt Tyrkiets Grand Prix

Velkommen til vores optakt til weekendens løb i Istanbul, hvor vi som sædvanlig kort vil gennemgå hvad der er sket siden sidst og hvad vores forventninger er til weekenden.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 8/5 2008 klokken 08:05

Sidste løb kan kort beskrives som total Ferraridominans. Pole position og 1-2 sejr. Meget bedre kan det ikke gøres. Der er nu også rød front i både Kører VM og i Konstruktør VM. Kimi Räikkönen har allerede skabt et 9 points forspring til Lewis Hamilton og her skal man så tænke på at han havde kun et enkelt point efter Australiens Grand Prix.

Kimi Räikkönen foran Felipe Massa i det spanske GP 2008

Samtidigt så ser det ud til at McLaren-Mercedes har så rigeligt at gøre med at slås om andenpladsen med BMW Sauber og det seneste løb var ingen undtagelse. Hamilton fik sig dog kørt op på en podieplads, mens Heiki Kovalainen røg på hospitalet, men endnu en gang beviser Formel 1 at verden ser markant anderledes ud, end da Senna og Ratzenberger døde samme weekend. For 15 år siden havde Kovalainen sandsynligvis ikke overlevet sit uheld, nu er han mere eller mindre uskadt og klar til at køre i denne weekend, hvis man kan tale om at være uskadt efter at have ramt dækmuren med 200+ km i timen.

I det hele taget så endte årets Spanske Grand Prix med at være bedre end andre år. En del af spændingen opstod dog på grund af diverse hændelser, der tvang SafetyCar på banen, men alt i alt et godt løb.

Ellers, så er en af de helt store hændelser at Super Aguri har måtte kaste håndklædet i ringen. Det lille, sympatiske team kunne ikke længere finde penge til at overleve og det var åbenbart ikke muligt at sælge det. Ret overraskende når man tænker på de enorme summer som FIA kræver som indgangsbillet, hvis man er et nystartet team.

Heikki Kovalainen, Renault. Fredagens frie træning i Tyrkiet 2007

Næste løb er endnu en Hermann Tilke bane og de senere år har ret klart vist at der skabes gode løb, ikke mindst på de sidste baner han har skabt, de er brede og med masser af overhalingsmuligheder, der passer rigtig godt til moderne Formel 1.

Skal der tippes en vinder, så kommer man ikke uden om Ferrari og Räikkönen, efter de seneste løb, der må de være tårnhøje favoritter og med en Felipe Massa lige efter. Han skal lure på enhver chance for at hente point på Räikkönen, så han kan få en lillebitte chance for at vinde mesterskabet.

Længere nede i rækkerne, der forudser vi igen en benhård kamp mellem BMW Sauber og McLaren-Mercedes, ikke mindst BMW Sauber vil arbejde meget hårdt på at få sig etableret som førsteudfordrer til Ferrari og sikrer deres 2. plads i mesterskabet.

En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om Istanbul Park. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.

År Kører Hold Tid
Pole Position
2005 Kimi Räikkönen McLaren 1:26.797
2006 Felipe Massa Ferrari 1:26.907
2007 Felipe Massa Ferrari 1:27.329
Hurtigste Omgang
2005 Juan Pablo Montoya McLaren 1:24.770
2006 Michael Schumacher Ferrari 1:28.005
2007 Kimi Räikkönen Ferrari 1:27.295
Vinder
2005 Kimi Räikkönen McLaren 1:24:34.454
2006 Felipe Massa Ferrari 1:28:51.082
2007 Felipe Massa Ferrari 1:26:42.161

De første tre år på Istanbul Park

Træninger
Fredag - 1. Kimi Räikkönen Ferrari 1:27.988
Fredag - 2. Lewis Hamilton McLaren 1:28.469
Lørdag Lewis Hamilton McLaren 1:27.325
Kvalifikation og løb
Pole position Felipe Massa Ferrari 1:27.329
Hurtigste omgang Kimi Räikkönen Ferrari 1:27.295
Vinder Felipe Massa Ferrari 1:26:42.161
Referat
I store træk blev sejren afgjort om lørdagen i kvalifikationen. Kimi Räikkönen (Ferrari) kom lidt uheldigt gennem det sidste sving på sin bedste omgang i kvalifikationen og kom derfor ind på en tredjeplads bag sin holdkammerat Felipe Massa på pole og med Lewis Hamilton (McLaren) mellem dem.

Da starten gik på løbet udnyttede Ferrari-kørerne, at de var i den rene side af banen sammen med en generelt bedre start end Hamilton til at tage en 1-2 føring, og den var aldrig rigtig i fare. Det lignede desuden en sikker tredjeplads til Hamilton, hvilket ville have været rigeligt til at fortsætte marchen mod mesterskabet.

Med 15 omgange igen sker uheldet for Hamilton: han punkterer og må humpe tilbage i pitten. Ikke nok med, at han mister meget tid som direkte følge af punkteringen, så blev forvingen beskadiget af dækstumperne, og han må kæmpe for at holde en femteplads i mål. Dermed fik Ferrari ædt sig lidt ind på Hamiltons og McLarens forspring i de to mesterskabet, hvilket var med til at give dem håb for resten af sæsonen.

Læs hele vores løbsrapport her
1: Massa
2: Räikkönen
3: Alonso
4: Heidfeld
5: Hamilton
6: Kovalainen
7: Rosberg
8: Kubica

Sidste år på Istanbul Park

Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores banemenu.

Banen
Banenavn Istanbul Park
By Istanbul (35 kilometer)
Første Grand Prix 21. august 2005
Antal Grand Prixer 3
Rekorder (2005 Layout)
Banerekord - pole 1:26.797 (Kimi Räikkönen, 2005)
221,399 km/h
Banerekord - løb 1:24.770 (Juan Pablo Montoya, 2005)
226,693 km/h
Hurtigste løb 1t24:34.454 (Kimi Räikkönen, 2005)
219,496 km/h
Bedste Kørere og Hold
Flest sejre 2 (Felipe Massa)
2 (Ferrari)
Flest poles 2 (Felipe Massa)
2 (Ferrari)
Flest hurtigste omgange 1 (J.P. Montoya, M. Schumacher, K. Räikkönen)
2 (Ferrari)
Årets Løb
Omgangslængde 5,338 km
Omgange i løbet 58
Løbsdistance 309,396 km
Fakta
Sving 14 (6 højre og 8 venstre)
Langsider 4
Længste langside 720 meter
Start-/mållangside 655,5 meter
Banens bredde 14-21,5 meter
Maksimal hældning 8,145 %
Tilskuerkapacitet
Hovedtribune 26.250
Midlertidige tribuner 50.000
Naturtribuner 50.000
VIP lounges 5.000
Vigtige Links
Hjemmeside www.msoistanbul.com
Satellitbillede Google Maps

Løbs- og banedata