• Forside

Malaysias fugtige vejr skal hjælpe Toro Rosso

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 15/3 2006 klokken 15:03

Et af vintersæsonens største diskussionsemner var den omdrejningsbegrænsede V10 motor, som Scuderia Toro Rosso kører med. Er den omdrejningsbegrænsede V10 motor så stærk, at V8 motorerne sagter agterud?

I Bahrain gjorde V10 motoren ikke den store fordel, men vejret i Bahrain var i år meget anderledes de to tidligere år, og nu hvor Formel 1 er ankommet til Malaysias Sepang bane, kan pendulet svinge tilbage mod V10 motoren.

Grunden til dette skyldes det meget fugtige og varme klima som Malaysia byder på. Vitantonio Liuzzi fortæller om STR’s chancer: ”En god ting (ved varmen) er at vi er det eneste hold med V10 motorer. Vi burde have en fordel – vi er meget stabile i disse betingelser. Jeg tror det vil hjælpe os en del.”

Den omdrejningsbegrænsede V10 motor er måske ikke den stærkeste, men da motoren er omdrejningsbegrænset så kommer den ikke op i de samme belastninger som de meget omdrejningsvillige V8 motorer.