• Forside

Optakt til Ungarns Grand Prix

I den kommende weekend er der igen Formel 1 og denne gang er det i Ungarn, nærmere bestemt på Hungaroring. Vil du være grundigt forberedt til løbet, så læs her vores omfattende optakt.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 22/7 2008 klokken 14:07

INDLEDNING
Ligesom Monaco er banen i Ungarn smal og fuld af sving hvor piloterne skal igennem 14 sving på en omgang der bare er 4.3 km lang. Sammen med nogle af de korteste lige stræk, er det derfor svært og meget risikabelt at forøge at overhale på banen.

En høj downforce er derfor nødvendig. Derudover er banen kendt for at sande til. Dette medfører et dårligt greb og dette kan igen fører til understyring. Hastigheden ligger imellem 90 og 295 km/t og speederen er kun i bund i 62 % af tiden. Dermed er det den næstlangsomste bane i kalenderen.

Løbet markerer også indledningen på Formel 1's sommerferie og der er tre uger til det næste løb der afvikles den 24. august i Valencia.

Dækkene som bliver stillet til rådighed for holdene af Bridgestone er de bløde og de super bløde.

Der er som regel varmt på banen og der forudses temperaturer på 23 grader til kvalifikationen og 27 grader til selve løbet. Dette betyder sammen med den lave fart at holdene skal være ekstra opmærksomme på at få afkølet bilerne.

Pisttop strategierne kan gå lige fra den en yderlighed til den anden som er meget afhængig af kvalifikationsresultatet.

Ved hvilke runder der afholdes pitstop afhængigt af den valgte strategi, kan ses i nedenstående skema.

Antal stop Runde
1 44 - 48
2 20 - 32, 45 - 56
3 19 - 22, 35 - 39, 53 - 57


DEN AKTUELLE SITUATION
58-54-51-48 - stillingen i VM, hvor ikke mindre end 4 kørere er inden for rækkevidde af en foreløbig førsteplads efter 10 løb. Om så Onkel Bernie havde bestilt udviklingen i årets mesterskab, så kunne det ikke gøres meget bedre. De sidste 2 løb har vist et McLaren Mercedes team der har været knivskarpt - "lovlig" tractioncontrole eller hvad? det skal vi ikke afgøre, men med Formel 1's historie for regeludfordrende tiltag, så virker det ikke specielt usandsynligt at deres overtag har baggrund i ting der måske ikke helt tåler dagens lys. De sidste mange år er rige på afgørelser på netop de områder.

I det hele taget så viser løb efter løb, at sæsonen 2008 bliver en af dem som der vil kunne tales om i mange år - en sæson af særlig god kvalitet.

Dertil, så kan man selvfølgelig tilføje at FIA med deres nye regulativer om Safetycar gør deres for at rode rundt i tingene, hvilket vi også så i sidste løb, hvor Nelsinho Piquet scorede en andenplads takket været netop safetycar perioden.

Heldigvis kan man sige, så sikrer de regler en spænding i løbene, da vi er inde i det som man kan kalde den europæiske periode i løbene, en periode, hvor vi afvikler løb på klassiske baner, men desværre også baner, der er fra en tid før moderne Formel 1 biler.

Det ses også i næste løb, hvor vi skal til Mickey Mousebanen over alle Mickey Mousebaner Hungaroring. Lille, smal, beliggende i en stegende hed dal og med en placering midt i den centraleuropæiske sommerhede, så kan det blive endnu en hård omgang.

HISTORIEN
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om Hungaroring. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.

Træninger
Fredag - 1. Robert Kubica BMW 1:22.390
Fredag - 2. Fernando Alonso McLaren 1:20.919
Lørdag Felipe Massa Ferrari 1:20.183
Kvalifikation og løb
Pole position Fernando Alonso McLaren 1:19.674
Hurtigste omgang Kimi Räikkönen Ferrari 1:34.067
Vinder Lewis Hamilton McLaren 1:35:52.991
Referat
Man plejer at kalde de to kørere på et hold for holdkammerater. Det var ikke lige den betegnelse, som var det første man tænkte på for Lewis Hamilton og Fernando Alonso hos McLaren efter kvalifikationen. Først kører Hamilton ud af pitten foran Alonso, selvom det modsatte tilsynelandende var aftalt. Efter at Hamilton havde sat bedste tid, kommer han ind til et dækskifte, men Alonso holder i pitten – og bliver holdende i 10 sekunder, efter han egentlig var færdig, hvilket betyder Hamilton ikke kan nå et sidste forsøg, og Alonso endte med bedste tid. Begge var i krigshjørnet bagefter, og til sidst gik FIA ind og idømte Alonso en fem pladsers straf og tillod ikke McLaren at score point i løbet.

Løbet bød til gengæld ikke på megen dramatik. Den eneste der kunne følge med Hamilton var Kimi Räikkönen (Ferrari), men han var ikke i nærheden af at kunne overhale. Tilsvarende måtte Alonso og Felipe Massa (Ferrari), som startede helt nede som nummer 14, sande, at det er meget svært at overhale i Ungarn.

Weekendens sidste afstraffelse af McLaren bestod i, at de ikke måtte komme op på podiet og hente konstruktørernes trofæ.

Læs hele vores løbsrapport her.
1: Hamilton
2: Räikkönen
3: Heidfeld
4: Alonso
5: Kubica
6: R. Schumacher
7: Rosberg
8: Kovalainen

Sidste år i Ungarn

År Kører Hold Tid
Pole Position
2003 Fernando Alonso Renault 1:21.688
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:19.146
2005 Michael Schumacher Ferrari 1:19.882
2006 Kimi Räikkönen McLaren 1:19.599
2007 Fernando Alonso McLaren 1:19.674
Hurtigste Omgang
2003 Juan Pablo Montoya Williams 1:22.095
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:19.071
2005 Kimi Räikkönen McLaren 1:21.219
2006 Felipe Massa Ferarri 1:23.516
2007 Kimi Räikkönen Ferrari 1:20.047
Vinder
2003 Fernando Alonso Renault 1:39:01.460
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:35:26.131
2005 Kimi Räikkönen McLaren 1:37:25.552
2006 Jenson Button Honda 1:52:20.941
2007 Lewis Hamilton McLaren 1:35:52.991

De sidste fem år på Hungaroring


BANEN
Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores banemenu.

Banen
Banenavn Hungaroring
By Mogyorod (Budapest)
Tidszone Samme som Danmark
Første Grand Prix 10. august 1986
Antal Grand Prixer 22
Rekorder (2003 Layout)
Banerekord - pole 1:19.146 (Michael Schumacher, 2004)
199,272 km/h
Banerekord - løb 1:19.071 (Michael Schumacher, 2004)
199,461 km/h
Hurtigste løb 1t35:26.131 (Michael Schumacher, 2004)
192,798 km/h
Bedste Kørere og Hold
Flest sejre 4 (M. Schumacher)
7 (Willliams, McLaren)
Flest poles 7 (M. Schumacher)
7 (Ferrari)
Flest hurtigste omgange 4 (M. Schumacher)
9 (Williams)
Årets Løb
Omgangslængde 4,381 km
Omgange i løbet 70
Løbsdistance 306,663 km
Fakta
Sving 14 (8 højre og 6 venstre)
Vigtige Links
Hjemmeside Officiel hjemmeside
Ungarns Informations Netværk
Satellitbillede Google Maps
Baneinfo Bilmagasinet F1
TV-Tider Bilmagasinet F1

Løbs- og banedata


EN OMGANG PÅ HUNGARORING
Banen Hungaroring er bygget i den smukkeste natur, og banen er som et naturligt amfiteater. Uanset hvor man befinder sig på banen er der nogenlunde udsyn til hele baneterrænet. Banen er med sine 4,381 km og 14 sving en af de mindste i hele løbskalenderen. Den er meget hård mod dækkene og afkøling af motoren er yderst vigtig.

Banen blev op til 2003 sæsonen bygget om på steder. Det første sving var tidligere et blødt langt 180 graders højresving, men er blevet ændret til et skarpere og længere højresving. Også stykket ved sving 12 er blevet ændret, så man nu får et højresving med mulighed for udbremsning inden sving 13.

Efter starten går det ned ad bakke mod det første sving som er et højresving. Svinget er meget skarpt og tages typisk i 2. gear. Bilerne har en tendens til at svinge ud med bagenden, hvis ikke kørerne er opmærksomme. Når man kommer igennem kører man fluks hen til et venstresving. Det er vigtigt at komme godt i gennem dette sving, idet man herefter kommer ud til en af de få lange strækninger på banen. Fra høj fart skal man igen ned i 2. gear. Man skal bremse hårdt i dette langsomme sving og skynde sig at få ny fart på mod det næste venstresving som er et fladt venstresving. Det var på stykket op til dette venstresving,at Jacques Villenueve i 1997 overhalede Damon Hill og det var også her, at Ralph Firman sidste år kørte galt i sin Jordan-Ford. Op går det mod 6. gear før man igen må ned i 4. for at komme igennem det hurtige venstresving mod et højre hairpin sving. Her er det vigtigt at komme igennem på ideallinien da der ikke er meget plads til at få bilen på ret køl hvis det skulle gå galt.


Hungaroring

Langs et af banens tribuneafsnit går det i 4. gear mod den ene af banens to chikaner, som typisk tages i 2. gear. Det er her ekstremt vigtigt at komme godt ud på kerben for at få en lige linie på den efterfølgende strækning. Op forbi 3. og videre til 4. gear for igen at gå ned i 3. gear i et fladt medium venstresving. Venstresvinget er egentligt både et lille venstresving efterfulgt af et lille højresving, men linien er næsten lige fra venstresvinget igennem højresvinget. Det er vigtigt at ligge godt på banen i første del af svinget for at komme rigtigt rundt i den anden del. Farten er ikke speciel høj, men man når alligevel op i 4. gear.


AFSLUTNING
Årets 11. løb er som sagt en hed, smal og vanskelig omgang på Hungaroring, en bane der de seneste år har været skueplads for en del mærkværdige ting; Schumacher og Alonsos gensidige deklassering og Jenson Button og Hondas første sejr. I det hele taget, så er det svært at finde en rød tråd, der kan lede til et fingerpeg om hvem, der vinder. De seneste år har sejren gået til Lewis Hamilton, Jenson Button, Kimi Räikkönen og Michael Schumacher for at nævne nogen af dem. Men en ting er sikker, en god kvalifikation er vigtig, da mulighederne for overhaling er ikke-eksisterende. Derfor så må der peges på 2 kørere, der har været en lille smule bedre end andre i år - nemlig Hamilton og Felipe Massa. Begge har været gode i kvalifikationen, det har ikke altid givet resultat i løbene, men bør give afkast på Hunagoring.

Længere nede i feltet der kan der være en gylden chance for BMW Sauber for at lukke hullet til de 2 hold, der er et mulehår foran dem. Omend de seneste års mesterskabstilling viser at intet er afgjort før langt hen i sæsonen. Ofte, der har det været en anden kører end den senere mester, der har ført efter Ungarns Grand Prix - fakta som alle andre end Lewis Hamilton kan glæde sig over.

Længere nede i feltet, der skal ikke mindst Red Bull se om de kan genfinde deres tidligere gode resultater, men i alle midterhold kan godt bruge et godt resultat før sommerferien, hvor en god del af teamsne går på en meget velfortjent sommerferie.

Godt race til alle. Som sædvanlig kan man følge med her på siden