• Forside

Kinas Grand Prix - Hamilton på pole

Med kun to løb tilbage strammer det til i en sæson, hvor det fyger om ørerne med gennemkørselsstraffe, deklasseringer og efterfølgende ophedede debatter på alverdens F1-foraer. I dag tog Lewis Hamilton et vigtigt skridt mod mesterskabet med dagens pole position.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 17/10 2008 klokken 22:10

Velkommen til kvalifikationen til Kinas Grand Prix, der køres på det imponerende baneanlæg Shanghai International Cirquit.

Banen, der er tegnet af navnkundige Herman Tilke, er 5.451 meter lang og anlagt i et sumpområde. Af samme årsag er den bygget på pæle for ikke at synke.

Lørdagens kvalifikation gjaldt startplaceringerne til det næstsidste løb i kalenderen og kampen om 'pole position' kom igen til at stå i mellem ærkerivalerne, Lewis Hamilton, McLaren, og Felipe Massa, Ferrari, men med en Kimi Räikkönen, Ferrari, som outsider.

Shanghai International Cirquit med sit karakteristiske tribunetag udformet som lotusblomster.

Følg kvalifikationen som den udviklede sig LIVE her til morgen, dansk tid.



Q1
Første mand på banen er Nelson Piquet i Renault, fulgt af Jenson Button og Rubens Barrichello, begge i Honda. Bridgestone har proklameret, at de leverer medium og hårde tørvejrsdæk.

Nu drysser kørerne efterhånden ud på banen og hurtigste mand er Timo Glock, Toyota, i tiden 1:37.369. Ikke lige så hurtig som hans tid i går. Til sammenligning var Hamiltons tid fredag 1:35.908.

Mens Vettel sætter hurtigste tid, 1:36.318, melder Felipe Massa, Ferrari, sin ankomst og kører i tiden 1:36.089. Foreløbigt hurtigste mand med 11 minutter tilbage af Q1. Kort efter distanceres brasilianeren af Lewis Hamilton, McLaren, med tiden 1:35.566.

Med 5 minutter tilbage oplyser Robert Kubica, BMW Sauber, at han har stærk understyring men Kimi Räikkönen kæmper nede på en 12. plads. Stilligen forrest er: Hamilton, Massa, Piquet, Vettel, Kovalainen, Heidfeld, Glock og Bourdais. Foreløbigt kører alle på de hårde dæk.

Med kun 1 minut tilbage befinder interessant nok Kubica i BMW Sauber sig. Han har tilsyneladende ikke fået udbedret sine problemer. Derudover har vi bagest Nakajima i Williams, Button, og som vanligt Adrian Sutil og Giancarlo Fisichella, begge i Force India.

Kubica når lige med, med det yderste af neglerødderne, med en 14. plads. I stedet er David Coulthard ude sammen med de førnævnte. Skuffende for Red Bull-veteranen.

Med Hamilton og Kovalainen forrest ser McLaren godt ud, hvorimod Ferrari har hård konkurrende fra Renault og Toro Rosso.

Coulthard melder på radioen, ar Heidfeld har sinket ham og der meldes tilbage, at BMW vil indberette det til stewards.

Q2
Uret tæller ned til næste kvalifikationsrunde, hvor 5 kørere skal sorteres fra. Räikkönen har tydeligvis noget at distancere og er første mand på banen på sine bløde dæk. Herefter følger Hamilton på de hårde dæk og kort efter er næsten alle mand ude.

Massa er hurtigst fulgt af Kovalainen og Räikkönen, der tydeligvis ser ud til at befinde sig bedre på de bløde dæk. Med 6 minutter tilbage mangler vi stadig at se Kubica og Heidfeld på asfalten.

Kort efter kommer Kubica ud og det ser ud til at han har fået bugt med sin understyring, omend at det ikke rækker bedre end til 11. hurtigste tid foreløbigt.

Forrest er Massa hurtigst fulgt af Kovalainen, Raïkkönen, Vettel, Hamilton, Heidfeld, Alonso, Trulli, Bourdais, Webber (med ny motor, så han skal sandynligvis starte bagest), Kubica, Glock, Piquet, Barrichello og Rosberg. Der er 3 minutter tilbage af Q2.

Der køres ind til sidste pitstop, og det ser ud til at de forreste er godt tilfredse med placeringerne indtil nu. Især Vettel, Toro Rosso, er hurtig i sin stærkt opdaterede "Minardi".

Tiden er gået og ude til næste runde er: Piquet, Kubica, Glock, Barrichello og skuffende Nico Rosberg. Forrest byttede Hamilton og Massa plads.

Hamilton er hurtigst i tiden 1:34.947 og kun et 1/2 sekund skiller de 8 forreste.

Q3
Uret starter sin nedtælling fra 10 minutter og første kørere ude på banen er Vettel og Trulli. Samtlige kørere er nu tanket op til løbet i morgen, så strategien er nu et vigtigt element.

Et kig i Farraris garage viser Massas kone med tårer ned af kinderne. Spændingen er til at føle på.

Vettel er hurtigst i tiden 1:38.053 og han følges af Trulli. Men det ændres kort tid efter af Räikkönen med 1:36.989 fulgt af Webber. Kovalainen ødelægger hurtigt idylen med 1:36.978.

Hamilton kører ud af garagen og det store spørgsmål er, om Ferrari og McLaren kører med mindre brændstof, for at få Kovalainen og Räikönen op og blande sig i de forreste startrækker og dermed støtte deres teamkollegaer i kampen om mesterskabet.

Der er nu 1 minut tilbage og Kovalainen er hurtigst fulgt af Räikkönen og Webber. Hamilton kører hurtigste 2. sektor og sætter hurtigste tid i 1:36.303 og den tid holder.

Starten til søndagens Grand Prix kan næppe blive mere spændende: Hamilton, Räikkönen, Massa, Alonso, Kovalainen, Webber (skal dog rykke 10 pladser tilbage på startgridden), Heidfeld, Vettel, Trulli og Bourdais.

Med Hamilton på forreste startposition er det en kendsgerning, at briten kan vinde verdensmesterskabet i morgen.

Men en anden kendsgerning er også, at starterne hidtil har været temmelig uforudsigelige, så meget kan ske og Räikkönen vil utvivlsomt gøre hvad han kan for at smide grus i McLaren-maskineriet under starten.

Se det samlede kvalifikationsresultat her.

Følg Kinas Grand Prix her på BMF1 i morgen fra kl. 09:00 dansk tid.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:36.303 15
2. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:36.645 15
3. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:36.889 16
5. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
1:36.930 16
6. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:37.083 19
15. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:36.210 15
16. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1:36.731 7
17. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
1:36.863 9
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER