• Forside

Stjernerne ser frem til Monaco

Hvis du har læst Michaels glimrende beskrivelse af Monaco-banen, så er du sikkert allerede ved at være varmet op til årets løb. Flere af de store navne i F1, kommer her med deres version af banen.

Af: (@bmf1.dk) d. 17/5 2008 klokken 23:05

Der er kun lige godt en uge før det går løs i de snirklede og snævre gader, i det lille fyrstendømme, Monaco. Sædvanen tro vil løbet byde på masser af tæt action og masser af glamour.

"Monaco, mit favoritløb." Hamilton er ikke i tvivl. Ifølge ham er det løbet alle vil vinde, for man er på grænsen hele tiden.

"Det er så tæt, og det er meget svært at beskrive den følelse, fordi man er i bilen og den er så lav. Man rammer nogle sving med 180 km/t og idet man bremser, ved man, at der ikke er nogen run-off områder, man kan ikke se udgangen. Atmosfæren er fantastisk."

Lewis Hamilton og Fernando Alonso efter deres 1-2 sejr i Monte Carlo 2007

Også Hamiltons makker, Heikki Kovalainen, er glad for den udfordrende bane.

"Man skal være modig. Man skal angribe bremserne og de hurtige sving. Hele tiden skal man være aggressiv og køre tæt på væggen. Det handler ikke så meget om set-up, balance og så videre, det handler om at angribe og om at være modig."

"Monaco bliver en smule vanvittig under en Grand Prix weekend," siger BMW Saubers Nick Heidfeld. "Byen og havnen er pakket til bristepunktet. Af alle løbene, er dette absolut det løb der tilbyder mest til tilskuerne. For det første, kommer man ikke tættere på spændingen. Larmen fra motorerne er forbløffende og al hurlumhejet er helt unikt. Jeg nyder altid at komme til Monaco," lyder det fra tyskeren.

Nick Heidfeld i Grand Hotel hairpin, Monaco 2005

Rubens Barrichello, der sidste weekend fejrede sit 257-ende løb og dermed rekord som den mest erfarne F1-kører i historien, giver også sit besyv med.

"Gaderne i Monaco er smalle, snoede, ujævne og utilgivende. Man kan rigtig føle bilens fart, når barriererne er så tæt på, men på trods af dette, er Monaco en af de langsommeste baner vi kører på og byder på en serie unikke udfordringer."

"Et godt mekanisk grip fra bilen er absolut fundamentalt, sammen med så meget downforce som muligt. Vi kører også uden traction control for første gang i Monaco, hvilket jeg er sikker på, nok skal blive interessant."

Rubens Barrichello med Tony Kanaans hjelm

Michael glæder sig og det gør jeg også. Husk at vi naturligvis kommenterer løbet live, og vi er på pletten både under de frie træninger og kvalifikationen.