• Forside

Tyrkiets Grand Prix - Dagen derpå

Michael Schumacher må fryde sig over hans elskede Ferrari-team. Felipe Massa viste overskud, mod og figthervilje gennem hele løbet, der bød på masser af action, overhalinger og en flyvende bil.

Af: (@bmf1.dk) d. 12/5 2008 klokken 12:05

Der var ingen slinger i valsen for den lille brasilianer Felipe Massa, da han søndag eftermiddag, kørte sin Ferrari til sejr i et hektisk og spændende løb på Istanbul Park i Tyrkiet.

Massa startede for tredje gang i træk på banen fra pole, og kørte et dominerende løb, hvor han aldrig rigtig var truet bagfra. F2008 modellen ser uhyre stærk ud i år, og der skal meget til, før konkurrenterne kan indhente de to røde fra Maranello.

Som vi har set det de tidligere år, er den korte start/mål-langside, et rigtig spændende stykke af banen. Også i går, hvor der var action lige fra begyndelsen.

Massa fik en drømmestart, mens Kimi Räikkönen, der startede som nummer fire, besluttede sig for at hilse på Heikki Kovalainen foran sig på anden startposition.

Det resulterede i en ødelagt frontvinge for Kimi, mens Kovalainen måtte tidligt i pit, da hans ene bagdæk punkterede på grund af sammenstødet.

Räikkönen fik slet ikke den start han havde drømt om. Han måtte vige for Fernando Alonso, men efter en omgang med safety car, snuppede Räikkönen pladsen igen.

Kimi Räikkönen så længe ud til at være tilfreds med en tungere bil, og måske netop derfor, så det ikke ud til at han kunne presse så meget som han måske ønskede. Hans Ferrari var lige så hurtig som en parkbænk med påhængsmotor.

Hamilton og Massa kørte som død og helvede og øgede hele tiden forspringet til de resterende. Hamilton havde en god position til at komme forbi Massa mange gange, men en mildt sagt besynderlig pit-strategi med hele tre stop til englænderen gjorde, at han "kun" kunne mønstre en andenplads i løbet. Det er ikke til at vide hvad resultatet kunne have været, hvis han kun havde haft to stop.

Hos Renault var Alonso atter bedste mand. Der er altså noget ved den herre der gør, at når han virkelig vil, så gør han noget ved sagen. Han havde ingen problemer med at følge med Kimi Räikkönen. Alonsos kollega i Renault, Nelson Piquet, havde endnu en gang slet ikke fattet, at det handler om at køre stærkt.

En tre-dobbelt verdensmester som far og eget team i en mindre Formel-klasse, har ikke sat sig de spor som både han og Renault-boss Flavio Briatore havde håbet på. Det må kunne gøres bedre, når man bliver udråbt til det næste store håb.

Der var dog kampen mellem ham og Vettel, der var seværdig, ellers en skuffende indsats fra Piquet.

Der var ærgelser at spore hos Force India. Giancarlo Fisichella laver en "Coulthard" og flyver over den stakkels Nakajima, som ikke havde en chance over for den flyvende italiener. Ikke imponerende af den rutinerede pilot. Sutil, der i mine øjne slet ikke hører til i kongeklassen overhovedet, gjorde faktisk en god figur af sig.

Da Kovalainen, grundet sit uregelmæssge tidlige pitstop skulle overhale ham, smækkede han med døren og over tre omgange kæmpede Kovalainen og Sutil om placeringerne. Dét var dejligt at se for en gangs skyld.

Og netop overhalinger og race var der masser af. Stor ros til Timo Glock, der længe jagtede Rubens Barrichello, og der var en del muligheder, som tyskeren forsøgte sig med. Barrichello svarede igen hele tiden og de to havde en masse spændende dueller.

Også Coulthard og Trulli, to garvede rotter i gamet, duellerede og det ene øjeblik kom Trulli forbi, det andet tog Coulthard sin plads tilbage. Det er lige nøjagtig sådan et Formel 1 løb skal være.

Vettel, der lever en anonym tilværelse hos Toro Rosso - giv dog den knægt en ordentlig bil! - viste stort overskud og i kampen mod Piquet, der momentvis viste en smule initativ, kunne Vettel hele tiden svare igen. De to leverede et herligt race.

Jeg ærger mig over mange ting. Jeg savner Super Aguri allerede og det bliver ikke sidste gang de bliver nævnt. Der skete noget når de var på banen og især Satos helt personlige kørestil, kunne sagtens udvindes, bundtes og sælges til interesserede. Men lige netop løbet i går, viste en masse af den nerve og vilje, som man har savnet i de seneste år.

Ok, så til det det handler om. Rosberg kørte i en bil på en bane i Tyrkiet. Big deal! Han skal virkelig til at tage sig sammen, for han er så meget bedre, som han selv tror. Det er lidt som om, han ikke tør tage nærkampene og i går virkede han resigneret. Måske nogen skulle fortælle ham, at Frank Williams har en dårlig vane med at smide kørere på porten, når de ikke leverer?

Begge Red Bull racerne endte i pointene, men helt ærligt er det ikke for tidligt. Siden teamet begyndte i F1, har Coulthard hygget sig med at køre lidt søndagsrace hver anden uge. Men Coulthard er - trods det ok resultat i går - en 80 år gammel mand nogle gange. Han er den type, der stiller sig op i køen i supermarkedet og lige så stille skubber til dig med sin indkøbsvogn, mens han brummer noget om ungdommen nu tildags.

Til DC: Stop nu og lad de yngre kræfter komme til. Lad for pokker Vettel overtage roret. Det vil betyde en opadgående formkurve for tyskeren, samt et anstændigt farvel til skotten. Enough is enough.

Nå ja. BMW Sauber-drengene gjorde som de plejer. De kørte et pænt kedeligt løb, men Kubica blev trods alt nummer fire, mens Heidfeld blev femmer. Gode og vigtige point til teamet, der lagde hårdt ud i starten af sæsonen. De skal passe på bagfra, for McLaren er kun 2 point efter.

Button og Barrichello. Det er mig en gåde, at et talent som Button bliver hos Honda, selvom han udtaler, at det går bedre. Næ, det gør det ikke. Kom videre, ellers ender du som Fisichella.

Som ventet formåede Barrichello ikke at imponere i sit rekord-løb. Juryen voterer stadig om han rent faktisk har slået Patreses rekord, men det må blive hans hovedpine.

Andre fortjener omtale, men jeg gider egentlig ikke. Det er uvæsentligt at nævne anonyme kørere, der ikke rigtig prøver, så det bliver en anden gang.

Som konklusion var Tyrkiet absolut et af de bedste med hensyn til overhalinger og tætte dueller. McLaren er ved at indhente de førende Ferrari og BMW, og når vi om næsten to uger er i Monaco, kan det blive endda rigtig spændende at se, om det engelske team kan få Hamilton øverst på podiet.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T26:49.451 2 10
2. 3. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T26:53.151 3 8
3. 4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T26:53.651 2 6
7. 6. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T27:53.651 2 2
8. 11. Nico Rosberg Williams Racing
P
1T28:00.851 2 1
9. 10. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1T28:04.651 2 0
12. 2. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
57 omg. 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 16. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
1 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)