• Forside

Ungarns Grand Prix - Dagen derpå

Ungarns Grand Prix var i år det nok mest underholdende løb vi har set fra disse kanter. Kovalainen sikrede sig karrierens første Formel 1 sejr, selvom det var Felipe Massa der var totalt dominerende gennem hele løbet.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 4/8 2008 klokken 12:08

Ofte har vi været vidner til et Formel 1 Grand Prix i Ungarn, hvor der ikke blev overhalet og faktisk intet skete, efter starten, men sådan skulle det ikke være i år.

Fra en startposition som nummer tre var det Ferraris Felipe Massa der tog starten. Op af langsiden var han forbi Kovalainen i McLaren, mens han efterfølgende gik udenom Hamilton i det første sving og dermed lagde sig i front.

Massa overhaler Hamilton i første sving på Hungaroring, 2008.

Massa var flyvende i front og selvom man regnede med at han var meget lettere end Hamilton, var der kun en enkelt omgang mere i McLaren tanken, hvilket var langt fra nok til at briten kunne true brasilianeren.

Men bare fordi de to forreste virkede urørlige i søndagens Grand Prix, er det ikke ensbetydende med at løbet er kedeligt. Masser af overhalinger, tætte dyster og en kamp mellem de to Honda-piloter, der var ved at sætte dem begge ud af spil. Kun få biler formåede ikke at komme i mål.

Omkring to tredjedele inde i løbet, fik Lewis Hamilton problemer med sit ene fordæk, hvilket kostede ham andenpladsen og på et tidspunkt sendte ham helt ud af pointene.

Imens Hamilton kæmpede for at komme frem i feltet, trak Massa fra og Räikkönen vågnede op og begyndte at kører, så han kom frem og begyndte at true en stærkt kørende Glock i Toyota.

Men tre omgange fra stregen måtte Massa parkere sin Ferrari, med defekt motor og dermed overrække hans sikre førsteplads, til den meget anonyme Heikki Kovalainen, der på intet tidspunkt havde været i nærkamp med hverken Hamilton eller Glock.

Massa går den tunge vej til garagen efter motoreksplosionen på Hungaroring, 2008.

Kovalainen kan efter løbet glæde sig over, at han har sikret sig sin første Formel 1 sejer, men hvis vi skal sige hvem der var hot, var det så absolut Felipe Massa, der endnu engang beviste at han er verdensmesterpotentiale.

Under dem der så absolut ikke klarede sig godt nok, må vi pege på BMW Sauber, der lader totalt til at have tabt pusten. Heidfeld var anonym, som så ofte før, men at Kubica også skulle være anonym, var en overraskelse. "Skidt" er et ord, der let kommer frem i ens tanker, når man tænker på deres indsats.

Og så er der Honda. Det er simpelthen for ringe, at de kæmper med Force India. At det kan gå så skidt for dem, må simpelthen være en katastrofe.

Nu er det sommerferie for piloterne. Kimi Räikkönen skal finde motivationen og Ferrari skal finde fejlen. BMW skal til at oppe sig og Honda skal bare tage sig sammen.

Så god ferie!

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER