• Forside

BMF1 på Ringen – Dag 2

BMF1 var i år taget til Nürburgring for at overvære det tyske Grand Prix, en bane, der sidst blev kørt på under store vandmasser i 2007. Her kommer beretning for lørdag, krydret med masser af billeder.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 16/7 2009 klokken 11:07

BMF1 er taget med Grand Prix Tours til Formel 1 på Nürburgring, en tur der inkluderer et møde med motorsportseksperten og – fotografen Peter Nygaard - der holder et mindre foredrag for turens deltagere og besvarer spørgsmål.

Netop Peter Nygaard var medvirkende til et sjovt lille optrin tidligt lørdag morgen.

Nygaard kørte med GPT-bussen til banen, og han skulle sættes af oppe ved hovedindgangen til banen. Bussen holder normalt parkeret ved parkeringsarealerne på den anden side af banen, så bussens chauffør var hurtig, da han annoncerede, at hvis deltagerne var hurtige, så kunne de stå af samtidig oppe ved hovedindgangen.

Deltagerne var da også hurtige nok til at stå af bussen, men da der ikke var en direkte holdeplads kørte chaufføren ind til siden. Til stor frustration for det tyske politi, der med megafonen råbte ’Turistbus weg fahren’, da bussen lavede en mindre trafikprop. Det var bare ikke så nemt, da størstedelen af bussens deltagere stod af.

Så den snarrådige buschauffør fik politieskorte væk fra vejen af en vred politimand, der via megafonen råbte tyske gloser og eder efter bussen i så stor stil, at små børn måtte holde sig for ørerne. Vi morede os kosteligt og takker chaufføren for at vi sparede en længere gåtur.

Vi befandt os tæt på hovedindgangen i god tid til at kigge boder og veksle penge. Vi valgte derfor at kigge på nogle af de mange boder, der var blevet væsentlig flere af siden fredag. Udenfor kan man både finde kopivarer og officielle varer, og man kan godt få nogle besparelser, specielt hvis det ikke skal være det nyeste nye.

Boder udenfor banen

En gavl udenfor Nürburgring

Nürburg.

På vej tilbage mod hovedindgangen kom vi forbi et par mad- og drikkeboder, og det var ikke planen at vi skulle falde pladask for en enkelt bod, der solgte vodka/Red Bull og diverse andre drinks, samt varme og kolde drikke. Men når du ser denne bil, så kan den søde ekspedient lave nogle smagfulde drinks. En af disse hedder Caipirinho, og den blev BMF1-delegationens foretrukne.

Red Bull Jeep

BMF1’s stambar

Caipirinho blev hurtigt BMF1s foretrukne drink

Efter at have sænket kropstemperaturen med 2 grader gennem kølige drinks gik turen op mod hovedindgangen. Vi skulle jo gerne nå at se den tredje træning. Inden da skulle vi dog lige forbi F1 Village, og der var blevet lavet lidt om i nogle boder i forhold til om fredagen.

Blandt andet hos Veritas/Brabham Racing, der havde flyttet rundt på et par biler og tilføjet en ny. Hos Mercedes havde man sat et band til at underholde i stedet for at have DTM-kørere til at uddele autografer til folk, som ikke vidste hvem de var.

Veritas

McLaren MP 4-23 show car

Mercedes gav koncerter på deres stand i den store udstillingshal

Tiden løb dog fra os inde i hallen, så vi fik set lidt af tredje træning fra butikkerne, der vendte ud mod banen. At tredje træning blev afviklet betød dog, at der ikke var mange mennesker inde i udstillingshallen, så nu var der masser af plads til at kigge rundt. Vi kunne alligevel ikke nå at komme op til vores tribune på den anden side af banen før træningen var slut.

Til gengæld fik vi lov at se en profil slå sig løs: "Some say he was Animal in Muppet Show, some say that he knows a thing or two about Formula 1. All we know is that his name is Eddie Jordan."

Allan fra BMF1 gjorde store øjne, da han opdagede Eddie Jordan på trommer

Animal fra Muppet Show?

Eddie Jordan på trommer

Vi var heldige.

Eddie Jordan havde lige tid til en meget kort samtale med BMF1 inden han skulle tilbage til arbejdet som ekspert for BBC, da han havde optrådt på scenen. Vi var jo fire personer afsted fra BMF1, så vi fik hurtigt udfordret hinanden til en pit stop konkurrence hos Santander.

Som skrevet i fredagens beskrivelse så er det ikke helt så nemt at skifte dæk. Efter at have iført sig sikkerhedsbriller og beskyttelseshandsker var det tid til konkurrence. Mit hold tabte første omgang stort. Efter at have fjernet hjulmøtrikken troede jeg den var fløjet af. Derfor ledte jeg efter den, mens Allan og Peter Steen hoverede. Den sad dog i pistolen, så vi prøvede igen. Igen tabte mit hold, men denne gang var det ikke med stor afstand.

Så vi valgte at lave en strategisk omfordeling. Jeg overtog dækket og Peter overtog pistolen, og nu kunne vi ikke bare følge med - vi vandt - Stort. 4.46 sekunder varede vores pitstop, som de to tabere ikke ville anderkende. Sådan er det at tabe til et bedre mandskab.

Allan og Peter Steen var svært tilfredse efter at have tabt i en pitstopkonkurrence

Hos Santander kunne man blive fotograferet sammen med disse to søde piger

Sebastian Vettel fan

F1 Village kort efter afslutningen på lørdagens frie træning

Nu hvor vi var gået glip af det meste af den frie træning satte vi os for, at kvalifikationen skulle nydes, så mens udstillingshallen blev fyldt af tilskuere gik vi over til vores tribune. Der var god tid, så der blev stoppet et par gange for at få fyldt væskedepoterne op. Væddemål blev indgået. Hvem ville tage pole position, hvem ville slutte langsommest i Q1 o.s.v.?

Vi sad på Tribune 10B. En udemærket tribune til prisen, hvor man så bilerne komme fra Schumacher-S op til første del af Warsteiner Kurve. Vi havde en storskærm foran os, og man kunne komme over hegnet som fotograf. En noget bedre tribune end den Motorsportsrejser havde placeret os på sidste år på Monza, hvor en stor del af udsynet forsvandt på grund af de store træer på banen.

Mark Webber

Robert Kubica

Kvalifikation

Fernando Alonso

Der var glæde hos mindst en af BMF1’s udsendte, da Nelon Piquet Jr. formåede at kvalificere sig ind i Q3. På banen har man ikke de samme muligheder for at holde sig orienteret med, hvad der sker og hvorfor tingene sker. Her savner man en kommentator, der kan holde en opdateret.

Speakeren på banen lød også meget overrasket, som om han lige skulle kigge sine papirer en ekstra gang igennem, da han annoncerede, at Nelson Piquet var avanceret til Q3 og Fernando Alonso ikke var det.

Kimi Raïkkönen

Giancarlo Fisichella

Jenson Button

Mark Webber

Efter at have overværet Mark Webbers første pole position var næste punkt på dagsordenen GP2 hovedløbet. Her havde Williams’ testkører Nico Hülkenberg sikret sig pole position. Den unge ’Hulk’ har tidligere vundet på banen, da han kørte Formel BMW og F3 Euro Series, senest i 2008.

Løbet var uhyre spændende. GP2-kørere har det samme materiel og dermed er det talentet, der bestemmer meget af løbets udfald. GP2-køreren Ricardo Teixeira måtte have skiftet frontvingen af to omgange.

Pastor Maldonado, mens bilen var hel. Han udgik i Schumacher-S med et defekt hjulophæng efter en påkørsel af en anden bil.

Ricardo Teixeira med ødelagt forvinge

Ricardo Teixeira nu uden forvinge

Jerome D Ambrosia

Ingen kunne røre Nico Hulkenberg, selv om Lucas di Grassi i starten af løbet forsøgte at hænge på. LdG var dog uheldig efter første pit stop, hvor en fejl på banen lod flere konkurrenter komme forbi. Dermed var der ingen, der kunne presse Nico, der kørte et sikkert løb. Roldan Rodriguez og Andreas Zuber (fra Fisichella Motor Sport) tog plads 2 og 3.

Nico Hülkenberg sejrer på Ringen i GP2 ligesom han tidligere har gjort det i F BMW og F3 Euro Series

Sergio Perez fra Team Arden

Russiske Vitalo Petrov

Kamui Kobayashi og Jerome D Ambrosia fra DAMS

Ventetid er noget kedeligt noget, og der blev hurtigt stille på banen efter GP2-løbet. Heldigvis varede det ikke så længe, for der skulle snart være Formel BMW, klassen som Michael K. Christensen er en af favoritterne i. Han er ikke den eneste dansker, da den relativt endnu mere ukendte dansker, Mikkel Mac, også deltager i år.

Michael skulle starte fra anden position, men allerede efter Yokohama-S var han nede på plads fire. En uheldig start fra ham, der dog blev presset næsten helt af banen i starten. Det rørte dog ikke den hurtige dansker, der sidste år vandt Rookie-mesterskabet i serien. En efter en, og det gik stærkt, kørte han sig helt frem og trak fra.

Michael K. Christensen

Michael K. Christensens største konkurrent i F BMW Juncadella

Danske Mikkel Mac i F BMW

Der blev kæmpet i F BMW

Mikkel Mac startede i den bagerste halvdel af feltet, og han spandt desværre hurtigt rundt. Han brugte dog de ti omgange løbet varede til at køre sig et par placeringer op. En fordel ved Formel BMW er, at kørernes nationalitet vises på toppen af motorcoveret. Det gør det nemmere at finde en bestemt kører, da mange BMW-biler kører rundt i den ’BMW-hvide’ bemaling.

En BMW kører fra Grækenland

En BMW kører fra Frankrig

En BMW kører fra England

Vi var en del danskere, der havde valgt at blive på tribunen og overvære Christensens sejr. Nu ved jeg ikke om Michael læser BMF1, men hvis nogle kender ham og læser dette, så må de meget gerne give ham en lille venlig skideballe fra BMF1: Når man vinder et racerløb, som for eksempel her på Nürburgring, så må man godt vise, at man er glad.

Ikke så meget som en gang oplevede vi en knyttet næve eller anden glæde fra vinderen, da han kørte forbi danskertribunen. Men det er et sidespring, der ikke hæmmer den flotte præstation.

Der var stolthed over Michael K. Christensens sejr i F BMW

Peter Hartig fra BMF1 var svært tilfreds efter at have overværet en spændende kvalifiation og to spændende løb.

Skyggerne var lange, da vi tog hjem fra Ringen lørdag

Herfra var det tilbage til bussen. BMF1 havde delt sig i to, da ARH og PSN mente, at stambaren med Caipirinho skulle besøges. Med sig havde de taget en områdeleder fra DSB S-tog, der benyttede lejligheden til både at nyde et par drinks i godt selskab, men også at blive foreviget med et par søde piger fra Trust.

Trust babes + medarbejder fra DSB S-tog.

Kig mig dybt i øjnene, du er nu min...

Disse to babes inviterede til boksestævnet, der blev afvíklet på Nürburgring i anledningen af genåbningen af banen. Vores hotel lå dog for langt væk, men tilbuddet blev overvejet.

På vej hjem i bussen holdt Peter Nygaard et lille foredrag om, hvad han havde oplevet på banen. Han er jo inde på den side af banen, som vi andre drømmer om, så han fortalte om kvalifikationen og om den forestående fyring af Sebastien Bourdais fra Toro Rosso. Rygterne i paddock skulle dog pege på Sebastien Loeb som afløser, hvilket de fleste i bussen fandt mærkeligt.

Den regerende britiske F3-mester og World Series by Renault-kører, Jaime Alguersuari, havde været i mediernes søgelys hele ugen, så hvorfor en rallykører skulle tro, at han kunne få en plads i Formel 1 stod usagt. Peter havde dog ret i, at rygterne sagde Sebastien Loeb, for Bourdais langede kraftigt ud efter landsmanden. Citroën afviste dog også rygterne, men det skulle de jo per automatik gøre.

Der blev mulighed for at stille spørgsmål til Peter i bussen hjem, hvor Peter efter bedste evne besvarede de mange, der kom. Normalt foregår foredraget på hotellet, men fordi vi boede på to hoteller, valgte man at bruge bussen. En god ide, da turen hjem til hotellet ikke var specielt spændende.

Ferrari 599 Fiorano

Et par søde piger fra den officielle bod

Sød pige

Aftensmaden blev indtaget på en hyggelig græsk restaurant, hvor der blev serveret et par herreportioner til BMF1’s udsendte, samt en gang hostesaft i form af Ouzo til at få renset halsen.

En god dag var overstået, og vi var meget imponerede over de par regndråber vi fik under kvalifikationen skulle få så stor betydning i kvalifikationen.

Der var nu kun søndagens løb tilbage.