• Forside

Nøglen til titlen: Holdbarhed

Så skete det igen. For andet løb i træk eksploderede en Ferrarimotor. I Ungarn kostede det Felipe Massa sejren, og i Valencia kostede det Kimi Raikkonen en sikker 5. plads, og nogle vigtige point til Ferrari. McLaren - de kører bare derudaf.

Af: !René Vium (rv@bmf1.dk) d. 25/8 2008 klokken 19:08

Både Ferrari, som i høj grad er ramt af holdbarhedsproblemer, og McLaren, som er Ferraris største titelkonkurrent, erkender at der er en ret så afgørende faktor i, og det team der har den største holdbarhed også har fat i den lange ende mht. til at vinde F1-titlerne i år.

Det er i denne sæson Ferrari, som sidder med "aben", og problemerne med motorer som ikke holde til de 2 løb, som reglementet foreskriver, de skal. McLarens, ellers så ofte udskældte Mercedes-motorer, ser ud til at fungere rigtig godt i denne sæson. Det gælder hvad både styrke og holdbarhed.

Husker man en 3-4 år sæsoner tilbage, da var det lige omvendt i magtkampen mellem McLaren og Ferrari. Her var det McLaren, der i høj grad blev ramt at mange motorer, som eksploderede. Dengang gik det ofte ud over den samme herre og F1-pilot, som oplevede det i søndags hos Ferrari, Kimi Raikkonen. Og dengang kørte en vis Michael Schumacher hos Ferrari, og man så aldrig de røde racere spytte hvid røg.

I går var det Kimi - sidste var det Massa som måtte gå den tunge vej til garagen efter motoreksplosionen på Hungaroring, 2008.

Det er måske fristende, at drage konklusioner om, at det måske er Raikkonen, som kører motorerne for hårdt, men det er nok en lidt forhastet konklusion? I forrige løb var det jo Raikkonens teamkammerat, Felipe Massa, hvis motor gik op i røg. Raikonnen blev jo også verdensmester i 2007.

De høje herrer hos Ferrari erkender også at motorernes ringe pålidelighed er et problem, og problemerne skal løses, hvis teamet skal gentage succesen fra 2007.

"Vi skal finde årsagen til, hvad der skete med endnu en motor, og siden finde ud af, hvad vi egentlig kan gøre for at løse det", fortæller Ferraris teamchef Stefano Domenicali.

"Det er klart, at det som sker her er et seriøst problem, og vi må derfor også bruge alle vores kræfter på at vinde det tabte tilbage i de næste løb, som vi nu har mistet i problemerne med holdbarheden."

"Vi har nu 2 testforløb - på Monza og senere Jerez, og desuden en masse hårdt arbejde på fabrikken", erkender Domenicali.

Luca Baldisserri, Ferraris testchef er også skuffet over den seneste udvikling med motorerne, men er klart glad for den succes og sejr som Massa trods alt kørt hjem i Valencia.

Om løbets udvikling fortæller han: "Uheldigvis havde vi ikke den ønskede pålidelighed - både fra et teknisk synspunkt, og på måden vi agerede på i løbet, som alle jo kunne se, det som skete ved Raikkonens pitstop, og siden ved hans motorfejl."

Baldisseri fortæller slutteligt, at de første undersøgelser af Raikkonens eksploderede motor peger mod det samme problem, som kostede Massa en sikker sejr i Ungarn, hvor motoren eksploderede blot 3 omgange før der blev vinket med det ternede flag.

Ferrari-crewet er meget glade for den fart bilerne har, men også meget kede af de tekniske problemer og den suppedas teamet sidder i netop nu. Teamet vil arbejde hårdt i de næste 14 dage op til løbet i Ardennebjergene. Spa-Francochamps er traditionelt en god bane for Ferrari, og teamet behøver at gentage sejren, hvis de skal følge med McLaren, og især Lewis Hamilton.

Lewis Hamilton fejrer sejren på Silverstone

Hamilton & McLaren er kun glade for at teamet ikke behøver at koncentrerer sig om de holdbarhedsproblemer, som dem Ferrari gennemlever.

"Vi har egentlig ingen problemer", fryder Hamilton sig.

"Vi kan fokusere udelukkende på udvikling af bilen, og behøver ikke koncentrerer os om holdbarheden, hvilken er en klar bonus for os."

"Som alle kan se, da er holdbarheden en nøglefaktor i F1, således man kan gennemfører løbene og scorer point hver gang. Jeg er slet ikke bekymret for bilens holdbarhed", slutter briten med hentydning til Ferrari.

Hamilton er glad for at have oplevet, at McLaren-racernes holdbarhed i hans tid i teamet, har været helt fænomenal, som han selv udtrykker det. Han føler teamet, bilens motor - ja hele bilpakken fungere 100 procent optimalt.

F1 kan således godt få en lige så tæt afslutning - helt til sidste løb og sidste omgang, som i 2007, hvis altså det italienske team, kan få bilerne til at holde hele vejen. Løser Ferrari ikke dette, da tyder meget på, at McLaren får sig en ny og ung verdensmester i skikkelse af Lewis Hamilton. Han bliver ikke en ny verdensstjerne - det er han jo allerede.