• Forside

Monaco - dagen derpå

Monacos Grand Prix var ved at sejle væk i regn, men da der var kommet styr på vejret, skøjtede kørerne derimod af banen, som var de deltagere i "Varm på is."

Af: (@bmf1.dk) d. 26/5 2008 klokken 16:05

Det er altid med blandede følelser, at jeg sætter mig til tastaturet og skriver Dagen derpå-artiklen. Ikke fordi jeg ikke kan modtage kritik og at der er læsere som er uenige med mig, eller fordi der ofte ikke rigtig er noget at skrive om.

Men at skrive den, er lidt som at montere et stillads på bilen. Man håber den giver lidt ekstra, men vil helst bare sove lidt længere. Sådan var det dog ikke søndag.

Min indre drengerøv var sat på snooze-mode, grundet en fest lørdag, så der var dejligt stille i lejligheden søndag eftermiddag, da jeg placerede kaffekoppen – den fjerde allerede - på sofabordet.

Jeg blændede op for kanalen og varmede fingrene op. Første gode nyhed: Løbet kørtes i Monaco. Anden gode nyhed: Det regnede. Tredje gode nyhed: Jeg havde masser af kaffe i skabet.

Monaco er normalt pakket med sportsstjerner, film-starlets, kendte, kongelige og så alle os andre. Men regnen lagde en dæmper på det hele og det var som om, at det var en slags Monaco Grand Prix-Light udgave. I hvert fald indtil starten gik.

Ok, til sagen. Der var rod i feltet allerede inden løbet blev sat i gang. Hikke Kovalainen stallede sin bil på gridden, og måtte starte fra pitten, hvilket må siges at være ekstrem ærgerligt, da han ellers kunne starte fra en fjerdeplads.

Nuvel, han blev sat i pit og løbet blev sat i gang. Ingen kom i klemme i det første drilske sving, og jeg tænkte allerede, at jeg vist godt kunne pakke sammen for i dag, for der ville nok ikke ske noget overhovedet. Det er lang tid siden jeg har været så glad for at have taget fejl.

Felipe Massa fik en flot start og det lykkedes for Lewis Hamilton, som snuppede andenpladsen fra Kimi Räikkönen, at hægte sig på den lille brasilianer op af bakken mod Casino. De to kæmpede fint indbyrdes og fik faktisk et pænt forspring ned til resten af feltet, der i parentes må bemærkes, kom helskindet gennem det første sving.

Button snitter Heidfelds racer allerede på første omgang nede i Grand Hotel hårnålen, var det vist, og så var stilen lagt for resten af eftermiddagen.

Alonso har fundet den hurtige vej gennem feltet, for han kommer faktisk et par pladser frem ret hurtigt, mens Rosberg ligger sekser og skygger spanieren.

Det holder dog ikke længe, for Rosberg får skubbet til en forankørende og skal have skiftet snudeskaftet, mens det samme sker for Glock på samme omgang. Rosberg kommer tilbage i løbet, men må kæmpe sig op gennem feltet i de besværlige gader. Desværre udgår han i et spektakulært crash efter 62 omgange, og lidt utroligt kravler han uskadt ud af bilen, kort tid efter. Pyha.

Jeg er allerede blevet varmet gevaldigt op, nok mest på grund af de store mængder kaffe, men der er en følelse af, at dette kan blive et fuldstændigt crazy løb. Og jeg blev ikke skuffet.

Hamilton, der gennem de første seks-syv omgange har ligget et par sekunder efter Massa, snitter barrieren i Tabac-svinget og må humpe ind til et meget tidligt pit. Massa derimod, gør det han er betalt for, og øger afstanden til de resterende.

Robert Kubica redder endnu en gang BMW Saubers ære, med sin super flotte andenplads, og før Hamilton snupede føringen fra Massa, var det faktisk polakken, der var i front. Det er så rart at se nogle andre oppe foran, for en gangs skyld.

Tilbage til Alonso, for han var som forvandlet. Han viste store evner, og meget større mod, da han battlede med de andre både foran og bagved. Han ser meget mere tilfreds ud nu, hvor han er tilbage hos Renault, trods en niendeplads i VM-stillingen. Han burde egentlig være kommet meget længere op.

OK, denne artikel skal naturligvis ikke handle om en løbsrapport, for den er skrevet, men mere om de vanvittige forhold der var under søndagens løb.

Hamilton vandt, det ved vi og han fører nu i VM-stillingen, foran Kimi Räikkönen og Felipe Massa. Der er kørt en tredje-del af sæsonen og alt kan stadig ske.

Frontvinger blev smadret i et væk og snart havde store dele af feltet, fået skiftet snuden. Der var også masser af tætte dueller og nærkampe, og der manglede ikke action, i dette årets mest spændende løb.

I stedet for at give en oversigt over hvordan de forskellige kørere kom i mål eller udgik, så laver jeg en top 3 over teamet "Hot/Not." Jeg ved det godt, ideen er ikke min, men jeg indrømmer til gengæld at jeg har tyvstjålet den. Big deal.

Min hotliste ser sådan her ud:

1. Sutil: Ja, sørme! Den tyske Force India-kører, imponerede i sin hvide og røde karrygryde, da han lå helt fremme i de gode point og gav den alt han havde lært. Jeg har været efter ham utalllige gange, mest fordi han i mine øjne slet ikke fortjener en plads i F1, men mere fordi jeg sidder trygt og godt bag en skærm og han kan ikke nå mig!

Men Sutil var flyvende - ok, han fik overhalet tre biler under gult flag - men stadig en ganske imponerende bedrift, af mit yndlingsoffer. At han skulle udgå så få omgange før målstregen, gav mig en klump i halsen. Sutil var absolut, uden tvivl og helt uden at ryste pä haanden , meddeler jeg at dagens mand i Monaco, var Adrian Sutil.

2. Webber: Den australske didgeridoo, fik skub i Red Bull raceren og viste endnu en gang, at teamet har fremgang. Det er også på tide, at der kommer gode takter derfra, for de mangler ikke penge. Trods et uheldigt tidligt stop, hvor man gav Webber tørvejrsdæk på, som han kæmpede med, scorede han en fjerdeplads og fem gode point til teamet fra Milton Keynes.

3. Kovalainen: Ja, han stallede og fik ikke overhalet Safetycar ordentligt, mens feltet blev samlet op, og det kostede alt for meget tid. Men hans kamp op gennem feltet, og i gader der mest af alt var brun sæbe lagt ud på en bageform af en blind dværg, var simpelthen bare godt kæmpet. Han sluttede som otter og sidste mand i pointene, men burde have været længere oppe. Der er krummer i den knægt!

Det var så de positive nyheder. Nu kommer Not-listen, og den er ikke for sarte sjæle.

Not-listen ser sådan her ud:

1. TV2: Denne top-placeing på listen, er direkte til TV2. Kanalen, der brillerede med ikke at have Formel 1-studie til lejligheden - bevares, det er jo også kun det mest prestige-fyldte løb overhovedet, og selv om I ikke gider se analyser, så vil vi faktisk gerne.

Men at I cutter forbindelsen fire (4) sekunder før Hamilton kører over stregen til sejr, er utilgivelig dumt! I jeres program for dagen, sender i et absolut ligegyldigt program, der hedder "Americas got no talent", eller noget i den stil og guhjælpemig om ikke det er et program fra....2006!

Når I sender cykling eller håndbold, for det gør I jo ellers aldrig, så gør det ikke så meget, at I rykker nyhederne eller hvad der nu kommer efter.

Var det så vigtigt? Virkelig? No shit, Sherlock!
Jeg garanterer hermed boykot af kanalen, hvis I ikke opper jer, det er for dårligt!

2. Kimi: Var han på Skyy-vodka? Han slingrede ud af tunnelen, som en stiv sømand i hård kuling og skøjtede lige op i bagenden af Sutil og satte en effektiv stoper for tyskerens største øjeblik.

En drengestreg der sagtens kunne være undgået, hvis Kimi havde regnet lidt fremad.

3. Piquet: Jeg har læst at han har fået tre løb mere til at forbedre sig i, ellers er det au revoir. Der er endda tale om, at vores alle sammens Kamikaze pilot, Takuma Sato kan komme til som Alonso´s nye kollega. Se, det ville jeg gerne se!

Jeg er ikke imponeret af Piquet indtil videre, og det der virkelig irriterer mig er, at når han bliver interviewet, er han så distanceret og tilsyneladende kold i rumpetten. Måske lidt for kold, for nogen dygtig kører er du ikke. Der er én Iceman, og det er ikke dig.

OK, jeg slutter herfra, ellers bliver denne artikel endda meget lang. Jeg ville gerne have skrevet mere om løbet, men det kan du jo som sædvanlig se i vore andre rapporter.

Husk, at vi kommenterer fra Canada´s Grand Prix, og det foregår den 8. juni, på Danmarks bedste F1-side, med Danmarks bedste skribenter bag.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 3. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
2T00:42.742 2 10
3. 1. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
2T00:47.542 2 6
4. 9. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
2T01:01.942 1 5
7. 13. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
2T01:12.842 1 2
8. 4. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
2T01:15.842 2 1
9. 2. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
2T01:16.442 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
16. 6. Nico Rosberg Williams Racing
P
59 omg. 4 0
19. 15. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
7 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)