• Forside

Hamilton: De knækker mig ikke

Lewis Hamilton modtog straffe i både Canada og Frankrig, og havde det svært i begge løb. Den engelske presse er efter ham, men McLaren mener ikke der er grund til bekymring.

Af: (@bmf1.dk) d. 24/6 2008 klokken 10:06

Det er svært. Sådan at være den alle taler om. I 2007 eksploderede Formel 1-verdenen, da den næsten ukendte Lewis Hamilton entrede kongeklassen og imponerede alt og alle, da han satte den dobbelte verdensmester Fernando Alonso under voldsomt pres.

Sæsonen udviklede sig til en soap opera, med beskyldninger der fløj i luften fra den ene lejr til den anden, og med en spionage-sag, der satte punktum for McLarens drømme det år.

Samtidig så man en Hamilton der lavede skræmmende få fejl. Dog var det en af de store, da han kiksede det brasilianske Grand Prix fuldstændigt, og effektivt tabte VM-titlen til Kimi Räikkönen.

Nu er det 2008 og tingene ser anderledes ud. Hamilton har ikke det samme pres på sig som sidste år, for han har bevist sit værd og at han er fremtidens mand.

Eller hvad? For i Canada bankede han op i Räikkönens racer i en hændelse, der sagtens kunne være undgået. Rødt lys betyder rødt lys, uanset hvem man er. Sagen kostede ti placeringers straf i det franske GP i søndags og også her var der kurrer på tråden.

Lewis Hamilton på Magny-Cours

I et forsøg på at overhale Vettel, kom han for langt ud i svinget og snuppede hjørnet af chikanen. Hamilton overhalede Vettel, men på grund af at han skar hjørnet af og ikke lod Vettel tage placeringen tilbage, var det en unfair fordel, og den slags koster.

Hamilton selv har været ude og kritisere især de engelske medier, der i hans øjne kun er ude på at knække ham. Og kritikken har været hård.

Martin Whitmarsh, fra McLaren, benægter at der er noget galt med Hamiltons måde at køre på, og er sikker på at han vil være tilbage i toppen om knap to uger, når det går løs på Silverstone.

"Han har været i motorsport i et stykke tid og er mentalt ganske stærk. Ikke alt går lige efter bogen, men realiteten er, at han vil være meget fokuseret og han vil gøre et godt stykke arbejde," siger Whitmarsh om Hamilton.

Manden selv nægter ligeledes at der er noget at være bekymret over.

"Det er cool. Det er fint. Jeg er her endnu, der er intet I kan gøre for at få mig til at droppe det her," sagde han direkte til fremmødte reportere.

Også FIA fik en bredside: "I kan blive ved med at give mig straffe og hvad i har lyst til, jeg fortsætter med at kæmpe og vil prøve at levere et resultat."

Lewis Hamilton møder sit hjemme-publikum den 6. juli og er 10 point efter Felipe Massa.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T31:50.245 2 10
2. 1. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T32:08.145 2 8
4. 10. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
1T32:19.145 2 5
6. 6. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T32:30.545 2 3
9. 7. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1T32:41.245 2 0
10. 13. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T32:44.745 2 0
15. 15. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
69 omg. 2 0
16. 20. Nico Rosberg Williams Racing
P
69 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)