• Forside

2. frie træning: Davidson overtager føringen

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 17/3 2006 klokken 06:03

Som sædvanligt blev det fredagskørerne, der satte tempoet i den anden frie træning ved Malaysias Grand Prix. Denne gang blev det Anthony Davidson fra Honda, der satte den hurtigste tid efterfulgt af den hurtigste fra den første træning, Alexander Wurz.

Blandt de kørere, som også deltager i løbet på søndag, var den hurtigste Fernando Alonso (Renault) efterfulgt af Felipe Massa (Ferrari), Kimi Räikkönen (McLaren), Giancarlo Fisichella (Renault), Michael Schumacher (Ferrari) og Jenson Button (Honda) - altså netop de kørere, som også er favoritter til at skulle kæmpe om sejren.

Træningen bød også på flere afkørsler. Alt dette kan du læse om i nedenstående referat af træningen:

Turen er kommet til anden frie træning. Temperaturen er steget til 36 grader med en banetemperatur på 41 grader. Luftfugtigheden er 47% og trykket er 1004,6 mBar. Til gengæld er der helt vindstille.

Kort efter at den grønne lampe ved pitudkørslen tændes kommer hurtigste mand fra den første træning Alexander Wurz (Williams) ud fra garagen, og han laver en prøvestart på vej ud fra pitudkørslen.


Neel Jani på Sepang fredag

Wurz bliver hurtigt fulgt af Anthony Davidson (Honda), Robert Kubica (BMW), Christijan Albers (Midland), Neel Jani (Torro Rosso), Tiego Monteiro (Midland), samt flere andre. I pitten sætter Michael Schumacher (Ferrari) sig i bilen, men bliver i første omgang holdende stille.

De første tider ligger lidt over tiderne fra den første træning, og der er Kubica, der efter første det første sæt tider er hurtigst med 1:38.515.

Der er straks mere aktivitet sammenlignet med den første træning, og flere af løbskørerende er ude blandt andet Ralf Schumacher (Toyota) og Felipe Massa (Ferrari), som kører af banen i sving 14. Brasilianeren bevarer dog kontrollen og kan fortsætte.

Oppe i toppen af tabellen er det efter ti minutter Anthony Davidson, der er hurtigst med tiden 1:38.012, men Wurz er mindre end en tiendedel efter. Rækkefølgen bliver kort efter byttet om, da Wurz kommer under 1:38.

Tiden ser imidlertid ikke ud til at holde i ret lang tid, da Kimi Räikkönen er på banen, og han ser meget hurtig ud. Det er han også: bedste tider i alle tre sektorer og en samlet tid på 1:36.132 er mere end 1,7 sekund hurtigere end Wurz.

Efter 12 minutter er der allerede 12 kørere, der har sat en tid.

Næste mand i problemer er Davidson, som spinder det samme sted, som Felipe Massa havde problemer. Han kommer til at holde i græsset, og han går i stå. Marshalls opgiver at få bilen tilbage på banen.

Samtidig sætter Michael Schumacher sin første tid, hvilken rækker til en tredjeplads. Massa og Juan Pablo Montoya (McLaren) er også ude, og Massa ser ud til at være hurtig: han misser dog apeks i den sidste hårnål inden start-/mållangsiden og sætter lidt til der. Tiden rækker dog stadig til en andenplads syv tiendedele efter Räikkönen.

Nr. Kører Hold Dæk Bedste tid Omgange
1. Kimi Räikkönen McLaren M 1:36.132 04
2. Felipe Massa Ferrari B 1:36.766 06
3. Juan Pablo Montoya McLaren M 1:37.827 04
4 Alexander Wurz Williams B 1:37.860 11
5. Michael Schumacher Ferrari B 1:37.902 04
6 Anthony Davidson Honda M 1:38.012 08
7 Robert Kubica BMW M 1:38.515 11
8. Ralf Schumacher Toyota B 1:38.522 06
9 Robert Doornbos Red Bull M 1:39.105 09
10. Jarno Trulli Toyota B 1:39.599 06
11. Scott Speed Toro Rosso B 1:39.765 09
12 Neel Jani Toro Rosso B 1:40.085 05
13. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso B 1:40.121 07
14. Tiago Monteiro Midland F1 B 1:40.809 07
15. Christijan Albers Midland F1 B 1:40.833 07
16 Giorgio Mondini Midland B 1:41.230 08
17. Takuma Sato Super Aguri B 1:42.477 05

Stillingen efter 23 minutter af træningen.

Efter en relativ hektisk start på træningen, følger nu en periode med relativ stilstand. Der er ni kørere på banen, men ingen ser ud til at kunne udfordre Räikkönens tid. Nærmeste er Kubica, der rykker op på tredjepladsen.

Til gengæld bliver der tid til at følge Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso), og det er tydligt, at han mangler balance i bilen.

Efter 28 minutter kommer de to Renault-kørere Giancarlo Fisichella og Fernando Alonso på banen. Ingen af dem satte nogen tid i morgenens første træning.

I mellemtiden er Alexander Wurz rykket op på andenpladsen et halvt sekund efter Räikkönen.

Kort efter kommer et tydlig tegn på, at det ikke rigtig kører for Liuzzi: han kommer alt for hurtigt ind i pitindkørslen og spinder rundt, så bilen peger mod kørselsretningen. Der er dog ikke nogen problemer med at få vendt bilen, og han kan fortsætte ind i pitten.

Alonso rykker med sin første tid op på andenpladsen - han er fire tiendedele efter den hurtigste tid. Han ser imidlertid ud til at forbedre sig på den næste flyvende omgang - kan han komme til tops? Ja, det kan han: 1:35.851 er den ny tid, der skal slås. Samtidig er holdkammeraten Fisichella rykket op på tredjepladsen.

Der sker en del nu: først går Juan Pablo Montoya (McLaren) i stå på vej ud af pitten. Teamet tænker dog hurtigt og sørger for, at Montoya selv trækker bilen tilbage i pitbanen, og dermed må holdet arbejde på bilen, og det er derfor muligt, at han kan komme tilbage på banen senere i træningen.

Yuji Ide (Super Aguri) er den tredje i denne træning, som er ud at tjekke afkørselsarealerne. Han holder bilen i gang, så han kan fortsætte.

Efter 36 minutter har 25 kørere sat en tid. Det er bare Mark Webber (Williams) og de to BMW-kørere Nick Heidfeld og Jacques Villeneuve, som ikke har været på banen. Den eneste rokering i top 3 er, at Felipe Massa er rykket op på tredjepladsen.

Nr. Kører Hold Dæk Bedste tid Omgange
1. Fernando Alonso Renault M 1:35.851 05
2. Kimi Räikkönen McLaren M 1:36.132 08
3. Felipe Massa Ferrari B 1:36.589 12
4. Giancarlo Fisichella Renault M 1:36.627 05
5 Alexander Wurz Williams B 1:36.641 21
6. Jenson Button Honda M 1:36.773 06
7. Michael Schumacher Ferrari B 1:37.252 08
8 Robert Kubica BMW M 1:37.457 21
9. Rubens Barrichello Honda M 1:37.564 05
10. Juan Pablo Montoya McLaren M 1:37.827 05
11. Scott Speed Toro Rosso B 1:37.926 16
12 Anthony Davidson Honda M 1:38.012 08
13. David Coulthard Red Bull M 1:38.032 04
14 Neel Jani Toro Rosso B 1:38.143 13
15. Ralf Schumacher Toyota B 1:38.356 10
16. Nico Rosberg Williams B 1:38.860 05
17 Robert Doornbos Red Bull M 1:39.105 16
18. Christian Klien Red Bull M 1:39.164 04
19. Jarno Trulli Toyota B 1:39.526 11
20 Giorgio Mondini Midland B 1:39.976 13
21. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso B 1:40.121 11
22. Tiago Monteiro Midland F1 B 1:40.407 11
23. Christijan Albers Midland F1 B 1:40.547 13
24. Takuma Sato Super Aguri B 1:42.365 12
25. Yuji Ide Super Aguri B 1:43.164 08

Stillingen efter 40 minutter af træningen.

De følgende minutter er der relativt stille på banen. Der er for eksempel ingen forbedringer blandt de ni første, inden Trulli efter 47 minutter kommer op på ottendepladsen.

Med knap ti minutter tilbage begynder kørerene at finde tilbage på banen til en slutspurt. Det er også lykkedes at få Montoyas McLaren-racer klar igen. I Honda-pitten ses Davidson kravle i bilen igen - det må siges at være hurtigt arbejde af banepersonalet.

Trængslerne er ikke ovre for Montoya endnu. Columbianeren spinder rundt idet han understyrer på vej ind i sving 13 og mister dermed kontrollen i udgangen af svinget. Det lykkes ham dog at komme i gang igen.

Alexander Wurz er en af dem, der virkelig forbedrer sig: 1:35.388, og han er tilbage i front. Williams' to løbskørere ligger til gengæld langt tilbage: Rosberg er på 20. pladsen, og Webber har som den eneste endnu ikke sat en tid, men han er dog på vej.

Med fire minutter igen er der 23 biler på banen, så der er trængsel. På et tidspunkt er der fire biler inden for hundrede meter på baglangsiden.

Det ligner, at Honda simulerer en kvalifikation: Davidson kører ind og holder i pitbåsen, får skiftet dæk og kører ud igen - mon det signalerer, at vi kan forvente en hurtig tid her til sidst fra ham, hvis han ellers kan holde sig nogenlunde fri af trafik?

De to Renault-kørere forsøger også at sætte nogle gode tider til sidst: Fisichella sætter bedste tid i første sektor, og Alonso sætter samlet næstbedste tid.

Det bliver imidlertid Anthony Davidson, som sætter bedste tid: 1:35.041, så forsøget med en kvalifikationslignende omgang lykkedes.

Dermed er fredagens anden træning overstået. Som sædvanligt var det fredagskørerne der satte tempoet med Davidson og Wurz på de to første pladser.

Vi vender tilbage i løbet af dagen med seneste nyt fra Malaysia. Indtil da kan du se alle tiderne fra træningen i resultatoversigten.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
2. Alexander Wurz Williams Racing
P
1:35.388 + 0.000 0
4. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:35.924 + 0.536 0
5. Kimi Räikkönen McLaren Formula 1 Team
P
1:36.132 + 0.744 0
7. Michael Schumacher Scuderia Ferrari
P
1:36.617 + 1.229 0
14. Juan Pablo Montoya McLaren Formula 1 Team
P
1:37.463 + 2.075 0
16. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1:37.603 + 2.215 0
20. Mark Webber Williams Racing
P
1:38.081 + 2.693 0
21. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:38.205 + 2.817 0
23. Christian Klien Oracle Red Bull Racing
P
1:38.644 + 3.256 0
25. Robert Doornbos Oracle Red Bull Racing
P
1:39.105 + 3.717 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)