• Forside

Kvalifikation Ungarns Grand Prix - Hamilton på pole

Med den fart som McLarens kører-es, Lewis Hamilton, for øjeblikket skyder, er det store spørgsmål op til weekendens Grand Prix på Hungaroring, Ungarn: Hvad gør Ferrari? Har de noget i ærmet? Kvalifikationen giver måske et fingerpeg. Følg den her LIVE.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 2/8 2008 klokken 13:08

Lewis Hamilton i McLaren fortsatte dybest set hvor han slap på Hockenheim, da han i lørdagens sidste træning var banens hurtigste mand i tiden 1:20.228.

Tæt efter fulgte Ferraris Felipe Massa, kun 0,339 sekund langsommere. Teamkammeraten Kimi Räikkönen var kun 9. hurtigst i tiden 1:21.187, så det store spørgsmål er, om Ferrari overhovedet kan stille noget op overfor McLaren for øjeblikket.

Et blik ud over et sving på Hungaroring.

McLaren har gode minder fra sidste år, hvor daværende mand i sædet, ex-verdensmesteren Fernando Alonso, var hurtigst. Efter en tidsstraf rykkede Hamilton dog op på første startposition og briten vandt købet foran Räikkönen i Ferrari.

Vi får måske et fingepeg efter afviklingen af kvalifikationen på Hungaroring, som du kan følge herunder LIVE.



Q1
Toro Rossos Sebastian Vettel er første mand på banen, og tyskeren har sikkert en del at indhente, idet han kæmpede med hydrauliske problemer i går og derfor ikke fik ret meget tid på banen.

Nu følger teamkammeraten Bourdais, Red Bulls David Coulthard og Rosberg i Williams, og flere følger nu efter.

Timo Clock i Toyota er hurtigste mand i tiden 1:20.258 men den distanceres kort efter af Heikki Kovalainen i McLaren med 1:20.156. Der er 14 biler på banen nu.

Kovalainens tid inspirerede åbenbart Lewis Hamilton, som slår den i tiden 1:19.376. Herefter følger teamkammeraten, dernæst Jarno Trulli i Toyota fulgt af Räikkönen og Massa, begge Ferrari. Der er nu 8 minutter tilbage af Q1.

Nede bagved ser det ikke godt ud for BMW Sauber, da Heidfeld ligger bagest og Robert Kubica ligger som nr. 8 i tiden 1:20.526. I knock-out zonen befinder både Alonso, begge Williamskørere samt Heidfeld i BMW.

Med 3 minutter tilbage er Hamilton stadig hurtigst sammen med Kovalainen, der er imponerende tæt fulgt af Truli i Toyota. Sekunder efter kommer Massa op som nr. 2.

Men lad os vende blikket mod kampen om 10. pladsen, hvor Heidfeld kæmper for at komme op som nr. 15, hvilket han ser ud til at klare med lodder og trisser indtil drømmene ødelægges af Jenson Button i Honda. Dyb frustration i BMW's garage.

Jarno Trulli var flyvende i Q1.

Ude er: Heidfeld, Nakajima i Williams, Rubens Barrichello i Honda og forventeligt Giancarlo Fisichella og Adrian Sutil, begge i Force India. Oppe foran er Hamilton hurtigst fulgt af Massa, Trulli, Kovalainen, Glock, Räikkönen, Kubica, Webber, Vettel, Alonso, Coulthard og Piquet. Der er hele 5 kørere som kører 1:19-tider.

Med Toyota og Trulli i en lovende position tager vi hul på Q2.

Q2
Igen er Timo Glock i Toyota første mand på banen og han følges kort efter af Räikkönen. Glock kører hurtigt i tiden 1:19.980 og det kan finnen ikke umiddelbart matche.

Hamilton kommer ud på de bløde dæk og lægger sig lunt og godt som næst-hurtigst, men kort efter sætter Massa hurtigste tid med 1:19.068, og der er på de hårde dæk.

Med 4 minutter tilbage mangler Rosberg i Williams stadig at køre en tur. Trulli kører i garage for at få lukket lidt luft ud af fordækkene. Han siger i radioen, at det vil give ham bedre grip.

Nick Heidfeld havde store problemer med at kvalificere sig og røg ud allerede i Q1. Er det tyskeren eller BMW F1.08 det er galt med?

I Williams' garage tygger Nico Rosberg på en banan, så der er tydeligvis problemer for tyskeren, som bliver inde i varmen med bil og banan. Exit Rosberg.

Bagest kæmper Coulthard, Piquet, Button og Bourdais for at komme blandt de 10 bedste til Q3, og med kun ét minut tilbage ligger alle kørere meget tæt.

Forrest er Massa stadig hurtigst fulgt af Glock, Hamilton, Kovalainen, Trulli, Räikkönen, Kubica, Alonso, Webber og Piquet. Denne stilling holder, da stopuret slukkes og man spekulerer over, hvad Toyota har gjort ved deres biler og i særdeleshed hvordan Glock har trænet efter sit voldsomme uheld for 14 dage siden.

Ude er Vettel, Button, Coulthard, Bourdais og Rosberg.

Imens vi venter på Q3, hører vi i pitradien, at Rosbergs bil var i ubalance efter en nedbremsning, hvorefter han opgav yderligere forsøg.

Q3
Gæt hvem der er først på banen: Toyota. Måske har de meget lidt brændstof på, men Trulli og Glock vil tydeligvis noget denne eftermiddag i Ungarn. De er begge på hårde dæk.

Glock og Trulli er stadig hurtigst fulgt af Massa og Räikkönen, men de er indtil nu også de eneste på banen. Nu kommer Kubica ud til stor begejstring for en stor skare polske tilrejsende fans.

Med 5 minutter tilbage er alle 10 kørere nu på banen. Glock og Trulli er stadig hurtigst, indtil Hamilton giver sit bud på en pole i tiden 1:19.376. Herefter følger Glock, Massa og Räikkönen.

Med kun 1 minut tilbage er forskellen imellem de 3 forreste utrolig marginal, kun ca. 0,300 sekund og der kæmpes indædt.

Hamilton piner det sidste ud af en hurtig McLaren og sætter hurtigste tid med 1:20.899 fulgt af teamkammeraten Kovalainen. Derefter følger Massa i Ferrari, Kubica i BMW Sauber, Glock i Toyota, Raïkkönen i Ferrari, Alonso i Renault, Webber i Red Bull, Trulli i Toyota og endelig Piquet i Renault.

Lewis Hamilton trak endnu engang det længste strå og starter igen på første startposition på Hungaroring.

Sammenfattende kan man sige, at der er utrolig lille margin imellem de forreste og i særdeleshed imellem de tre hurtigste, kun ca. 0,400 sekund hvilket lover godt for spændingen i løbet.

Der er dog ingen tvivl om, at McLaren for tiden er i en klasse for sig selv og hovedrivalen Ferrari er tvunget til et modtræk, hvis dette års verdensmesterskab ikke skal til England.

Se det samlede resultat her.

Følg løbet LIVE her på BMF1 i morgen fra kl. 14:00 og se, om Hamilton kan vinde sin tredje sejr i træk på Hungaroring.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.