• Forside

Frankrigs Grand Prix til Le Mans?

Ingen er uenige om, at Magny-Cours ligger uden for lands lov og ret og på ingen måder passer til al den hype og glamour, som omkranser Formel 1-cirkusset. Nu dukker der imidlertid en ny og uventet vært op: Legendariske Le Mans.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 20/6 2008 klokken 00:06

I Danmark bryster vi os af Christian d. 4, der med sine mange imponerende byggerier har sat sit personlige præg på landet. I Frankrig har de nu afdøde ministerpræsident Mitterand.

Franksmændene kan bl.a. takke præsidenten for glaspyramiden i Louvre og La Grande Arche i bydelen La Défence, Paris, tegnet af den danske arkitekt John Otto von Spreckelsen og civilingeniør Erik Reitzel.

Og så har de lige en racerbane ude på Lars Tyndskids marker i Magny Cours.

Vi er ude på landet med høj himmel i Magny Cours. Her er det en Toyota TF105.

Hvorfor anlægger man en bane så langt uden for lands lov og ret? Svaret er kort: politik.

I midten af 1980’erne besluttede den regionale regering nemlig at investere i en racerbane, som skulle ligge i daværende præsident Mitterands hjemegn, og det var et smart træk, som ikke engang den jyske motorvejsmafia kunne have gjort bedre.

Støtten fra præsidenten udeblev da heller ikke, især fordi en af idémændene bag projektet var Guy Ligier, ejer og stifter af Ligier teamet samt gammel ven af Mitterand. De to har utvivlsomt truffet mange beslutninger over lige så mange glas pastis.

Fra et kørersynspunkt er selve banen interessant, men forholdene i nærområdet betegnes som utålelige og hades af alle besøgende. Alene hotelpriserne er et kapitel for sig op til et Grand Prix, og pris og kvalitet hænger på ingen måde sammen.

Læs i øvrigt Red Bulls bidende pressemeddelelse fra optakten til løbet i 2005. Det er morsom læsning for os andre, men hård kost for frankofile.

Starten af Frankrigs Grand Prix, 2007. Massa forrest fulgt af Räikkönen og Hamilton.

Noget tyder imidlertid nu på, at det bliver sidste gang Magny Cours lægger mark, køer og asfalt til et Formel 1-Grand Prix, for der er nemlig dukket en ny mulighed op som vært for det Franske Grand Prix.

I følge F1today har ledelsen for den legendariske bane i Le Mans, officielt kaldet Circuit de la Sarthe, i nogle måneder været i forhandlinger med F1-chefen, Bernie Ecclestone, om muligheden for at overtage værtsskabet for Frankrigs Grand Prix.

Talskvinde for Cirquit de la Sarthe, Ingrid Moreau, udtaler dog afværgende: “Så vidt vi ved, bliver 2008 ikke sidste gang, at det Franske Grand Prix køres på Magny Cours.”

“Og vi er ikke i øjeblikket i forhandlinger om et Formel 1-løb,” fortsætter hun.

Magny Cours Cirquit’s talsmand nægter ligeledes, at der er planer om, at køer og hotelejere i området skal snydes for et F1-løb.

“Jeg kan ikke bekræfte rapporterne om, at Formel 1 skulle forsvinde fra Magny Cours,” siger han.

Hvor køres Frankrigs Grand Prix fremover? Her er det Nick Heidfeld i WilliamsF1 BMW FW27, Frankrig 2005.

Under alle omstændigheder er der dog gang i den for øjeblikket i Magny Cours. Lokale kræfter har set skriften på væggen og gør sig derfor store økonomiske anstrengelser for at beholde løbet på deres hænder.

Således er der hentet tæt ved, hvad der svarer til 230 millioner risikovillige kroner, som skal bruges til at forbedre forholdene på og omkring banen og ikke mindst gøre sit til, at Frankrigs Grand Prix forbliver ude på Lars Tyndskids marker.

Muuhligvis får de held med planerne.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER