• Forside

Europas Grand Prix - dagen derpå

Grand Prix i Valencias gader. Big deal. Eller hvad? For fik vi forløsningen vi havde set frem til, efter tre ugers sommerferie? Var det virkelig ventetiden værd? Og vigtigst af alt: Har løbet fortjent en fast plads på kalenderen?

Af: (@bmf1.dk) d. 25/8 2008 klokken 11:08

Der er flere vinkler hvorfra man kan angribe søndagens løb. Vejret var perfekt, det var ingen i tvivl om, og alle de store både var såmænd også på plads i havnen. Oppe på balkonerne rundt om banen, stod de forventningsfulde tilskuere og skuede – det gør tilskuere jo – ud på disse unge mænd og deres fantastiske maskiner.

Og forventningerne var enorme. Kunne denne bane, anlagt midt på en havnefront, gøre Monaco rangen stridig og ville man råbe fra hustage til hustage, at dette løb, denne begivenhed, denne storslåede fest på fire hjul, sandelig er arvtageren til det største show på jorden? Kort sagt: Nej.

Der er ingen tvivl om, at banen i sig selv er fabelagtig. Dens design og dens layout er lækkert og nyt og vi kan alle godt li´ den der nye fornemmelse. Det er den samme fornemmelse vi får, når vi sætter os ind i vores nye bil. Den der duft af læder(vinyl), rosentræ(vinyl) og hele tanken om, at man lige har kastet en årsløn ud til noget der ret beset kun er et middel til at transportere din store bagdel fra A til B.

Men glansbilledet er kun et glansbillede, for banen er uhørt kedelig. Det absolut største minus er, at netop det lækre layout slet ikke inviterer til overhalinger.

Hvorfor er det sådan? Banen er for bred og der er for mange områder, hvor bilerne kan køre af, hvis de misser apex eller bliver presset ud af konkurrenterne. Jamen, siger du nok. Jamen, sikkerheden skal jo være i top. Lige præcis. Banen er et kompromis mellem øget sikkerhed og høj fart gennem en gadebane, dog med mere fokus på sikkerheden.

Det gør at kørerne alt for hurtigt for lagt afstand mellem sig og de fede dueller vi kender fra netop Monaco, udeblev. Så karakteren til banen, og her bruges den gamle karakterskala, fordi den nye er noget pjat, bliver kun til et 7-tal.

Så til løbet. Massa havde pole, Hamilton var toer. Uha, spændingen var intens, men kun lige til starten gik og de første par sving var overstået. FIA havde af en eller anden grund, byttet rundt på gridden, så Massa pludselig startede fra det rene spor, mens Hamilton, der skulle have startet inderst, nu skulle begynde løbet fra den snavsede side af sporet.

Gennem løbet var Massa i en klasse for sig, det må jeg indrømme. Han bevarede overblikket hele tiden og kunne snildt lægge afstand ned til Hamilton. Dog ikke mere end 8-9 sekunder, så begyndte den engelske komet med Madonna-mellemrummet af presse højre fod ned.

Hele løbet foregik sådan. Bevares, Massa fik flest hurtigste omgange og det var flot, men som nævnt før, var der ikke meget at blive ophidset over. Det kom dog på omgang 38.
Felipe Massa var i pit til det der skulle være et rutine pitstop, men så gik der en sky for Massa´s tankerække og han snublede nærmest over sine egne ben for at komme hurtigt nok ud af pitten.

Det resulterede i, at han lige var ved at ramme Adrian Sutil, der kom nede fra Force India´s pit, og som egentlig havde forkørselsretten. I hvert fald set med mine øjne. Massa var i en komfortabel føring, med Hamilton bag sig. Og både Massa og Hamilton vidste udmærket godt, at den anden skulle pitte indenfor få omgange, så episoden kunne sagtens være undgået.

Summa summarum er, at episoden blev undersøgt, dog først efter løbet var afsluttet og så er det man klør sig i nakken og undrer sig over FIA. For der er ingen grund til, at stewards ikke kunne komme med afgørelsen med det samme. Massa burde have fået en drive-through straf og et rap over nallerne.

Men nu vandt han jo og Hamilton, der i øvrigt kørte og var syg under hele seancen, blev toer. Spændingen er langt fra udløst, men der er altså kun fem løb tilbage.

Der var øjeblikke man helst var foruden. Massa´s lille rendezvous med Sutil var én af dem, men den forsvarende verdensmester stod for ikke ét, men to af slagsen.

Først smuttede finnen i pit fra en fjerdeplads efter Kubica. Så langt så godt. Men så kiksede det fuldstændigt for den iskolde Iceman. Han kørte før han skulle, hvilket resulterede i, at hans tankmand, der ikke var færdig med sin del af jobbet, blev revet med og kastet på jorden. Kimi stoppede hurtigt igen og blev så sendt endeligt af sted.

Den stakkels mekaniker blev omgående lagt på en båre og sendt på skadestuen, men der er ikke sket nogen alvorlige skader på manden. Det er vist mere end hvad man kan sige om Kimi Räikkönen.

For hans dag gik fra skidt til værre, da han få omgange efter sit katastrofale pitstop, sendte enorme røgskyer ud over den nye asfalt. Motoren var stået af og Kimi var stået ud. Exit verdensmesteren.

Med Massa´s eventuelle straf hængende over sig og Kimi´s exit, var løbet pludselig meget mere interessant. Hamilton kunne jo vinde løbet! Sikke en dag for McLaren-teamet og de mange fremmødte fans. Men sådan gik det jo ikke. Massa vandt, fortjent eller ej, det vil jeg lade dig om, kære læser.

Der var en del andre kørere på banen i går, lad os ikke glemme dem. En del lavede en god figur, mens andre skuffede fælt.

Robert Kubica kørte igen en solidt og gennemført løb, men uden at gøre det helt store ud af sig selv. Han er for anonym, selvom han rager vigtige point til sig. Jeg savner lidt action fra hans side, men det kan igen hænge sammen med de manglende overhalingsmuligheder på banen. En flot tredjeplads til polakken, det skal han have, og det sender ham op lige bag Kimi Räikkönen og nu er finnens tredjeplads truet.

Jarno Trulli ligner en motiveret herre. Efter Ralf Schumachers exit fra det hårdt ramte Toyota-team, ser det nu ud til, at Trulli har fået mere at skulle sige og han ligner en mere sulten Trulli, end vi har set længe. Hans femteplads konsoliderer det enorme arbejde teamet og han selv har lagt i dette års racer. Bare giv ham lidt flere point, han fortjener det helt sikkert.

Også Timo Glock, der havde en svær start på sæsonen og blev ramt af uheld, klarede sig flot. En syvendeplads er sgu imponerende og selvom den kun giver to point, så er det to point både han og teamet kan glæde sig over. Fuld fortjent.

Vettel og Bourdais? De sluttede hvor de startede og man kan diskutere deres placering i forhold til grid. Kunne de gøre mere på dagen? Sikkert ikke, men mange spørger sig selv, om det er bilen der er det rigtige talent, eller om de to bare lige mangler erfaringen. Jeg holder på, at for Vettels tilfælde handler det om modenhed og om at turde presse sig selv, den ekstra millimeter per omgang.

For Bourdais handler det om et holdningsskifte. Han er vant til Champ Car og det vil tage tid at ændre sindstilstand til F1.

Rosberg danser jeg let og elegant over denne gang. Jeg ved det godt. Jeg har hyldet ham som den nye store et-eller-andet, men hvor blev farten af, Nico? Er det Patrick Head´s bil der ikke performer i år? Eller var al hypet omkring Rosberg bare….hype? Jeg ved det ikke, men jeg ved at han kun vandt én placering i forhold til grid, mens Nakajima tabte fire placeringer. Tilbage til tegnebordet, drenge.

Nick Heidfeld er i en nedadgående formkurve for tiden og det er ikke til at vide hvorfor. Rygter er der nok af, og mange spekulerer i, at man fra BMW Sauber´s side, ganske enkelt kun satser på Kubica. Det kunne forklare de magre resultater og den manglende sult. For når det går rigtig godt, kan et atlet blive for tilpas. Igen, det er bare mine egne betragtninger. Måske han bare skal arbejde med sig selv, så kommer resultaterne nok. Det håber jeg.

Webber og Coulthard, øv. Samme kan siges om Honda, hvor Button var bedste mand med en 13. Plads. Barrichello lå længe bagerst og det er ikke imponerende for den tidligere Ferrari-mand.

Andre der heller ikke imponerede, mildt sagt, var Nelson Piquet og Fernando Alonso, ja faktisk hele Renault-teamet. Jeg ved det godt. Alonso blev ramt bagfra af Nakajima og med en manglende bagvinge og en del af bagpartiet beskadiget, så sang den fede dame alt for tidligt for hjemmebanehelten. Men Piquets andenplads i Tyskland var en enlig svale, er jeg bange for. The kid ain´t got it.

Konklusionen herfra må blive, at løbet, selve banen og det hele fortjener en plads på kalenderen. Men også kun hvis FIA kan finde ud af at dele straffe ud på den rigtige måde. Uden at sige for meget, så har de altså farvede briller på en gang i mellem. Hvis Massa blev straffet med en drive-through straf, havde Hamilton vundet og så havde endnu flere kunne acceptere resultatet. Men jeg kan ikke undgå at sidde med en underlig smag i munden.

Dagens hotte

Hamilton der bliver toer med influenza-lignende symptomer og feber og under hele weekenden døjer med spasmer i nakken. Han fuldender et løb på smertestillende medicin, mindre end seks sekunder efter Massa.

Toyota. De er ved at få vendt bøtten godt og grundigt. Mini-Schummi er ude og nu kan man koncentrere sig om andet end latterlige store beløb til en kører der kun blev lillebror til ham den gode. Trulli er ved at finde formen igen og Glock skal lige gennemføre sit lære-år.

Toro Rosso. De klarer sig ikke bare bedre end Red Bull, men langt over forventningerne til dem. Vettel og Bourdais mangler stadig en del i kraft af henholdsvis modenhed og ren speed, men det skal nok komme. Vettel skifter jo til Red Bull til 2009, og der skal nok komme noget godt ud af det.

Dagens mavepuster

Kimi Räikkönen. Den finske verdensmester, understreger lige verdensmester, kikser totalt sit andet pit. Enten sidder han og sover, eller også, og det er min mistanke, er han så vant til, at han skal vente på manden med slikkepinden, at han glemmer at han skal kigge på de små fine lamper der sidder over ham. Det kostede tid og også en placering. Kimi beholder det point-tal han havde med og er truet bagfra af Kubica. Om igen. Du er bedre end det her. Vis det.

Felipe Massa. Ja, han vandt løbet, men det er ikke nok. Jeg er sikker på, at Massa er blevet instrueret i at sige visse ting til pressekonferencen efter løbet, men at sige, at det var Sutil der burde lade ham komme forbi, alene fordi han(Massa) havde overhalet ham med en omgang, er sgu en dårlig undskyldning. Ja, spejlene er mikroskopiske og han kan ikke bare vende hovedet og kigge sig over skulderen. Men det er det man har mekanikere til. Stå ved dit ansvar.

Manglende overhalinger. Jeg har sagt det før og siger det igen. Banen er fed, men alt for kedelig. Der er for bredt og jeg mistænker Bernie for, at han hellere vil ha´ 20 mere eller mindre kedelige løb på kalenderen, end 15 vildt spændende. Jeg indrømmer dog samtidigt, at Monaco er forældet og slet ikke hører til i den moderne Formel 1-verden. Dertil er svingene og gaderne FOR snævre og i de sidste par år, er spændingsniveauet dalet støt. Et kompromis mellem de to, og hey presto! En verdensklasse bybane er hjemme.

Dagen derpå er et udtryk for skribentens egne holdninger.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T35:32.339 2 10
2. 2. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T35:37.939 2 8
4. 5. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
1T36:12.039 2 5
8. 9. Nico Rosberg Williams Racing
P
1T36:43.739 2 1
12. 14. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
56 omg. 1 0
15. 11. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
56 omg. 2 0
17. 17. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
56 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
45 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)