• Forside

Crash-gate afgøres 21. september

Beskyldningerne om Renault snyd, i form af Nelson Piquets uheld i Singapore sidste år, brød i sidste uge ud på ny i medierne. Nu indkaldes Renault F1-holdet til en høring omkring uheldet, der kommer til at foregå hos World Motor Sport Council i Paris.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 3/9 2009 klokken 13:09

Den 21. september skal Renault F1-holdet forsvare sig mod anklager omkring snyd i forbindelse med sidste års løb i Singapore.

Sidste år kørte daværende kører Nelson Piquet Jr. galt på gadebanen i Singapore kort efter holdkammeraten Fernando Alonso havde pittet.

Piquets uheld betød, at sikkerhedsbilen kom på banen, og det lukkede pitten for alle, som ikke befandt sig i pitten da SC-skiltet blev vist. Flere kørere måtte køre ind og tanke op selv om pitten var lukket, og de modtog alle gennemkørselsstraffe i løbet.

Fernando Alonso hyldes af teamet

Høringen kommer ikke til at handle om Nelson Piquet Jr.’s evner i en Formel 1-bil selv om flere kritiserede den brasilianske kører efterfølgende, men om hvorfor Piquet crashede på det sted og på det tidspunkt. Var det som en bevidst handling, udløst efter en ordre fra Renault eller var det talentet, der endnu engang undlod at vise sig?

Talsmænd fra Piquet-familien har ikke ville udtale sig. Hos Renault har man heller ingen kommentarer, men var det egentlig Nelson Piquet Jr. der i afmagt over fyringen fra Renault lod vreden gå ud over Flavio Briatore og beskyldte Renault for urent spil?

Det er nærliggende at tro, men meget tyder på, at det er den brasilianske tv-station TV Globo, der står bag beskyldningen. Det skyldes blandt andet en reaktion fra Felipe Massa, der konfronterede Flavio Briatore med sin mistanke efter løbet.

Felipe Massa kan være katalysatoren bag FIA's undersøgelse af Renault sidste år.

Reginaldo Leme, der kommenterer på TV Globo har for nyligt udtalt:

“Han crashede på en meget mærkelig måde. Det slog mig, da jeg fornyligt talte med Felipe Massa. Felipe havde gået hen til Briatore og sagt ’Det uheld var ikke rigtigt. Det skete fordi I ønskede det skulle ske.’”

Det var ved Felipe Massas efterfølgende pitstop, at uheldet med benzinslangen skete, hvilket set i bagklogskabens lys var grunden til, at Massa tabte VM til Lewis Hamilton.

Under den netop overståede løbsweekend i Spa-Francorchamps blev flere holdmedlemmer afhørt af FIA, der iblandt Flavio Briatore, Pat Symonds og Fernando Alonso.

Fernando Alonso sejrede i Singapore. Måske mister han alle muligheder for en gentagelse den 21. september.

Man forstår godt, at Renault frygter den høring. Holdet har været under meget negativ opmærksomhed ovenpå Ungarn, hvor holdet først fik et løbs karantæne for siden at få en chance i Valencia. Hvis Renault bliver dømt for snyd, så kan sanktionsmulighederne være mange.

Alt lige fra en større bøde til pointfratræk og udelukkelse i et eller flere løb, måske resten af sæsonen. Vi venter spændt på den 21. september, mandagen før dette års løb i Singapore.