• Forside

Ferrari har problemer med KERS

Ferrari erkender, at de er noget bagud i tidsplanen i udviklingen og implementeringen af det nye KERS-system, som efter planen skal være klar til starten af 2009-sæsonen.

Af: !René Vium (rv@bmf1.dk) d. 21/12 2008 klokken 16:12

Kinetic Energy Recovery System (KERS), som er et nyt system, hvor der sker en form for genanvendelse af noget af den spildte energi er et nyt tiltag i F1. Det er et tiltag som er skrevet i 2009-specifikationerne, men som dog ikke er et krav.

Effekten af KERS skulle kørerne kunne mærke og drage fordel af i løbssituationer, hvor man får er ekstra powerboost ved overhalinger.

De fleste teams ønsker altså at drage denne fordel selv om mange har problemer, som dem Ferrari nu offentlig bekendtgør.

Ferrari introducerede et miljøvenligt alternativ til opvarmning af motorer

BMW er nok det team, som er længst fremme i udviklingen. De testede deres nye KERS-enhed med succes i sidste uge i Jerez, hvor teamet testede flere typer at strategier med den nye teknologi.

Ferrari er slet ikke så langt i udviklingen, og endnu værre er bagud deres egne udviklingsplaner. Ferrari har netop holdt en julefest på Maranello, hvor temaets tekniske chefer fortæller, at de arbejder hårdt på at få F2009-raceren klar med KERS til sæsonstarten, men fortæller også, at de er nødsaget til at arbejder videre med en plan B og en bil helt uden KERS.

Teamet tester således begge typer af biler, som vel ikke kan være en fordel?

”Vi arbejder hårdt på KERS-systemet," fortæller Ferrari-cheferne, teknisk chef Aldo Costa, motorchef Gilles Simon og chefdesigner Nikolas Tombaziz i en samlet udtalelse på Ferraris webside.

”Vi er lidt efter vores plan, men vores mål er at blive klar med KERS til det første løb i Australien. I mellemtiden forbereder vi dog en bil uden KERS.”

Ferrari-cheferne gør også opmærksom på et paradoks, da man i disse tider, jo arbejder hårdt på alle andre fronter i F1 med at reducere udgifterne i F1. Det er virkelig lykkedes at reducere udgifterne ved at stoppe de mange test og de mange nyudviklinger på specielt motor og elektronik.

Ferrari synes derfor det er mærkeligt, at der skal bruges så mange kræfter, men især så meget reel økonomi på at stoppe udviklingen på nogle felter, mens udviklingen af KERS sættes i gang. Systemet viser sig også at være meget dyrere end forudsagt, fortæller Ferrari-bosserne.

Det sidste ord er ikke sagt om KERS. Følg det videre forløb her på BMF1.