• Forside

Ecclestone: ikke noget stort tab

Bernie Eclestone har slået Hondas afgang fra Formel 1 hen som værende et tab af mindre betydning for motorsporten.

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 11/12 2008 klokken 17:12

Det Japanske bilmærke, Honda, blev oprindeligt indvolveret i Formel 1 i 60’erne. Sidenhen fungerede de med kæmpe succes som motorleverandør for blandt andre McLaren i 80’erne og de tidlige 90’ere, indtil de gik hen og blev et selvstændigt team, først som BAR-Honda og siden som Honda F1.


Ronnie Bucknum 1964 Honda RA271

Selvom Gridden kunne blive reduceret til kun 18 biler, ser Ecclestone det ikke som et særligt stort problem.

Jenson Button, Honda RA108. Frie træninger, Bahrain 2008

”Honda bliver ikke noget stort tab,” siger han og fortsætter "Bare se hvordan de sluttede mesterskabet – på en niende plads. De har spildt millioner af pund og står som et dårligt eksempel for de andre teams. Teams er noget der kommer og går, og i sidste ende er det kun Ferrari der har været med hele vejen. Nu er de væk, og det kan måske lære de andre med at få noget fornuft tilbage i sporten.”

Rubens Barrichello, Honda RA107. På vej ud af pitlanen. Spanien 2007

Det forlyder iøvrigt at der kan annonceres en køber allerede i næste uge, idet man på nuværende tidspunkt har fået begrænset mængden af interessante købere til tre.

Jacques Villeneuve, B.A.R Honda 003, 2001

Sir Jackie Stewart når også at give sin kommentar, da han mener at Honda ikke ville have forladt Formel 1 sporten hvis de havde sluttet på en 3. eller 4. plads i mesterskabet.

Anthony Davidson i den hvide Super Aguri F1

Man kan mene hvad man vil, men at sige at Honda ikke har betydet noget for Formel 1 sporten, er nok lige stærkt nok. Vi taler her om et hold der har markeret sig meget stærkt i mange år, og som på et tidspunkt for ikke så længe siden, endda havde 2 teams på gridden, idet Super Aguri jo reelt var et lillesøster hold for dem.