Europas Grand Prix, Warm-up

Efter en laaang sommerpause er der endeligt gang i de 8 cylindrede 2.4 motorer igen. Sidste år så vi et løb på banen i Valencia som ikke bød på fantastisk spændende race, men meget er ændret til i år.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 23/8 2009 klokken 06:08

Når jeg husker tilbage på Europas GP i 2008, husker jeg Felipe Massas pitstop, og et ellers ret kedeligt løb. Til gengæld er der meget i vente til dette års løb på Valencias by-bane.

McLaren stiller med en bil som snart ikke længere kan hedde det samme som den de startede året med. Den har fået forkortet akselaftstanden, skiftet bundpladen og fået en ny næsesektion. Det sidste var medvirkende til at Hamilton måtte sidde over det meste af 2. træning, da han ødelagde den han havde, og reserverne ikke var kommet frem endnu.

BMW-Sauber har annonceret at de trækker sig efter dette år, og medejer, Peter Sauber, kæmper for at bevare sit hold. At de pludseligt har fundet vej op i Q3 igen (Kubica), øger nok chancerne for at finde en seriøs køber til BMW's 80% af aktierne i teamet.

Valencia banelayout

Ferrari stiller med 1½ hold. Räikönnen skal tydeligtvis løfte de røde bilers ære alene, da Badoer ikke virker helt skarp endnu. Vi må håbe det bliver bedre når han har haft chancen for at kende bilen bedre.

Brawn GP. har været ude og finde det de har manglet de seneste 3 løb, og især ser det ud til at Barrichello har fundet sig godt til rette i bilen denne gang. Han forventes at have brændstof til 4 omgange mere end de 2 forankørende McLarens, og står derfor som en stærk kandidat til sejren.

Start på løb 1 Valencia

Hos Red Bull må de stå med en underlig fornemmelse i maven. Det er jo indtil videre gået godt, men alligevel ikke helt godt nok. Det virker som om de mangler den sidste skarphed som vi ellers så hos dem på Silverstone og på Nürburgring. Mark Alan Webber har i øvrigt bedyret at han vil kæmpe med næb og klør for at komme længere frem.

Renault har udtalt at de forventede mere af deres kvalifikation, hvilket man måske godt kan forstå. Alonso er ikke specielt tung, og i Ungarn betød det jo en overraskende pole, som de denne gang altså ikke kom i nærheden af. Løbsmæssigt bliver det spændende at se om Grosjean kan gøre det bedre end Piquet. Nogle vil mene at han i hvert fald ikke kan gøre det dårligere.

Force India stiller med en helt ny aero-pakke som de har haft ret store forventninger til. Det ser også ud til at have båret frugt, idet de lige nu virker stærke i forhold til deres normale konkurrenter fra især STR, som ligger og roder dernede hvor vi kan huske at Minardi i sin tid også var at finde.

Robert Kubica kører F1.08 på Valencia

Toyoyta har endnu engang bevist sig som et yo-yo team, og undertegnede kan simpelthen ikke blive klog på deres strategi, udviling og filosofi. Det eneste vi ved er , at de bruger mange penge på det. De har udtalt at de forventer at beholde Timo Golck til næste år, men at Trulli ikke skal regne med at køre for dem efter november, selvom det er ham der har skaffet flest points til holdet.

Jo, jeg tror at løbet bliver spændende denne gang. McLaren hungrer efter at bevise sig som det topteam de traditionelt har været, Kovalainen kører med kniven for struben. Brawns skal til at vinde igen hvis de vil være sikre på mesterskabet, og Red Bull vil gøre alt hvad de kan for at snuppe det. Jokeren i det her spil er den KERS-ladede Ferrari med en kølig finne ved roret. Han har proklameret at han vil tage indtil flere pladseringer i starten.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Europas Grand Prix, Startvægtene Europas Grand Prix LIVE »