• Forside

Hamilton er fremtidens mand

I en artikel udgivet af Deutsche Presse Agentur i Hamborg får vi en hurtig gennemgang af sæsonen 2008, og en tro på at Lewis Hamilton er fremtidens mand i Formel 1.

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 21/12 2008 klokken 18:12

Lewis Hamiltons dramatiske sæsonafslutning, hvor han med det yderste af neglene fik taget verdensmesterskabet ud af hænderne på en, forståeligt, skuffet Felipe Massa, har fået mange til at udråbe ham til at være en dominant skikkelse, eller en ny Michael Schumacher, lang tid fremover.

Da den 23 årige englænder passerede Timo Glock, og derved tog 5. pladsen som sikrede verdensmesterskabet, indskrev han sig også i historiebøgerne som den yngste Formel 1 verdensmester nogensinde, en rekord han i øvrigt stjal fra Fernando Alonso.

Felipe Massa og Lewis Hamilton på gridden inden løbsstart

5. pladsen, der gav mesterskabet, fik sandsynligvis jaget spøgelset fra året før på flugt. Dengang fik Lewis en 7. plads, og måtte se Ferraris Kimi Räikkönen vinde mesterskabet med 1 point, selv om Lewis Hamilton havde ført an i kampen i lang tid.

Med den økonomiske og tekniske opbakning som McLaren-Mercedes vil give ham, er han allerede favorit til at tage titlen igen i 2009, noget som hovedpersonen dog selv nedtoner.

Lewis Hamilton

Hamilton startede året stærkt med en sejr i åbningsløbet i Melbourne, men måtte vente indtil det 4. løb i kalenderen før han igen kom på podiet, med en 3. plads i det spanske GP på Circuit de Cataluña, et løb som blev vundet af Kimi Räikkönen.

Kimi Räikkönen foran Felipe Massa i det spanske GP 2008

I Tyrkiet blev det til en 2. plads lige efter Felipe Massa, hvorefter Hamilton vandt et begivenhedsrigt løb i Monaco, og derved virkeligt viste hans sult på sejr, og overtog føringen i mesterskabet.

I Canada viste Robert Kubica hvor langt fremme BMW-Sauber var i deres udvikling, da han tog holdets første sejr, og for en kort stund også førte an i mesterskabskampen, idet Hamilton på en bizar måde fik parkeret sin McLaren racer inde i Räikkönens Ferrari ved pitudkørslen. Derved fik ingen af dem point.

Robert Kubica fejrer sejren på podiet i Canada, 2008.

Massa tog føringen igen, da han vandt de franske GP på Magny Cours, men Hamilton kom stærkt igen da han vandt både på Silverstone og på Hockenheim.

Et underholdende løb på Spa Francorchamps, hvor både Kimi Räikkönen og Lewis Hamilton kørte meget, meget flot, endte for Kimis vedkommende med en tur i muren på 3. sidste omgang, da hans bil mistede grebet på den regnvåde bane.

Derved kom Hamilton først over stregen, men en 25 sekunders straf tildelt efter løbet og sejrsceremonien, for at skære en chikane, gav de 10 points til Felipe Massa, og Hamilton blev rykket ned til 3. pladsen.

Lewis Hamilton fejrer hvad han tror er sejren

Monza i Italien er normalt stedet hvor Ferrari virkelig kan føle sig hjemme, men i 2007 var det McLaren der dominerede totalt. Meget usædvanligt for Monza var det i år at banen var ved at drukne i vand det meste af weekenden, og resultatet blev at kvalifikationen fra Lewis Hamilton og Kimi Räikkönen blev usædvanlig dårlig, mens Heikki Kovalainen og Felipe Massa klarede sig bedre.

Pole position blev overraskende taget af Sebastian Vettel, som også endte med at vinde løbet, og dermed positionere sig som en kommende konkurrent til den fornemme F1 trone.

Fredagens mad blev indtaget på det lokale pizzeria. BMF1 var på Monza i 2008, og blev meget våde

Et af de måske mest afgørende øjeblikke kom da Felipe Massa under Singapores GP kørte fra sit første pitstop med brændstofslangen hængende efter bilen. Vi har tidligere set den slags fejl i mindre teams, men hos Ferrari er det pinligt, når det sker. Hamilton udnyttede situationen og tog 6 points med hjem fra Singapore.

Renault fejrer Alonsos sejr

Det Japanske GP på Fuji Speedway gik hen og blev lidt kaotisk for Hamilton, idet han startede aggressivt, endda så meget så han blev straffet for det. Hans 'drive through' straf blev ikke det eneste han måtte slås med, idet en fight med Felipe Massa endte med at han blev ramt af Massas Ferrari og snurrede rundt. Chancen for point var nu væk.

I det kinesiske GP var der ikke meget at rafle om. I 2007 endte det i gråd og tænders gnidsel, da Hamilton måtte udgå på grund af for høj fart og (alt) for slidte dæk. I 2008 tog han sejren fra spids, og sikrede sig 10 væsentlige points.

Lewis Hamilton så sig ikke tilbage under det kinesiske GP

Interlagos i Brasilien var et meget spændende opgør, og aldrig før er afgørelsen om årets verdensmester kommet så sent, som den gjorde i 2008, da Hamilton fik sin afgørende 5. plads i næstsidste sving.

Timo Glock blev overhalet til sidst

2008 sæsonen vil nok altid blive husket for det spændende opgør og de gode løb. Langt hen i sæsonen var der ikke mindre end 4 piloter der bejlede til verdenmesterskabet, idet Robert Kubica måske nok kun vandt 1 løb, men han scorede stabilt indtil de sidste par løb, hvor det pludseligt gik meget dårligt for ham.

Kimi Räikkönen startede sæsonen i fin stil og fik nogle sejre og nogle gode placeringer, men det var ikke helt nok til at hænge på Felipe Massa og Lewis hamilton.

Felipe Massa vandt løbet, men tabte mesterskabet på Interlagos

2009 kan gå hen og blive husket for mange ting. Vi får ny teknik i bilerne og nye aerodynamiske regler at bygge ud fra, for ikke at glemme at budgetterne er skåret ned med ca. 30% i forhold til 2008.

Honda har trukket sig ud. Gerhard Berger er blevet købt ud af Toro Rosso, hvordan vil dette påvirke udviklingen på disse teams. Det bliver spændende at se.