• Forside

Brasiliens GP – Dagen derpå

Afslutningen på årets Formel 1 sæson havde det hele. Spænding, drama, forløsning, skuffelse, en verdensmester som ikke vandt alligevel, og en kører der så ud til at lide nederlag for andet år i træk. Hollywood kunne ikke have produceret dette drama bedre.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 4/11 2008 klokken 05:11

Velkommen til årets sidste Dagen derpå. Vi var i går vidner til et drama, som ikke kunne iscenesættes bedre. End ikke sidste års gyserfinale levede op til denne fortsættelse.

Den ene hovedperson var den samme. Den anden holdkammeraten til sidste års ene kandidat. Forskellen var igen syv point inden løbet, og med ti point mellem plads 1 og 8 på den sidste pointgivende plads var alt muligt om end ingen troede på det. På nær den lille lokalbanehelt Felipe Massa.

Gårsdagens meget uheldige hovedperson, der fik lov at opleve storhed i et par sekunder og fald i mindst et år. Han var verdensmester, da hans far Liuz Antonio lod det ternede flag falde over sønnike. En ære som blev tildelt verdensmesterens fader, men da manglede Lewis Hamilton stadig at krydse målstregen.

Felipe Massa

Felipe Massa og Lewis Hamilton på gridden inden løbsstart

Med få omgange tilbage overhalede en lynende hurtig og iskold Sebastian Vettel Lewis Hamilton og satte Lewis ned på den sjetteplads, som ikke ville være nok til VM, da Felipe Massa havde en sejr mere end briten. For andet år i træk måtte Lewis Hamilton se VM glippe, og selv om han lørdag jokede med, at han havde tiden foran sig, så kunne selv han nok ikke se det sjove i, at han skulle tabe VM med mindst mulig margin.

Vejrguderne var dog med den unge brite, der nu er historiens yngste verdensmester. Lewis var en af de kørere,som kørte i pit og skiftede til intermediates med få omgange tilbage ligesom størstedelen af feltet. Det gjorde Timo Glock ikke, og det kom han til at betale for sidst i løbet.

På sidste omgang tabte tyskeren næsten tyve sekunder, og derfor kørte både Sebastian Vettel og Lewis Hamilton forbi den tyske ex-GP2 mester, da bilerne skulle op ad langsiden. Det gav Lewis den afgørende femteplads, men det var ikke alle, der opdagede dette i sekunderne efter det ternede flag.

Første sving i årets GP

Giancarlo Fisichella gav Lewis Hamilton problemer i starten af løbet

Stor jubel hos Ferrari og siden nedtur. Om muligt endnu større hos Felipe Massa, der fortjener et kæmpe skulderklap for den måde han håndterede skuffelsen på. Han var stolt. At vinde på hjemmebanen Interlagos for anden gang. Hans opførsel overfor det brasilianske publikum gav associationer til den gamle legende Ayrton Senna.

Folket var med ham, og han var en del af dem. Hans største triumf taget fra ham i allersidste øjeblik. Et øjeblik, der enten tænder Felipe endnu mere eller knuser alle hans drømme om verdensmesterskabet i fremtiden.

Lewis Hamilton var derimod den diametrale modsætning. Briten skulle bare slutte blandt de fem første for at vinde mesterskabet, men er der en ting, som er svært for en racerkører så er det at køre på en måde han ikke føler naturlig. Det så vi tydeligt igår, da Lewis Hamilton nærmest var ikke-eksisterende.

Selv en kører som Giancarlo Fisichella i Force India-raceren voldte Lewis problemer i løbet. At køre sikkert ligger ikke til Hamilton, og da Sebastian Vettel overhalede i går, havde Lewis intet at give af. Det var ikke kønt. Det var unaturligt, men glæden ved at blive verdensmester opvejede det hele.

McLaren mekanikere jubler over Lewis Hamiltons VM-vindende 5. plads

Årets sidste podie, og det uden verdensmesteren

Lewis Hamiltons far var skuffet over de brasilianske buh-råb, da de fandt ud af, at Lewis var verdensmester. En ting er at være skuffet, men de burde være fair sportsmænd, men ellers kunne han ikke finde ordene til at besvare de mange journalister, der ville have fat i ham. Om det så var Lewis eller ligefrem Timo Glock de buhede efter lader vi så stå uklart, men der er ingen tvivl om, at Timo Glock ikke forærede Lewis mesterskabet.

Både Timo Glock og holdkammeraten Jarno Trulli tabte knap tyve sekunder på den sidste omgang på grund af tørvejrsdækkene på den våde bane og med tanke på, at Timo ville betale Lewis tilbage for deres incident på Monza-banen.

Felipe Massa var rørt efter sejren

Lewis Hamilton havde svært ved at forstå, at han lige havde vundet VM i sidste øjeblik

Lewis Hamilton får et fortjent kys af kæresten Nicole Scherzinger

Løbet og hele weekenden handlede om mere end bare afslutningen på årets sæson. For David Coulthard var det helt sikkert hans sidste løb og David havde fortjent mere end et par 100 meter race i det sidste løb i hans aktive karriere.

David var dog ikke ærgerlig for han havde selv bragt sig i den situation ved ikke at kvalificere bedre, men det var lige så ærgerligt, at Wings for Life-organisationen ikke fik mere eksponering i løbet.

Nu var løbet jo i Brasilien og normalt vil flere teams fejre sæsonen med diverse visuelle happenings. Dem var der dog ikke mange af, men et par kørere fejrede dog weekenden med et par specielle hjelmbemalinger.

Nelson Piquet Jr. havde tilføjet det brasilianske flag til hans hjelmdesign. Rubens Barrichello valgte at hylde landsmanden Ingo Hoffman, der i år valgte at trække sig tilbage fra motorsporten med en kopi af dennes hjelmbemaling. Slutteligt var der Sebastian Vettel der valgte at takke for de 1½ år hos Scuderia Toro Rosso med en speciel Monza-bemaling fra den første sejr han og teamet tog i Formel 1.

Sebastien Vettel med en speciel takkehjelm til Toro Rosso holdet

Nelson Piquet Jr. havde fornyet hjelmen op til sit hjemmebaneløb

Rubens Barrichello kørte med en kopi af landsmanden Ingo Hoffmans hjelm.

Red Bull afholdt efter løbet deres årlige Goodbye Party, men der var en person, der manglede. Det var ikke en Formel 1-kører, men en 19-årig kvinde, som man skulle tro var blondine (for det kommende lyder mest som en blondinevittighed). Den unge kvinde på 19 år hedder Katrina Lesko og var den canadiske Formula Una vinder. Hvert år samler Red Bull vinderne fra de nationale Formula Una konkurrencer og inviterer dem til afslutningsløbet, hvor årets Formula Una kåres.

Nu er Katrina Lesko jo fra Canada, og da man ikke lige kan rejse fra Canada til Brasilien blev hun for et par uger siden kontaktet af Red Bull, der bad hende sikre sig at hun havde et gyldigt visa til rejsen. Katrina fik da også sørget for et visa, men størrelsen på dette visa var på ca. 5.5 x 8.5 cm med et hologram oppe i hjørnet. Så hun blev pænt afvist, da hun ellers stod i lufthavnen i Washington.

Det er da også tarveligt at et visa hedder visa på engelsk, men et visa hedder visum på dansk. Redbulletin, som er Red Bulls egen "næsten-uafhængige" avis ville dog ikke be- eller afkræfte, at Katrina valgte at gøre hendes nye visa rødglødende i Washingtons modebutikker i stedet.

Årets afsluttende klassebillede

David Coulthard og Rubens Barrichello

Force India samlet inden Grand Prix starten

En anden ting, som undertegnede ikke selv kan huske, hvornår sidst er sket var årets kørerfelt: Godt nok blev det reduceret fra 22 til 20 kørere efter det spanske Grand Prix, men imponerende nok var der ingen kørere, der blev skiftet ud gennem sæsonen. Ikke en eneste ny kører fik chancen midt på sæsonen.

Årets Formel 1 sæson har budt på mange underholdende løb, spændende afgørelser, politiske og sportslige kontroverser, budt på overraskende kørere i pointene og på podiet og budt på op- og nedture for stort set alle teams og kørere.

Nu bliver reglementet igen ændret, og om resultatet af de nye reglementsændringer bliver positive, må vi vente med at se. En ting er dog sikker. Bilernes udseende vil ændre sig og indførelsen af KERS kan måske forskyde den nuværende magtbalance og give de mindre teams en chance. Specielt i sæsonstarten.

McLaren hyldest

McLaren fejrer Lewis Hamiltons mesterskab

Ferrari skilt

Jeg afslutter dette årets sidste Dagen derpå med min personlige Hot og Not Hop 3-liste.

Hot Top 3
1. Afslutningen på årets verdensmesterskab på de sidste meter. Aldrig i min erindring er VM blevet afsluttet så sent. Altså på de allersidste par hundrede meter.

2. Sebastian Vettel var på en fryd at opleve. Den unge tysker har en lyst til at udfordre, og han viser det. Mange andre kørere havde holdt sig for god til at slås med en VM-kandidat, men ikke Vettel. Forhåbentlig bygger Red Bull Racing en god bil til ham i 2009, så han kan blomstre endnu mere.

3. Felipe Massa. Pole Postion, Sejr og hurtigste omgang. Han kunne ikke gøre det meget bedre denne weekend, hvor han blev båret på troen og håbet fra de 75.000 brasilianske tilskuere. Måden han håndterede skuffelsen på, over at miste VM selv om han kørte over målstregen som verdensmester sikrer hans plads i denne Top 3.

Heikki Kovalainen

Fernando Alonso igennem Senna-S

David Coulthard i den flotte Wings for Life - RB4 racer

Not Top 3
1. Heikki Kovalainen. Når man skal hjælpe holdkammeraten til at vinde VM, så skal man ikke ligge og rode rundt nede blandt de tocifrede placeringer.

2. Racisme i Formel 1. Det var ikke det brasilianske publikum, der her tænkes på og buh-råbene må anses for naturlige, når en fremmed kører på deres hjemmebane ender med at tage VM fra deres kører. Det er ikke meget anderledes i fodbold, om end det normalt er svært at sammenligne de to sportsgrene i tilskuermentalitet, men derimod den spanske hjemmeside der i dagene op til Grand Prix-weekenden var online.

3. Lewis Hamilton. Hvordan havner den nykårede verdensmester på en not-liste. Det gør han fordi han denne weekend kørte så sikkert, at det var ved at koste ham VM (igen). Sidste år var han for vild. I år kørte man det så sikkert, at VM lige så vel kunne være mistet ved målstregen, da Lewis kørte udenfor hans normale kørestil, og havde store problemer med at få det til at lykkedes. At man kun skal bruge plads fem er farligt, når man vælger kun at køre efter plads 5.

Toyota sagde farvel til Richard Cregan

McLaren set i genskinnet af en marshalls hjelm

NIck Heidfeld

Trevejskamp om VM. Heldigvis endte VM på banen og ikke på skrivebordet.