KERS er en nyudviklet teknologi, der indføres på bilerne, og som indføres for at udnytte en del af det energispilde en F1-racer udgyder masser af. Det er specielt varme- og udstødningsenergi, der på et vist niveau skal genbruges.
Selve KERS-enheden vejer mellem 25 og 60 kilo, hvilket selvfølgelig skal passes ind i bilens vægtfordeling, og det mener Mark Webber kan være en bagdel for de større piloter end for de mindre. Det er den procentuel store kilomæssige enhed, som skal tilpasses bilen, med den rette vægtfordeling, og det mener han bliver et problem for blandt andre ham selv.
Mark Webber overvejer situationen - er han tung?
Til Autosport.com udtaler Webber: ”Det bliver helt sikkert ikke en fordel. Jeg er jo ikke tyk, men uheldigvis vil det vise, at de gutter på den tungere side kan finde det vanskeligere at udføre sit job i bilen.”
”Det vil afhænge på ting som det rette dækvalg, og er man en lettere pilot får man flere muligheder. De gutter som vejer omkring 75 kg vil sandsynligvis finde det sværere end dem, som vejer omkring de 65 kg."
"Det skal ikke lyde som en undskyldning. Det kan vise sig at vægtfordelingen bliver absolut perfekt, når først designet af bilen er udført. Der vil dog altid være et mindre spillerum for de tungere piloter," vurdere Mark Webber.
Australieren kan godt huske tilbage i tiden og i sin egen karriere og de mindre kart-klasser, hvor kørernes vægt havde en vis betydning, men nu mener han altså, at det er et faktum med indførelsen af KERS, at det også vil få betydning i F1 fra 2009.