• Forside

Ungarns Grand Prix live

Velkommen til livedækningen af det Ungarske Grand Prix. Hamilton vinder sit første løb i år, foran Raikkonen og Webber. Et unormalt spændende Ungarsk Grand Prix.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 26/7 2009 klokken 13:07

Dagen står mest i Felipe Massas tegn, efter en af de mere uhyggelige og uforudsete ulykker i Formel 1. Massa meldes i god tilstand efter morgenens CT-scanning og derfor er de 19 andre kørere klar til dagens Grand Prix, det 10. i årets række.

Jenson Button fører stadig årets mesterskab, men Red Bull kommer bulderende bagfra som en arrig tyr.

Det ses også i dagens grid, hvor de 3 forreste er Fernando Alonso, for Renault, Sebastian Vettel for Red Bull og Mark Alan Webber ligeledes Red Bull.

Som normalt, er der lagt op til en varm dag i den centraleuropæiske stegepande, hvor Hungaroring er anbragt, temperaturer midt i 20'erne og en banetemperatur på over 40 grader, det vil tappe både kørere og biler for kræfter. Selv om den betegnes som Mickey Mouse-banen, så er det samtidigt en af de mest krævende på banen, der er meget kort langside og meget krævende sving, hvor man skal placere sig perfekt hver eneste gang.

Alle 19 biler afsted på formationsomgangen. Dækvalget er en blanding af bløde og meget bløde dæk. Der er lagt op til mindst 2 stop i dag.

Omgang 1.

Vildt slagsmål ned mod første sving, hvor der er ikke mindre end 4 biler side om side, 2 McLaren og 2 Red Bull. Vettel melder om kontakt, det skal blive spændende om samme regler gælder, som i sidste løb. Ikke mindst Lewis Hamilton er ekstremt aggressiv.

Omgang 2-4.

Som altid, så er der indtruffet lidt stilstand, men der Vettel er indtil videre den store taber. Han er gået fra 2 til 7. Hamilton "KERS'er" sig forbi Webber og er oppe som nummer 2.

Omgang 5-9.

McLaren-Mercedes mener det alvorligt i dag. Hamilton sætter bedste tid og presser på, men ender lidt i det tomme rum bag Alonso. Han har dog en fordel af startvægtene. Længere nede i feltet er Sutil udgået allerede efter første omgang.

Omgang 10-15.

Alonso er første mand i pit. Alt imens rystes Alonsos hjul af og han halter mod pitten. Raikkonen vil blive undersøgt efter løbet, sandsynligvis på grund af hans kontakt med Vettel i starten.

Omgang 15-20.

Alt imens Alonso og hans pitcrew effektivt har sat ham ud af spillet, så tæsker Hamilton derud af, igen og igen sættes der hurtigste omgang. Alonso vælger nu at trække sig helt og kører i garage. Button taber hele tiden tid til Vettel, næsten et halvt sekund pr. omgang.

Webber og Raikkonen pitter og er ved at kollidere på vej ud af pitten.

Omgang 20-25.

Endnu en pitfadæse, Webbers bil staller under pitstoppet og han er sejlet ned gennem feltet. Vettel stopper på 10,7 sekund, hvor bilen lige tjekkes for skade på fronten. 22 omgange. Hamilton foran Button og Trulli, der begge ikke har været i pit.

Omgang 24. Button pitter for sit første stop.

Felipe Massa på Hungaroring

Omgang 25-30.

Elendigheden for Red Bull fortsætter. Vettel er i i pit, til et meget langt stop, hvor fronten skiftes og Vettel klager over manglende kontrol over bilen. Trulli har været i pit og nu mangler der kun ganske få mand til første stop.

Button er nede som nummer 10 efter sit stop og Vettel må nu udgå efter fortsatte tekniske problemer. Ren udtur for de førende i VM-stillingen. Button klager også over enorme problemer med at få bilen til at køre bare rimelig godt.

Omgang 30-35.

BMW Sauber har ikke nogen god dag, deres biler er placeret som nummer 12 og 13 og har ikke gjort det store indtryk på nogen som helst. De er åbenlyst det af sidste års 3 tophold, som har gjort mindst fremskridt i år. Toyota har fået det bedste ud af første pitsopsrunde, de er begge i pointene, som nummer 7 og 8.

Halvvejs i løbet er status at Hamilton fører foran Raikkonen, Webber, Kovalainen, Rosberg, Glock, Trulli og Button.

Omgang 36-40.

De hårde dæk er absolut ingen succes i dag, så godt som alle kører langsommere tider på dem. I front er Hamilton og Raikkonen langt de hurtigste. De kører næsten et halvt sekund hurtigere end deres konkurrenter.

Omgang 41-45.

Med 23,7 sekund mellem Hamilton og Webber, så lader det til at førstepladsen afgøres mellem Hamilton og Raikkonen. Med mindre der sker uheld. Tætteste duel er i øjeblikket mellem Nakajima & Piquet, der kæmper om 9. pladsen og mellem Kovalainen og Rosberg på 5./6. pladsen.

Omgang 45-50

Kovalainen pitter som første mand til anden omgang. Han slutter på de hårde dæk, det skal blive spændende at se hvor meget han får ud af dem.

Raikkonen stopper for sidste gang, hårde dæk, men taber 3-4 sekunder på at han ikke kan få sin Ferrari i gear.

Hamilton stopper, hårde dæk og ud til de sidste 24 omgange.

Raikkonen tabte 4 sekunder på stoppet, men kører næsten ligeså stærkt, som konkurrenterne på bløde dæk og med mindre benzin. Det ser ud til at Ferrari skal have endnu en podieplacering.

Rosberg kører i pit til sidste stop, igen de hårde dæk og et hurtigt stop. I toppen mangler nu kun Webber og Glock at have deres sidste stop.

Omgang 51-55

Webber har taget sit sidste stop og er som en af de få nu på de bløde dæk, han holder sin placering foran Rosberg.

Glock mangler at pitte, men presser Raikkonen og ser ud til at ende på en 6. plads. Fremragende resultat for Toyota, der virkelig ikke har haft den bedste sæson.

12 omgange tilbage og der er ikke de store ændringer.

Omgang 56-60.

Glock er sidste mand der mangler at stoppe - kan han virkelig gennemføre en 1-stopper eller skal han ind til splash'n'dash?

Når man taler om solen - Glock er inde til sidste stop og får de hårde dæk på, han kommer ud på en 6. plads. Kovalainen har tabt mest på anden runde, han er nu nede som nummer 5, mens Rosberg er gået forbi ham.

Omgang 65-70.

Webber sætter hurtigste omgang, men det er ved at være for sent.

Med 2 omgange igen, så ser det ud til at stillingen bliver som den er. Der kæmpes flere steder i feltet, men ingen af forfølgerne har fart nok til at forsøge et regulært angreb.

Hamilton vinder sit første løb i år, foran Raikkonen og Webber.